Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

NYE HYTTER – 30 minutter fra Gardermoen

Annonse fra Mjøsli AS

Stadig flere får øynene opp for vakre Mjøsli, med nærhet til villmark og en fantastisk utsikt over Mjøsa.

Mjøsli Hytter og Naturpark

Visning søndag 18.november kl 13.00-15.00

Ellers etter avtale

Ta av E6 ved Strandlykkja.

Hytte og tomt fra kr 2 500 000.

Mjøsli er et kortreist hytteområde for helårs bruk, på østsiden av Mjøsa 350-400 m.o.h.

Vestvendte utsiktstomter med panorama over Mjøsa og gode solforhold.

30 min fra Gardermoen og én time fra Oslo.

Ski, sykkel, sopp og bær.

Nøkkelferdige hytter leveres 4 måneder fra signert kontrakt.

Tomtestørrelser fra 633 kvm til 2,6 mål.

Mjosli.no

For å komme til Mjøsli tar man av E6 ved Strandlykkja. Det er vanskelig å forestille seg den eventyrlige utsikten som åpenbarer seg før man har vært oppe og sett den med egne øyne.

Her nyter hytteeiere stemningsfulle solnedganger som speiler seg i landets største innsjø i alle årstider, lys og fargenyanser.

- De fleste kjøperne som kommer fra Oslo, Follo og Romerike er opptatt av at de ønsker kort vei. Noen har det som et kriterium at de skal kunne kjøre elbil til hytta. Flere kjører barn til og fra fotballkamper mens de er på hytta, forteller utbygger Otto K. Blix Hulbak.

I Mjøsli er alt lagt til rette for at man kan realiserer hyttedrømmen. Med raskt bredbånd på plass kan ovale weekender, ferier og høytider nytes sommer som vinter.

Skiløypene som er like i nærheten kjøres av Espa IL med forbindelse til hyttefeltet. Moloen ved Mjøsa er ferdigstilt, og hytteeiere i Mjøsli har nå mulighet til å ha båtplass på Norges største innsjø.

- Salget går slik vi ønsker. Av 82 tomter er det per i dag solgt over 60 tomter. 44 hytter er oppført og i bruk, forteller Blix Hulbak.

Til Mjøsli kommer også folk som velger å selge hytter lenger unna, for å kunne bruke hytta si oftere og mindre tid på reisevei.

Nærområdet byr på flotte tur- og sykkelmuligheter. Det er et felles aktivitetsområde i hyttefeltet med trampoline, fotballbane og volleyballbane.

I skogen bak Mjøsli finnes det flere skogsvann og tjern med fine badeplasser og gode fiskemuligheter. Ved Lyssjøen er Mjøsliplassen etablert på en odde, med grillfasiliteter, en gapahuk og utedo.

Finn ut mer om Mjøsli her!


Drone video: Frederik Garshol

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet