Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med blikket rettet mot tak og ventilasjon

Annonse fra Sagen & Co AS

Historien om blikkenslagerprodukter strekker seg helt tilbake til slutten av 1200-tallet. Historien til Sagen & Co er ikke lang, men fortsatt imponerende. I verkstedet til blikkenslagerfirmaet er det hektisk aktivitet. Her produseres beslag i de aller fleste forskjellige materialer. Mange er skreddersydd etter kundens ønske.

Interessen for blikkenslagerfaget ble vekket i ung alder, og Pål Sagen tok sitt mesterbrev i 1989. Sagen & Co AS ble etablert i 1991 da Sagen bestemte seg for å starte for seg selv sammen med Per Sannes. Da het blikkenslagerfirmaet Sannes & Sagen AS. Ni år senere tok Sannes farvel med bransjen og firmaet endret derfor navn til Sagen & Co AS i 2001.

I dag eier Sagen størsteparten av firmaet, mens Jon Ivar Petersen har kjøpt en liten prosentandel.

– Det fungerer godt ved at Jon Ivar har rollen som prosjektleder og jobber ute i feltet som blikkenslager. Jeg tar meg av befaringer, kontorarbeid og kundemøter, sier Sagen.

Men den drevne blikkenslageren har ikke helt klart å gi slipp på det fysiske arbeidet, og er stadig ute i verkstedet for å produsere beslag i forskjellige materialer.

Sagen & Co tilbyr en rekke tjenester fra Tomt Gård i Skedsmo kommune. Blikkenslagerne bidrar med produksjon og montering av alle typer beslag, detaljer til tak og taktekking, fasader og ventilasjon. De har også startet med solenergi, noe som vil være et satsingsområde i fremtiden.  

I tillegg kommer snøfangere, takrenner, nedløpsrør, takplater, beslag, takbeslag, taktekking, takstein, pipebeslag og pipehatter og ventilasjoner og ventilasjonsrør.

Firmaet påtar seg oppdrag fra både private, næringsliv, industri og entreprenører. 

Pål Sagen, blikkenslager med mesterbrev og eier av Sagen & Co, har en gnistrende interesse for yrket.

Satser på de unge og lærevillige

Det innebærer hektiske arbeidsdager for Sagen og hans mannskap på ti faste ansatte og tre lærlinger. Oppdragsmengden varierer fra små og store oppdrag over hele Østlandet.

– Vi er en godkjent lærebedrift, og har alltid lærlinger hos oss. Nå har vi en som akkurat har fått svennebrevet, en som er halvveis og en som er helt fersk. På den måten kan vi sikre en god rekruttering innenfor faget, forteller Sagen.

Mange av de ansatte har startet sin karriere innen blikkenslageryrket som lærling hos Sagen. Her trives de, og Sagen er fornøyd med det gode arbeidsmiljøet. Han forteller at han fortsatt har kontakt med mange av de tidligere lærlingene, som i løpet av årene har valgt andre veier. Noen er ledere i andre bedrifter.

– Jeg har en rekke blikkenslagere som var lærlinger her, og som ringer meg for råd og tips fortsatt når de står fast. Det er jo en tillitserklæring og veldig hyggelig det, smiler Sagen.

Nå har datteren Line fulgt i hans fotspor. Hun jobber deltid på verkstedet, og trives når det slår gnister rundt henne. Om hun overtar firmaet etter sin far, det gjenstår riktignok å se. Pål har nemlig ikke tenkt å gi seg med det første.

Sagen understreker at en flink blikkenslager med svennebrev aldri kommer til å bli arbeidsledig. Det er altfor få som satser på yrket siden den generelle oppfatningen er at det ikke er mange muligheter i bransjen.

– Det er helt feil. Faget gir mulighet til å gå i lære, ta svennebrev og deretter mesterbrev. Så kan du gå videre til ingeniørhøgskolen eller fagskole og bli servicetekniker. Det er ingen begrensninger annet enn de du setter selv, sier blikkenslagermesteren.

Sagen legger til at han gjerne bidrar til at hans ansatte skal etterutdanne seg om de ønsker det. Intern utvikling står i fokus hos Sagen & Co, og det er ikke noe som er bedre enn de ansatte som engasjerer seg i yrket og ønsker å gå videre.

Firmaet er også på utkikk etter dyktige blikkenslagere, og de ser frem til å ønske nye lagkamerater inn i verkstedet. 

Pål Sagen har overført interessen for blikkenslagerfaget til datteren Line, som trives godt inne på verkstedet.

Opp på taket og i høyden

At Sagen selv brenner for yrket og faget sitt er det ingen tvil om. Jon Ivar Petersen sitter i styret til opplæringskontoret for ventilasjon- og blikkenslagerlærlinger. Sagen selv sitter i styret til Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes landsforbund og har tidligere sittet i styret til Oslo Kobber- og blikkenslagerlaug i 11 år, hvorav 9 år som nestleder og leder. Nå venter enda flere oppgaver for den energiske blikkenslageren. Sagen er én av to representanter i Håndverkerklagenemda som representerer VBL. 

Klagenemda behandler tvister mellom forbruker og håndverker som oppstår når håndverker gjør arbeider på en forbrukers eiendom. Den behandler bare saker som skal løses etter håndverkertjenesteloven – ikke saker som gjelder nybygg.

Beslag og takbeslag er en viktig del av sortimentet hos Sagen & Co, og som tar mye av blikkenslagernes tid. Den solide erfaringen som de ansatte i firmaet besitter, kan de også gi råd om hvilke materialer og utforminger som best takler det norske klimaet og holder lengst.

– Blikkenslagere er de eneste som kan levere et komplett tak. Tømrer legger tak, men de må ha hjelp av en blikkenslager til piper, pipehatter, takrenner og takhatter. Vi leverer også mye beslag fra verkstedet til firmaer som driver med mye vindusutskiftninger, blant annet VD Montasje. Vi produserer beslag for dem, og de monterer, sier Sagen. 

Morten Lysaker har full kontroll på maskiner og produksjon.

Mesteren har talt

Sagen & Co har en bred kundemassen og en rekke referanser å vise frem. På merittlisten står blant annet den nederlandske ambassaden hvor de tekket hele taket med kobber og de har stått for alt kobberarbeidet på den amerikanske ambassadørboligen. De har også tekket vegger og tak på det gamle Storebrand-huset i Vika. Denne jobben resulterte i en rekke andre oppdrag i området.

– Det føltes nesten som vi ikke var ute av Vika på to år. Men det var jo artig at andre la merke til arbeidet vårt, smiler Sagen.

Sagen kommer gjerne med noen gode råd og tips til de som trenger en blikkenslager. Han anbefaler alle å innhente mer enn ett pristilbud, gjerne to eller tre, på jobben som skal utføres. På den måten kan du sammenligne tilbudene. Her er det viktig at man ikke bare ser på sluttsummen, men setter deg godt inn i hva som er inkludert og ikke. Da unngår du overraskende tilleggskostnader i etterkant.

Så bør du ta en kontroll av firmaene før du bestemmer deg. Ta en kredittsjekk og se på anmeldelser av de du har mottatt tilbud fra.

Viktigst av alt: Firmaet du velger må være organisert eller tilsluttet en forening. Da står du nemlig mye sterkere skulle det mot formodning oppstå uforutsette ting før, under eller etter oppdraget.

– At firmaet er medlem i VBL/BNL er kravet vi stiller for at vi skal vurdere en eventuell klagesak i Håndverkerklagenemda, sier Sagen. 

Sagen & Co kan beslaglegge det meste - også heiser.

Hos Sagen & Co derimot, er alt på stell når det kommer til godkjenninger, sertifiseringer, forsikringer og de følger alle lover og regler.

Sagen informerer også om at det er svært få boligeiere som er klar over hvilket ansvar de har om de ansetter en håndverker som ikke holder seg til lovverket. Velger du for eksempel en håndverker fordi han er billigst fordi han ikke har inkludert stilas i pristilbudet av den enkle grunn at han ikke trenger det. Er du riktig så uheldig og håndverkeren skader seg eller faller ned, er du som boligeier erstatningspliktig.

Sagen & Co har vedlikeholdt tak, ventilasjonssystemer, takrenner og produsert beslag siden 1991. De ansatte kommer til å være synlig på byens tak i mange år fremover. På Tomt Gård finner du nemlig en gjeng med dyktige håndverkere – som har blikk for et godt tak! 

Sagen & Co AS er medlem i:

OKBL Oslo kobber og blikkenslagerlaug

OHIF Oslo håndverks & industriforening

VBL Ventilasjon og blikkenslagerbedriftenes landsforbund

VBL Oslo og Akershus

BNL Byggenæringens landsforbund

NHO 

Sagen & Co AS

• Sagen & Co AS ble etablert i 1991 da Per Sannes og Pål Sagen først startet blikkenslagerfirma Sannes & Sagen AS. I 2000 sluttet Per Sannes i firma og firma endret derfor navn til Sagen & Co AS 1. januar 2001.
• Mye av vårt arbeid består av blikkenslagerarbeid som taktekking i sink og kobber, fasader, reparasjoner og takomlegging.
• Vi produserer alle typer beslag i kobber, sink, aluminium, rustfritt stål og greencoat stålplater. De ansatte har også høy kompetanse innenfor alt som har med ventilasjon å gjøre.
• De ansatte i firma har høy kompetanse innenfor blikkenslagerarbeid og ventilasjon.
• Vi påtar oss små og stor oppdrag over hele Østlandet, hvor de fleste er i området rundt Oslo og Akershus.
• I dag er det ti ansatte og tre lærlinger i Sagen & Co AS som holder til på Tomt Gård i Skedsmo kommune.
• Sagen & Co AS er en godkjent lærebedrift og vi har alltid lærlinger ansatt hos oss for å kunne sikre en god rekrutering innenfor faget.
• Vi har ansatte i firma som sitter i styret til opplæringskontoret for ventilasjon- og blikkenslagerlærlinger. Firmas daglige leder Pål Sagen sitter i styret til ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes landsforbund.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet