Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi har foldet oss ut siden 1937

Annonse fra Saxi Produkter

Det startet som en liten møbelsnekkerbedrift i Oslo i 1937. Produktene ble utvidet til foldedører som ga mulighet for fleksible og funksjonelle løsninger for oppdeling av rom. Nå har Saxi Produkter foldet seg utover hele verden, inkludert et lydstudio i Nashville, Biblioteket i Alexandra og Hurtigruta.

Adresse
Nannestadgata 3, 2000 Lillestrøm


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

Saxi Produkter så dagens lys da Johan Ekeberg startet egen møbelsnekkerbedrift i 1937. Firmaet lå nede under krigsårene da Ekeberg satt i konsentrasjonsleir. Han lot ikke de tunge krigsårene eller oppholdet knekke ham, og bedriften var snart i drift igjen.

På slutten av 1950-tallet fikk bedriften agentur på foldedører sammen med firmaer i Sverige og i Danmark. Det var også i denne perioden produksjonen av foldedører startet for fullt. I de glade 60-årene utviklet produksjonen seg ytterligere da et nytt agentur i USA gjorde at produktene kom inn på proffmarkedet. Nå gikk bedriften fra foldedører til kontorlokaler, møterom, gymsaler og kongressaler.

I 1970 ble det bygd en fabrikk på Skedsmokorset, som på det meste sysselsatte 40 mennesker. Fabrikken ble lagt ned og solgt i 2002. Men i 1980 kjøpte selskapet en fabrikk i Nord-Sverige som drev med produksjon i samme nisje.

Saxi Produksjon har en lang og spennende historie. Christian Stav har vært med på mange endringer og tilpasninger i løpet av de 30 årene han har vært i bedriften. Stav gjorde sitt inntog som selger i 1989, etter mange år i byggevarebransjen. I 2001 overtok han som daglig leder. I dag sitter han på salgskontoret på Lillestrøm sammen med fire andre ansatte. I tillegg har bedriften en rekke innleide montører. De har også kontor i Stavanger, hvor det sitter en mann på salg.

– Vi flyttet hit til Lillestrøm i 2006. Herfra selger vi produkter som vi kjøper fra delvis vår fabrikk i Sverige og fra fabrikken i Tyskland. Deretter blir produktene montert av innleid mannskap over hele landet, sier Stav. 

Christian Stav og Saxi Produkter har foldet seg ut på markedet siden 1937.

Foldedørene er levert over hele verden

Saxi Produkter tilbyr vegger for alle behov: Foldevegger, mobilvegger og glassvegger. Fellesnevneren for produktene er fleksible og funksjonelle løsninger for oppdeling av rom. For byggebransjen har den mest effektive utnyttelsen av dyre kvadratmeter alltid vært en utfordring. Når et større rom skal kunne deles i to eller flere rom gjelder ikke bare kravet til et fysisk skille. Løsningen skal også kunne være fleksibel, lydtett, brannsikker og ha et attraktivt design.

– Mobilvegger har akkurat samme funksjon som foldevegger, bortsett fra forskjellige klassifiseringer på kravene som stilles. Det gjelder alt fra layout til lydreduksjon. I en kongressal med 500 mennesker på hver side må man ha en mobilvegg fordi en foldevegg vil bli for liten, forklarer Stav.

Saxis kunnskap om sine produkter er ikke bare basert på mange års erfaring innen mobil rominndeling. Deres løsninger bygges også på fakta. Alle produktene gjennomgår en kvalitetssikring som danner grunnlag for den høye standarden, som til og med anses som markedets høyeste. Gjennom test og kontroll kan de garantere for sine produkters egenskaper. Denne garantien sikrer at du som kunde er 100 prosent sikker på at du får det du ber om.

Kundene tilhører proffmarkedet, og inkluderer de største landsdekkende entreprenørene, lokale byggmestre, eiendomsbesittere (de som eier lokaler og driver med utleie hvor de har behov for å dele av lokalene) og en del hotellkjeder.

Stav har vært med på å levere foldevegger til et lydstudio i Nashville, Biblioteket i Alexandra og Operabygget i Norge.

– Skoler er nok det viktigste for oss, men det er ingen begrensning for hvor vi kan levere. Norge er naturligvis det største nedslagsfeltet, men vi har levert til utlandet også, sier Stav. 

Janne Sofie Bø-Andresen, Christian Stav og Geir Gjølme er fornøyd med at bedriften nå har over 80 år i bransjen.

Utfolder seg på lokalt og internasjonalt plan

Bedriften produserer etter kundens ønske og behov. Helt fra oppstart har de vært opptatt av å skape praktiske og brukervennlige løsninger for sine kunder. De tar utgangspunkt i basismodellene, og tilbyr så løsninger som møter nær sagt alle ønsker. Det gjelder både funksjonelt og designmessig.

Norge er kjent for sine kalde høst- og vintermåneder. Ved bruk av foldedør fra Saxi kan du for eksempel spare penger på fyringsutgiftene. Varmer du opp rom du sjelden bruker, kan en foldedør med enkle grep dele opp større rom, lukke av avdelinger du ikke bruker, eller dele den unødvendige store stuen i to.

- Saxi Produkter har en lang historie. Underveis har vi også blitt en del av SWG-gruppen (Scandinavian World Group), som består av fabrikken i Nord-Sverige og et firma i Danmark som opererer som oss samt et salgskontor i Sverige, legger han til.

SWG har felles markedsplattform, produktutvikling og fabrikk. Via denne gruppen eksporterer vi fra fabrikken til England, Frankrike, Nederland og Tyskland. 

– Mange av våre kunder utenlands har jo også spesielle prosjekter solgt fra de forskjellige avdelingene i de andre landene. Vi har også levert til Island og Grønland og en rekke andre eksotiske steder, forteller Stav.

I gjennomsnitt har Saxi Produkter mellom 700-800 prosjekter på gang i året. De leverer både stort og smått. Lokale prosjekter inkluderer blant annet nye mobilvegger i Norgessalen på Thon Hotel Arena og Gystadmarka Skole på Jessheim.

Christian Stav viser frem foldedør med glassdør. Hos Saxi Produkter er det mange muligheter!

Selv om det nærmer seg jul betyr ikke det at de ansatte hos Saxi Produkter kan hvile på laurbærene. De er akkurat ferdige med Hotel Bristol og Rockefeller Scene i Oslo. Nå venter et stort prosjekt på Tverlandet Skole i Bodø, Nidarøhallen og Britannia Hotell i Trondheim.

– Så skal vi straks i gang med å sette opp mobilvegger på et av skipene til Hurtigruten. Hun dokker til på Risa i Trøndelag slik at vi kan gå om bord. Det er for øvrig det femte skipet i rekken hos den verdensberømte Hurtigruta, så det er absolutt ett av våre signalprosjekter, smiler Stav.

Det stilles stadig strengere krav til dokumentasjon av råvarene i produktene. Saxi Produkter er nøye på at deres produkter leveres med dokumentert yteevne og at de har alle sertifiseringer på plass. Her dokumenteres også hvilke avgasser produktene gir fra seg.

Når bygningsreglementet stiller brannkrav til en skillevegg må de lokale brannmyndigheter godkjenne løsningen i hvert enkelt tilfelle. Saxi har derfor testet sine vegger etter gjeldende standard i akkreditert prøvingslaboratorium for å sikre at myndighetene har et reelt bedømmingsgrunnlag.

Det samme gjelder lyd. Her er det ikke bare myndighetene som godkjenner produktets egenskaper, men brukerne selv. Den faktiske demping av lyd mellom to rom er i stor grad avhengig av produktets kvalitet.

Det er ikke bare på kvalitetsprodukter, sertifiseringer og kundeservice at Saxi Produkter utfolder seg. De er også meget engasjert i lokal forankring, og sponser både Lillestrøm Sportsklubb, Flisbyen Fotballklubb og lokale svømme- og fotballag.

– Vi er ikke blant de store, tunge sponsorene, men vi ønsker å bidra med det vi kan i lokalmiljøet, sier Stav.

Saxi Produkter er rett valg for de som ønsker gode løsninger bygget på omtanke! 

Saxi Produkter

• Saxi Produkter ble etablert i 1937 av Johan Ekeberg.
• Vi tilbyr fleksible og funksjonelle løsninger for oppdeling av rom.
• Våre produkter inkluderer foldevegg, mobilvegg, glassfoldevegg, glassmobilvegg og foldedører.
• Når et større rom skal kunne deles i to eller flere mindre rom gjelder ikke bare kravet til et fysisk skille. Løsningen skal også kunne være fleksibel, lydtett, brannsikker og ha en attraktiv design.
• Saxis kunnskap er ikke bare basert på mange års erfaring innen mobil rominndeling. Vi bygger også våre løsninger på fakta.
• Alle Saxis produkter gjennomgår en kvalitetssikring som danner grunnlag for vår høye standard - kanskje til og med markedets høyeste.
• Når vi sier at produktet har en brannsikkerhet på BD30, så er det ikke en ca. angivelse, det er testet fakta. På samme måte som en angivelse av lydisolasjon på Rw59dB er laboratoriemålt og gis som en garanti på produktet.
• Gjennom test og kontroll kan vi garantere for våre produkters egenskaper, en garanti som 100% sikrer at du får det du ber om.
• Bedriften startet som en møbelsnekkerbedrift i Oslo. På 1950-tallet fikk bedriften agentur på foldedører sammen med et firma i Sverige og Danmark.
• På 1960-tallet utviklet produktene seg til proffmarkedet da vi fikk et nytt agentur i USA.
• Vi flyttet salgslokalene til Lillestrøm i 2006, og har fabrikk i Nord-Sverige.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet