Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå kan du tjene penger på rotet ditt

Annonse fra Aladdin AS

Skal du rydde i boder og kjellere før jul? Ikke kast "gammelt skrot", det kan være verdt en liten formue.

Gamle smykker, sølvtøy som støver ned, postkort og frimerker. Mange av oss har flere esker med gammelt "skrot" stående på loft og i kjellere. Men i stedet for å kaste det eller gi det bort, bør du få en verdivurdering hos "Aladdin gull, sølv og mynter" som åpnet på Strømmen denne uken. Du kan nemlig sitte på verdier for flere tusen kroner!

Thomas Fehn fra Lillestrøm har jobbet med brukt- og mynthandel i 7 år, og har drømt om å åpne sin egen butikk. Den drømmen har nå gått i oppfyllelse med åpningen av "Aladdin gull, sølv og mynter" med beliggenhet ved siden av Meny vis a vis Strømmen Storsenter. Nå gleder han seg til å kjøpe ting andre vil kaste.

– Gull, sølv, sølvtøy, pokaler og medaljer kan være verdt mer enn du tror, forteller Fehn.

Med "Aladdin" har han laget en butikk med et navn og beliggenhet han tror folk kommer til å huske. At det finnes lignende tjenester som kjøper gull via brev og over nett bekymrer ikke Fehn.

– Strømmen er et interessant sted, da et er et knutepunkt. Det er ikke så mange slike butikker i Norge, så det kommer nok kunder fra større områder også. Fordelen med en fysisk butikk er at du får snakke med noen. Og så får du oppgjøret med en gang, sier han. 

Du finner oss på Strømmen Storsenter

i samme avdeling som Meny og Apotek 1.

Åpningstider: Man - fre .10 - 17 (tors til kl 19.00)

Lørdag -kl. 10 - 14

Adresse: Stasjonsveien 8,2010 Strømmen

Telefon: 63 81 35 03

E- post: mail@aladdingull.no

Besøk våre nettsider http://www.aladdingull.no

Thomas Fehn ser etter stempel på gullsmykket, for å finne ut hvilken karat det har.

Enkel handel

Fehn synes det er ekstra gøy når det kommer kunder som har meg seg nye og spennende ting. En eske full av diverse smykker, gjenstander og metall blir en ren forundringspakke. Han synes også det hyggelig å kunne gi kunden et godt tilbud som overrasker dem.

– Alle er velkomne til å få en uforpliktende verdivurdering. Det er gratis, og det er ikke noe press for å selge. Jeg går gjennom alt kunden har med seg, og lager et tilbud. Hvis man godtar budet jeg gir, får man ved mindre oppgjør kontanter på stedet, sier Fehn, som også gjør oppmerksom på at verdier ikke oppbevares i butikken.

Noen tenker kanskje at de kan gjøre handelen selv, og kanskje få en bedre pris ved å selge tingene på egenhånd, men Fehn sier at kundene som kommer til butikken setter stor pris på enkeltheten. De får et tilbud, og blir det kjøp, er oppgjøret gjort der og da. Han sier også at han prisene på gullbørsen, og har ingen fordel av å "lure" noen.

– I denne bransjen er vi avhengige av et godt rennomé og rykte, og du overlever ikke lenge hvis du ikke driver redelig. Kundene må ha tillitt til oss. 

Du kan få penger for alle typer gullsmykker, også de som er gamle eller ødelagte. Karat og vekt avgjør prisen.

Asiatisk gull

Du kan tjene penger på alt det ovennevnte, men det er først og fremst gull det utbetales større summer på. Summen du får er basert på gullbørsen som måles mot dollar, og prisen du får avgjøres av vekt og karat. Jo høyere karat, jo høyere pris per gram.

– Norsk gull er som regel 14 karat. Gull fra midtøsten og Asia derimot har som regel høyere karat, og er derfor mer verdt, sier Fehn, og oppfordrer samtidig asiatiske kunder til å komme innom.

– Mange sitter på mye gull og av høy verdi, og kan derfor få store summer.

Hvilken farge gullet har spiller ingen rolle, det er karaten som avgjør prisen. Karaten er som regel stemplet på produktet, men har ikke smykket stempel, kan det likevel være ekte gull. Fehn tester da gullet på stedet i butikken for å avgjøre karaten.

Skattefritt

Også andre produkter kan være verdt mye penger. Gamle postkort med motiver av folk, bygd og by er historisk interessante, det samme med frimerker. Enkelte sedler og mynter også, for eksempel 2-øringen fra 1968.

– Den var aldri i sirkulasjon, så det finnes ikke så mange av dem.

Fehn avslutter med et tips til alle som tror de kan sitte på ting av verdi.

– Let i bod, kjeller og loft, skuffer og skap. Særlig i dødsbo og blant arvegods kan det ligge verdier.

Du kan dermed få litt ekstra å rutte med nå før julehandelen, og du trenger heller ikke betale skatt av slike private salg. 

Thomas Fehn finner ut av hvilken karat gullet har, ved å gjøre en enkel syretest.
Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet