Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi gjør jobben du helst vil slippe å gjøre selv

Annonse fra KLM Miljø AS

Har du tette eller frosne rør, en oljetank som må tømmes eller annet spesialavfall som må fjernes? KLM Miljø inspiserer, spyler og renser det meste. Hvor som helst, når som helst og for hvem som helst. Med alt nødvendig utstyr og beredskap hele døgnet, er de raskt på plass ved mindre uhell eller større utfordringer.

KLM Miljø AS

Adresse
Minne Industriområde, 2092 Minnesund

Både private boligeiere, virksomheter og offentlige eiendomsbesittere har til stadig behov for tjenestene til KLM Miljø, som er av den sorten du helst vil slippe å ordne opp i selv. Tømming av septikktanker og oljeutskillere, spyling av tette avløpsrør og annet søl krever både riktig utstyr, kunnskap og ikke minst erfaring.

– Vi driver med alt innen slamtømming, spyletjenester og kamerainspeksjon av rør. Da er det viktig med både lang erfaring og moderne utstyr.

Det forteller Morten Hagen, som er daglig leder og medeier i KLM Miljø. En bedrift som i dag teller 18 ansatte og 14 biler bestående av både spylebiler og kamerabiler. Firmaet ble etablert i 1997, og Hagen kom inn to år senere.

– Jeg jobbet i mange år som sjåfør, men fikk etter hvert tennisalbue på grunn av alle slangedraingen. I 2009 kjøpte jeg meg inn på eiersiden, og gikk over til mer administrative oppgaver, forteller Hagen.

Den anerkjente bedriften får stadig flere oppgaver. Foruten høytrykksspyling av tette rør og avløp, jobber de mye med kamerainspeksjon av rørinstallasjoner. De har også gått på fast kontrakt i forbindelse med byggingen av Follo-banen, hvor de på de meste har hatt 12 biler i arbeid.

– Vi jobber mye for entreprenører i forbindelse med offentlige bygg og anlegg. Før bygget skal overleveres til kommunen, må det kunne dokumenteres at alle rørsystemer er feilfrie. Vi utfører TV-inspeksjon og leverer rapporter med videodokumentasjon, forteller Hagen. 

Morten Hagen i KLM Miljø tar gjerne jobben du ikke vil gjøre selv!

Gode råd fra tømmeeksperten

Av andre tjenester de tilbyr kan vi nevne septikkrenovasjon for kommuner, spyling av veier og parkeringsplasser og tørrsuging for blant andre sementfabrikker og kornsiloer. De fjerner også stubbloftsleire og sagflis i gamle hus.

– Noen kan ha kommet i skade for å tømme korn i feil silo. Andre har behov for å fjerne leire i forbindelse med et rehabiliteringsprosjekt. Uansett er dette gjerne et veldig fint støv som må tas med riktig utstyr, understreker Hagen.

Som firmanavnet antyder har de alltid miljøet i fokus. Kravene blir stadig strengere, og driver du for eksempel restaurant eller bilverksted med oljeutskillere og fettutskillere, må du ha tømmeavtale med godkjent firma. Det samme gjelder hvis du eier et bygg med minirenseanlegg.

– Alt må håndteres på forsvarlig måte i tråd med forskriftene til Statens Forurensingstilsyn. Du får ikke levert farlig avfall før du kan dokumentere hva det inneholder og hvor det kommer fra. Det kan vi hjelpe deg med, sier hagen.

Vi har en vakttelefon du kan ringe døgnet rundt ved akutte behov.

KLM Miljø AS

Morten Hagen utenfor nybygget KLM Miljø bygger.

Selv om KLM Miljø jobber mest for bedrifter og kommuner, er de også behjelpelige når du som privatperson har vært uheldig. De åpner tette rør og avløp, og kan sjekke for eventuelle brudd ved å gå inn med kamera. Da finner de ut akkurat hvor feilen er, og kan fikse med en gang.

Fordi de har mange biler som går på faste oppdrag, er de alltid i nærheten og kan respondere raskt når du får et akutt behov.

– Vi har en vakttelefon du kan ringe døgnet rundt ved akutte behov. Blant annet er vi den brannvesenet ringer til for å fjerne oljesøl i forbindelse med trafikkulykker, forteller Hagen.

Som privatperson er det viktig å være bevisst på hva du tømmer i toalettet eller kjøkkenvasken. Ribbefett og frityrfett skal kastes i søpla, og vaskebøtta kan du tømme ute.

– Tømmer du dette i avløpet, vil det over tid bygge seg opp både grus og fett som til slutt fører til at det tetter seg, påpeker Hagen.  

En vanlig arbeidsdag for KLM Miljø.

Vi fant, vi fant...

Han forteller også at mange glemmer å ta vaskefilla ut av bøtta. Da tetter det seg raskt. Men det er lov å være uheldig. Det kan skje selv den beste. Bare spør Morten Hagen!

– En gang mistet jeg håndtaket til dusjdøra i do når jeg skulle reparere den. Ikke spør meg hvordan jeg klarte det, men den gikk i alle fall rett gjennom røret og havnet i septikktanken. Jeg kunne heldigvis fikse problemet selv, men det er ikke noe vanlige folk kan.

Fra 2020 er det forbudt å fyre med fossilt brensel i boliger og bedrifter. Du kan velge å rengjøre tanken og gå over til biodiesel eller kvitte deg helt med den og gå over til for eksempel jordvarme. Uansett må du ha papirer på at tanken er forsvarlig sanert. Hvis du går over fra olje til jordvarme innen utgangen av 2018, kan du få inntil 50.000 kroner i tilskudd. Neste år halveres beløpstøtten.

– Vi har jobbet mye med oppgraving og sanering av oljetanker det siste året, og har en bil som jobber kun med dette. Den er fullbooket nesten to måneder frem i tid, så etterspørselen er stor, sier Hagen.

KLM Miljø satser også andre områder. Blant annet har de i dag avtale med flere utleieselskaper om tømming av mobile toaletter, for eksempel på festivaler. I tillegg har de planer om å investere i mer nytt utstyr for å bli mer tilgjengelige for alle typer oppdrag.

– Vi skal blant annet gå til innkjøp av en mindre bil som gjør det enklere å komme til i trange bygater og parkeringshus. I tillegg har vi planer om å investere i flere tørrsugere, for å kunne ta flere oppdrag på dette feltet, forteller Hagen.

I løpet av mange år i bransjen, har Morten Hagen og hans kolleger funnet mye rart i rør og kummer. Fra bankkort og leker til døde gauper og juletrær.

– Det desidert største vi har funnet er et juletre. Vi har også plukket opp 50 spader fra en kum, som sikkert stammer fra en barnehage. Små barn vet ikke bedre, men når voksne folk kaster juletreet i avløpskummen bør de kanskje jobbe mer med nyttårsforsettene sine, humrer Hagen. 

KLM Miljø tilbyr følgende tjenester:

• TV-inspeksjon • Spyling av vei og parkering • Graving og anlegg • Tørrsuging stubbloft • Tette rør • Fettutskiller • Oljetank / tankrens • Tømming av septikkanlegg • Frosne vann- eller avløpsrør • Tømming av sandfang, oljeutskiller og spillolje • Salg og montering av minirenseanlegg • Point Liner – rørfornying uten graving • Trykktesting og klor av vannledninger • Tømmeavtale • Fjerning av spesialavfall

• KLM Miljø AS ble etablert i 1997.
• Utfører alt innen slamtømming og spyletjenester.
• Moderne bilpark med 14 biler spylebiler og kamerabiler.
• 18 erfarne ansatte med høy kompetanse og nødvendige sertifiseringer.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet