Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Unik erfaring som gir næring til nye prosjekter

Annonse fra Arealbygg AS

Som navnet antyder, har ArealBygg spesialkompetanse på store konstruksjoner. Med sin unike erfaring, kan de levere komplette kombinasjonsbygg for virksomheter med store kapasitetsbehov og høye forventninger.

Adresse
Mølleparken, Hadelandsveien 835, 1482 Nittedal


Åpningstider
Man-fredag: 08:00 - 16:00

ArealBygg AS ble startet i 2003 av Hans Petter Hjertum, Stein Finne og Vidar Bjørgeengen. Hjertum har bakgrunn som bygningsingeniør, og har jobbet i bransjen siden han var ferdig på ingeniørhøgskolen i 1970. Etter en lang periode som bygningsansvarlig på Ringnes bryggerier på Gjelleråsen, var tiden inne for å prøve noe nytt.

– Jeg følte det var i tidligste laget å pensjonere meg når jeg bare så vidt hadde passert 50. Vi var tre erfarne fagfolk som fant vi ut at vi skulle forene krefter i et nytt og spennende selskap, forteller Hjertum.

Mens Hjertum leder hovedkontoret i Nittedal, jobber Stein Finne i Skien med anbud som ansvarsområde. Vidar Bjørgeengen jobber på Vinstra som anleggsleder, prosjektleder og produksjonsansvarlig.

– Med alle tre eiere strategisk lokalisert i Nittedal, Skien og Gudbrandsdalen, danner vi grunnlaget for en virksomhet med kort vei til markedet over hele Østlandet, sier Hjertum.

Ved hovedkontoret i Nittedal jobber også kona som økonomiansvarlig. I tillegg har datteren Marte gått i farens fotspor, og jobber i dag som bygningsingeniør i ArealBygg – i det som dermed burde kvalifisere til en aldri så liten familiebedrift.

– Uansett er alle som jobber i ArealBygg som en familie, enten vi er i slekt eller ei. Som familier flest prøver å få til en ferietur hvert år. De siste årene har vi blant annet vært i Valencia, Lisboa, Roma, London og Lofoten, forteller Hjertum. 

Marte Hjertum går i fotsporene til sin far Hans Petter, som var med på å starte ArealBygg AS.

Jakter på erfarne prosjektledere

ArealBygg har hatt en jevn økning siden oppstarten i 2003. Allerede i 2007 hadde de en omsetning på 100 millioner kroner. I 2015 var de en av bedriftene i Nittedal som økte mest.

– Hverdagen er hektisk. Vi får stadig mer å gjøre, og vi har mange nye spennende prosjekter på gang, forteller Hjertum.

I starten hadde de kontor på låven til familien Hjertum på Eidsvoll. I dag holder bedriften til i moderne lokaler i Mølleparken næringspark på Rotnes. Bedriften har i dag totalt 8 ansatte, som kun jobber med administrasjon. All produksjon kjøpes av underleverandører av entreprenørtjenester.

– Vi vurderer å bygge opp en stab med egne håndverkere. Sist, men ikke minst, er vi alltid på jakt etter erfarne prosjektledere med bakgrunn som bygningsingeniør. Solid erfaring fra bransjen er viktig for oss, understreker Hjertum.

I løpet av sin relativt korte eksistens har ArealBygg markert seg kraftig i markedet. De har bevisst valgt å opparbeide spesialkompetanse på lager- og kombinasjonsbygg for næringslivet. Det har gitt dem muligheten til å jobbe sammen med større kunder på utvikling av prosjekter fra idé til ferdig bygg.

– Kundene våre er bedrifter som Rema, Kiwi, Ringnes og andre næringsdrivende med behov for store kombinasjonsbygg som rommer alt fra butikk og kontorer til lager og produksjonsfasiliteter. Vi kommer inn som totalentreprenør, der vi bistår med både planlegging, prosjektering og gjennomføring, sier Hjertum.

Foruten typiske forretningsbygg, har ArealBygg også stått for oppføring av både idrettshaller og andre større konstruksjoner. Dessuten har de ansatte med høy kompetanse på fasader og tak.

– Vi har gjort en del fasadejobber, og ikke bare på Østlandet. Blant annet har vi vært i Sandnessjøen og lagt fasadeelementer og takplater på badelandet og kulturhuset der oppe, forteller Hjertum.

Marte Hjertum er i gang med arbeidsdagen.

Bygger nytt anlegg for bussene til Kjul

Men det stopper ikke der. Nå venter nye utfordringer for den driftige Nittedals-bedriften. De har nettopp startet arbeidet med et nytt anlegg på Kjul for Akershus Kollektiv Terminaler FKF. Dette er det første bussanlegget ArealBygg er totalentreprenør for, så det blir på mange måter en milepel for bedriften.

– De gamle bussgarasjene ble revet tidligere i år. Vi har nå akkurat startet gravearbeidene på tomten, som skal romme både nytt bygg og utendørsareal, sier Hjertum.

Det moderne og funksjonelle anlegget bestående av fire verkstedhaller, vaskehall samt lokaler for administrasjon og lager. I tillegg skal det etableres oppstillingsplasser for busser, med tankanlegg forberedt for biodiesel, biogass og elektrisitet.

– Det nye bygget blir litt større enn det opprinnelige, og det vil bli plass til å kjøre flere busser inn i verkstedet samtidig. Vaskehallen blir todelt med to separate kamre. Det første for utvendig vask, før bussene kjører inn i det andre for innvendig rengjøring, sier Hjertum.

Prosjektet skal etter planen være ferdig i slutten av juni neste år. Hjertum setter pris på tilliten og ser frem til å jobbe med prosjektet.

– Vi er glade for tilliten Akershus Kollektiv Terminaler viser oss og ser frem til samarbeidet. Bussanlegget er et middels stort bygg med store utendørsområder og en stram tidsplan, så det blir en spennende utfordring for oss. Men vi er klare til å vise hva vi er gode for, sier Hjertum entusiastisk.

Vi er en relativt liten bedrift, med kort vei fra beslutning til gjennomføring. Det gir oss god oversikt og evnen til å snu oss raskt når det trengs.

Hans Petter Hjertum, bygningsingeniør og medeier

Kjul Bussanlegg slik det vil se ut når ArealBygg AS med oppdraget.

Han forteller også at de har mange andre prosjekter på gang – blant annet en ny butikk for Kiwi på Dal, et nytt næringsbygg med lager og verksted på Harestua og en ny Spar-butikk i Holmestrand.

– ArealBygg jobber ikke bare på Romerike, men dekker hele Østlandet. Det vil si Akershus, Oslo, Vestfold, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, og Telemark.

Kundene velger ArealBygg ikke bare på grunn av spesialkompetansen de har. De velger også ArealBygg fordi de er konkurransedyktige på pris og alltid leverer høy kvalitet til avtalt tid.

– Vi er en relativt liten bedrift, med kort vei fra beslutning til gjennomføring. Det gir oss god oversikt og evnen til å snu oss raskt når det trengs. Dessuten har vi som motto å alltid holde det vi lover, understreker Hjertum.

Det skader jo heller ikke at de leverer bygg som noen ganger til og med overgår byggherrens forventninger.

– Vi fikk mye skryt fra prosjektlederen for den nye Rema-butikken på Seljord, som mente han aldri hadde overtatt en så flott butikk før, forteller Hjertum stolt.

Arealbygg AS

• ArealBygg AS ble etablert i 2003 og har kontorer i Nittedal, nord for Oslo.
• 12 ansatte med lang og bred erfaring fra byggebransjen.
• Spesialist på lager- og kombinasjonsbygg for næringslivet.
• Er engasjert i prosjekter over hele Østlandet.
• Har hatt en jevn økning siden starten.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet