Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Over 10.000 barn på Romerike har vært æresgjester på Åråsen

Annonse fra Lillestrøm Sportsklubb

Mot Rosenborg satt nærmere 1000 barn og unge fra Løvenstad og Kurland i RB-svingen – invitert som æresgjester av Lillestrøm Sportsklubb.

«Æresgjesten»-konseptet handler om at LSKs spillere og trenere reiser ut og besøker lokale klubber på Romerike, leder en treningsøkt for aldersbestemte lag – og med påfølgende trenerforum ledet av utviklingssjef Toni Ordinas. I etterkant av besøket får barn og unge i den aktuelle klubben gratisbilletter til en seriekamp på Åråsen.

– Ektefølt og troverdig.
Styremedlem i Løvenstad, Terje Kjos Johansen, sender en stor tommel opp i etterkant at LSK var på kunstgresset på Sandbekken i forrige uke.

– Det var veldig bra. Et ekstremt bra tiltak, der man først er ute og besøker klubbene, for så å invitere dem til kamp på Åråsen etterpå. Alle jeg har snakket med i Løvenstad og Kurland satte stor pris på initiativet. Det virket ektefølt og troverdig, det er tydelig at LSK virkelig ønsker et godt samarbeid med de lokale klubbene. 

På Åråsen ble vi også møtt med store grad av imøtekommenhet. Vi var i møte med styrerepresentanter, vi fikk hilst på spillere og besøkt garderobene. Jeg vil også trekke frem trenerforumet med Toni Ordinas i etterkant av treninga på Sandbekken. Han inspirerte våre trenere, og det var mange som forlot seansen med stor glød. Trenerutvikling er naturligvis noe mange breddeklubber er opptatt av, sier Terje Kjos Johansen.

POPULÆRT BESØK: Erik Tobias Sandberg var blant spillerne som trente barn og unge i Løvenstad og Kurland i forrige uke. Selv de aller minste – som ikke kunne delta på selve treningen – så ut til å trives.

Gjerdrum neste klubb ut.
«Æresgjesten» ble første gang innført før 2016-sesongen. Den gang var navnet «LSK-Turné», og siden har nærmere 30 lokale klubber blitt besøkt. Denne sesongen har Lørenskog, Fjellhamar, Skedsmo og Løvenstad/Kurland vært æresgjester. Gjerdrum er neste klubb ut – i forbindelse med hjemmekampen mot Viking 16. juni.

– I overkant av 10.000 barn og unge fra ulike klubber på Romerike har vært på kamp Åråsen som et ledd i dette tiltaket. LSK skal være en klubb for alle som bor på Romerike, og vi ønsker både å tilføre de lokale klubbene kompetanse og knytte sterkere bånd til vårt nærmiljø. Både klubbene og vi setter stor pris på samarbeidet, sier LSKs arrangementssjef Truls Lühr Olsen.


Får et annet forhold til LSK.
Løvenstad og Kurland var representert med nærmere 1000 personer under lørdagens klassiker mot Rosenborg.
– Både store og små i Løvenstad og Kurland stortrivdes på kampen. De får også et helt annet forhold til både spillerne og LSK som klubb i etterkant av det besøket som ble gjennomført på Sandbekken. 

Tilbakemeldingen fra alle jeg har snakket med er ubetinget positivt. Jeg opplever dette som litt nye toner fra LSK. Generøst og imøtekommende. Så må jo målet være at lokale klubber klarer å få fram spillere som en dag spiller i gult og svart på Åråsen, sier Terje Kjos Johansen i Løvenstad.

LSK - Odd

19. mai kl. 18.00 på Åråsen

Kjøp billetter her.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet