Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Anbefaler kjærlighetens gave til jul

Annonse fra Mestergull Anthony Sandberg

Mestergull Anthony Sandberg har vært smykkespesialist på Romerike siden 1962, og kommer med årets fineste julegavetips.

– Vi kaller oss smykkespesialisten, sier daglig leder og andre generasjons gullsmed, Dag Anthony Sandberg.

Han er sønn av Anthony Sandberg, som i 1962 startet den etter hvert berømte gullsmeden i Lillestrøm. Gullsmed Anthony Sandberg ble en del av Mestergull-kjeden i 1986, og har i dag tre filialer. En i Storgata, en på Torvet, og en på Strømmen Storsenter.

Med en fartstid på godt over 50 år, kan kundene være trygge på at de får den hjelpen de trenger når de kommer til gullsmed Sandberg.

– Alt vi gjør er med stolthet, og vi lever av kundene våre. Derfor ønsker vi å ta vare på kundene, og de skal kunne føle en trygghet når de besøker oss, sier Sandberg.


Her viser Dag Sandberg stolt fram Diplomet i Gemmologi.

Lager smykker på bestilling

Hos Mestergull Anthony Sandberg kan du alltid være sikker på at diamanter er kvalitetsjekket, og at du får det du betaler for. Dag Anthony Sandberg har diplom i gemmologi og er dermed ekspert på edelstener.

– Vi har også eget smykkeverksted, hvor vi utfører reparasjoner, bearbeidelser og produksjon. Vi lager det kunden måtte ønske, uansett hva det er. Har du en idé så får vi det til, sier han.

– Hvert smykke er unikt. Det er håndlaget, og det blir lagt mer tid og sjel ned i å lage dem enn det folk kanskje tror.

Men de fleste velger smykker som finnes i butikken, og Sandberg forteller at diamanter er den edelstenen det selges mest av. De har likevel et stort utvalg av andre glitrende varer, og også diamanter kommer i flere ulike prisklasser.

– Nå mot jul ser vi at det blir mer og mer diamanter. Menn som kjøper diamanter til koner og kjærester, det er jo kjærlighetens gaver, sier Sandberg.

De selger også mest gult og hvitt gull, men du får også smykker i sølv og andre materialer. En smykkegave, kjærlighetens gave, er noe av det mest personlige du kan gi, ifølge gullsmeden.

I tillegg får du en gave som varer.


Åpningstider for jul!

Lillestrøm:
Lørdag 15/12 10.00-16.00
Søndag 16/12 14.00-17.00
Mandag - Fredag 17/12-21/12 10.00-19.00
Lørdag 22/12 10.00-17.00
Søndag 23/12 14.00-18.00
Julaften 10.00-13.00
Strømmen:
Fra 10/12
Ukedager 10.00-22.00
Lørdager 10.00-20.00
Søndager 14.00-19.00
Julaften 09.00-13.00

Adresse: 
Torvet 5 ,2000
Storgata 16, 2000 Lillestrøm
Støperiveien 5, 2010 Strømmen

E-post: sandberg.storgata@mestergull.no 

Besøk våre nettsider her!


Populære gaver

Når menn skal handle til kvinnen i sitt liv, er det ofte ringer som er mest populært. Diamantringer i hvitt gull er en gjenganger. Men om man ikke vet hva man skal kjøpe, er de ansatte i butikken behjelpelige med å finne riktige produkter.

– Vi stiller noen "kontrollspørsmål" som går på stil og lignende, men generelt synes jeg mannfolka er flinkere nå enn de hva før. Har man virkelig ikke peiling, er en enstens diamantring i hvitt gull en sikker vinner, sier Sandberg.

De tre filialene til Mestergull Sandberg har ulike merkevarer i sitt sortiment. Ole Lynggaard er blant de meste populære smykkene, og dette merket føres på Torvet. Andre merker som Georg Jensen, Thomas Sabo, Efva Attling og Bjørg er også populært.

Sandberg forteller at butikkene øker åpningstidene noe mot jul, og det er også mulig å bytte gavene. Og det er ikke bare menn som kjøper gaver til koner og kjærester, også kvinner kommer innom og kjøper gaver til sine menn.

– Vi har en del herresmykker, og også noen klokker. Særlig Calvin Klein er populært. Mange kjøper også gaver til foreldre eller andre, og vi fører mer enn bare smykker. Pyntegjenstander fra Georg Jensen er eksempler på fine gaver, sier Sandberg. 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet