Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Romerikes beste bo-kommune

Annonse fra Nannestad kommune

Nannestad er landets raskest voksende kommune. – Nærhet til natur, arbeidsplasser og resten av verden gjør oss attraktive.

Ordfører Hans Thues (Foto: Nannestad kommune)

Det sier Hans Thue, ordfører i Nannestad kommune. Og det er ikke de eneste lovordene han har å komme med.

Kommunen med beliggenhet nord-vest på Romerike, er en av vertskommunene for Norges hovedflyplass, og den raskest voksende kommunen i landet. Med en befolkningsvekst i 2017 på 4,6 % bor det nå drøyt 13.000 innbyggere i kommunen, og det er nesten en fordobling av antall innbyggere siden flyplassen åpnet. Man kan trygt si Nannestad har blitt satt på kartet.

– Du skal lete lenge etter et annet sted der naturen er så flott og tilgjengelig. Her kan du spenne skia på bena på trappa, og praktisk talt gå så langt du bare vil! Vi har preparerte løyper nesten overalt, og med skogsbilveier som går ut fra tettstedene kommer man seg lett ut i naturen, forteller Thue.

Idrettsprofiler

At nærheten til naturen har kommet innbyggerne til gode, har også hjulpet å sette Nannestad på verdenskartet. Kommunen er nemlig en gullgrossist i de olympiske vinterlekene.

90-tallets største langrennsprofiler, Bjørn Dæhlie og Thomas Alsgaard, bor begge i Nannestad. Og da OL gikk av stabelen i vinter, fikk Nannestad nok en ny stjerne i Ragnhild Haga. Hun sørget for to nye gull til kommunen.

– Ragnhild Haga viste i vinter at vi har et fantastisk idrettsmiljø her i Nannestad. Vi har god toppidrett, men det fineste med idretten her er bredden, sier Thue.

Han forteller at kommunen har god halldekning, og at de legger til rette for trening og bidrar med mye penger til blant annet løypekjøring.

– Dugnadsånden er svært god, og vi støtter mye opp om frivilligheten, sier han.

Utenfor støysonen

Nannestad er som kjent en flyplasskommune på vestsiden av Oslo lufthavn. Da Gardermoen ble valgt som Norges hovedflyplass, kom selvsagt tema som flystøy opp.

– Vi har sørget for at alle nye boligområder legges utenfor støysonene, og er veldig bevisste på dette. Det er svært få boliger vi har tillatt innenfor støysonen, nesten utelukkende kårboliger på gårdsbruk, forteller ordføreren.

Og de nye boligområdene er populære. Tilflytterne til kommunen kommer ofte fra Oslo, eller andre kommuner på Romerike.

– Når familier velger å flytte til Nannestad, er det ikke for å leve et urbant liv å gå på kafé, men for nærhet til naturen og arbeidsplassene. Arbeidsmarkedet fungerer i regionen, og statistikken viser at folk bosatt på øvre Romerike jobber i regionen, sier Thue.

Selv med den naturnære beliggenheten er man mer global enn mange kanskje tenker, på grunn av nærheten til Gardermoen.

– Du bor i naturen, men er nærmere Europa og resten av verden enn de fleste i Norge. 

Andreas og Lisa utnytter ofte de flotte turområdene i Nannestad. Foto: privat

Skapbønder

En familie som har valgt å bosette seg på Nannestad, er Andreas Erlandsen og Lisa Dahlbak Jacobsen. De er fra Nesodden og Oslo, men har valgt å slå seg til ro på øvre Romerike. Andreas har en sønn som allerede bodde i Nannestad, og da var valget enkelt.

– Det er i all hovedsak på grunn av Oliver, for han hadde flyttet hit først sammen med moren sin. Jeg valgte derfor å flytte etter fordi jeg synes det virket som et fint sted for barn å vokse opp. Fritidstilbud og miljøet virket bra, og foreninger og idrettslag var inkluderende og fine. Dessuten er jeg glad i friluftsliv, jakt og fiske og det er jo ypperlige forhold for det i Nannestad, forteller Erlandsen.

Da oslojenta Lisa møtte Andreas, hadde hun allerede smakt på livet på landet på foreldrenes småbruk i Nes kommune.

– Men jeg var "ung og singel", og valgte å flytte tilbake til Oslo og en sentrumsnær leilighet på Torshov. Det varte ikke altfor lenge, og jeg var i overkant enkel å be da jeg ble spurt om ikke Nannestad kunne bli neste stopp. Og nå tror jeg neppe det blir byen igjen, jeg og Andreas har konkludert med at vi er skapbønder, og at øvre Romerike passer oss utmerket, forteller hun.

Nytt kulturtorv

Andreas jobber som entreprenør med egne firmaer, mens Lisa fortsatt har sitt arbeidssted i Oslo. For Andreas er beliggenheten for jobben hans helt utmerket. Lisa derimot pendler til Oslo, og drømmer om ekspressbuss til Oslo.

– Jeg er optimistisk med tanke på tilflyttingen, og mulighetene for at Ruter utvider sitt tilbud på sikt, sier hun.

Med familieforøkelse på vei, ønsker paret seg flere møtesteder, for eksempel for foreldre i permisjon. Lisa tror det hadde vært fint for livet i bygda. Ordfører Hans Thue kan fortelle at arbeidet med dette er godt i gang.

– Vi er gode på kultur og har allerede en av landets beste kulturskoler. Det er også mange lokale deltakere, og mye frivillig kulturarbeid. Det skal også bli et kulturtorv der det gamle kommunehuset er, med et myldrested for kunstforeninger, husflidslag og lignende, sier han.

Det synes Lisa er gode nyheter, og håper det blir lettere å møte og bli kjent med jevnaldrende.

– Vi mangler noe sånt i dag, og jeg håper det skal favne litt bredere enn kun den eldste generasjonen. Tilflytterne og vekstgrunnlaget til Nannestad er de yngre, sier hun.

– En drøm

Likevel føler de nærhet til det de trenger av servicetilbud. Både Jessheim, Lillestrøm og Oslo er i nærheten, men akkurat nå er det roen og freden de setter aller størst pris på. Å kunne spenne på seg skiene på trappa, og ha skog og mark som nærmeste nabo er noe paret setter stor pris på. De fasilitetene kommer også til å bli flittig brukt i årene som kommer. Med familieforøkelse i 2019 og nykjøpt tomt, har den lille familien kommet for å bli.

– Vi skal bygge vårt eget hus i Hombledalen, og det er jo en drøm å kunne få lov til å bygge et stort hus på en stor tomt. Det hadde vi ikke kunnet i byen! 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet