Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjøper sesongkort til ansatte og for kundepleie

Annonse fra Lillestrøm Sportsklubb

Trond Tveit (t.h) og Tom-Arild Martinsen i Kinnarps Lillestrøm har i mange år brukt sesongkortene på Åråsen aktivt – både til de ansatte og kunder. Nå er de mer optimistiske på LSKs vegne enn de har vært på flere år.

Ikke alle kjenner like godt til sesongkort-tilbudet for bedriftsmarkedet, men kontormøbel-bedriften – som har sitt Romerike-hovedkvarter i Hvamsvingen på Skjetten – er blant de som benytter seg av muligheten. 

– Det er spesielt Tom-Arild og jeg som er interesserte her, og som regel drar vi sammen på kamp. Vi tar gjerne en matbit i Lillestrøm før vi går på matchen. Sosialt, trivelig og spennende, sier avdelingsleder Trond Tveit.

Han forteller at de prøver å ha med kunder oftest mulig, men innrømmer at interessen har vært litt dalende i tråd med resultatene de siste årene.

– Men i år har jeg tro på at det blir mye bedre. Nå håper jeg at Jörgen Lennartsson får tid til å sette sitt preg på laget, legger han til.


For prisen av fem får du seks sesongkort på Åråsen, dessuten oppnår du følgende fordeler:

· 6 skjerf sendes direkte til adresse ved bestilling
· Prioritet på billetter til cupfinale hvis LSK deltar
· Du bestemmer om du vil ha sesongkort eller sesonghefte (lettere å holde kontroll med hefte)
· Alle som kjøper to eller flere pakker får i tillegg et gratis foredrag om prestasjonskultur
· Kun kr 14.500,- pr pakke (ordinær pris 17.400,-)

Her kan du lese mer om bedriftstilbudet! 

Tveit vokste opp i Göteborg, men ble raskt LSK-supporter da han flyttet til Lørenskog i 1981. Assisterende avdelingsleder Tom-Arild Martinsen har vært kanarifugl hele livet.

– Jeg vokste jo opp i Lillestrøm og begynte å spille i klubben da jeg var seks år. Det å dra på Åråsen var det store, og Tom Lund var selvsagt helten. Publikum hylte da han fikk ballen. De som påstår noe annet enn at han er tidenes beste norske fotballspiller… Det er bare tull. Folk skjønner ikke hvor stort det var da han spilte i 3. divisjon og var ønsket som Johan Cruyffs erstatter i Ajax, sier Martinsen entusiastisk.

Begge synes årets lag ser spennende ut etter at det er blitt hentet inn flere forsterkninger – både i fjor sommer og nå i vinter.

Trond Tveit (t.h) og Tom-Arild Martinsen synes årets lag ser spennende ut etter at det er blitt hentet inn flere forsterkninger – både i fjor sommer og nå i vinter.

– Jeg har lyst til å si at jeg håper på medalje, men jeg tror i hvert fall det er mulig med en femte- eller sjetteplass. Lillestrøm skal jo egentlig være en medaljekandidat, sier Trond Tveit.

Tom-Arild Martinsen nikker og er enig.

– En plass blant de seks beste bør vi klare i år. Jeg synes laget ser sterkere ut enn på flere år. Vi skal ikke ligge der nede i bunn. Og det er jo helt konge av Kippe er med enda ett år, sier han.

– Han ER jo Lillestrøm. Skal det være en statue av noen andre enn Tom Lund utenfor Åråsen, så må det være av Frode Kippe, legger Trond Tveit til.

Begge to gleder seg stort til Eliteserien ruller igjen i månedsskiftet mars/april. Søndag 7. april er de selvsagt på plass på Åråsen med sine bedriftskort. Ranheim er motstander i den første hjemmekampen.

LSK - Ranheim, søndag 7. april kl. 18.00

Ønsker du å gjøre som Kinnarps Lillestrøm – og kjøpe sesongkort til de ansatte på Åråsen? Finn ut mer her eller ta kontakt med Truls Lühr Olsen på truls@lsk.no eller 928 93 196.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet