Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli med på feiringen av Thon Hotel Triadens 30-årsdag

Annonse fra Thon Hotel Triaden

Nå har du muligheten til å vinne både overnatting, frokost og andre overraskelser.

Midt i Lørenskog sentrum, mellom shopping, kino, marka og golfbaner, finner vi Thon Hotel Triaden, som etter 30 år ønsker å dele feiringen med alle rundt seg. Hotellet er nemlig nyoppusset til en moderne standard og serverer en av de mest populære frokostene i kjeden. Nå har du muligheten til å vinne et ordentlig avbrekk fra hverdagen.

På fredag den 28.september starter nemlig en storslått bursdagsfeiring for hotellet og hver dag frem til 12.oktober vil Thon Hotel Triaden dele ut gaver til heldige gjester. Gavene kan være alt fra overnatting til gratis frokost og andre hyggelige overraskelser.

– Alle er velkomne til å være med i konkurransen, enten du har overnattet, tatt en øl i baren eller nytt en kopp kaffe, forteller hotelldirektør Linda Bø.

Alt du trenger å gjøre er å besøke hotellet og etterlate kontaktinformasjonen din på en lapp. Hver dag i 14 dager vil en heldig vinner bli trukket.

Nyt en av Norges beste hotellfrokoster i fargerike omgivelser

– Våre Thon Discovery medlemmer, som da er gjester som har bodd på hotellet, har stemt oss frem til den beste konferansefrokosten i kjeden så langt i år. Dette er vi utrolig stolte av, meddeler Bø videre.

Hun gleder seg til jubileumsfeiringen og håper at flere fra lokalbefolkningen vil komme innom og ta en del av hotellatmosfæren, selv om det bare er for en drink.

– På Thon Hotel Triaden har vi et fargerikt felleskap med mange nasjoner og språk, samt stor variasjon i alder. Vi er et sosialt hotell, som har det ekstra bra når vi får småprate med gjester og besøkende i restauranten.

Frokostbufféen tilbyr ferskt brød, croissanter, bacon og spesiallagede omeletter til både hotellgjester, men også til de som bor i nærheten. Hotellet har nemlig plass og hjerterom for alle som ønsker noe ekstra ut av helgen sin.

Ansatte på Thon Hotel Triaden jobber i et sosialt, avslappende og hyggelig miljø, som de ønsker å dele med besøkende. Foto: Thon Hotel Triaden

Én av grunnene til at frokosten har blitt så populær er på grunn av den gode tilstedeværelsen fra kokkene. Etter oppussingen har restauranten fått en åpen kjøkkenløsning, hvor maten blir laget foran gjestene, og gjerne på bestilling. Du kan nemlig få en spesiallaget omelett, akkurat etter dine ønsker.

– Vi har et aktivt personale med god serviceinnstilling, som vil sjenke kaffe og prate med gjestene. I tillegg er frokostbufféen vår fantatisk. Vi har et rikt utvalg av både varme og kalde retter, samt søte fristelser, forteller Bø videre.

Siden hotellet er et populært konferansehotell nevner hun også at firmaer kan bestille frokostmøter, hvor de alltid kan forvente god standard og en optimal start på dagen.

Opplev maks komfort og et deilig avbrekk

Thon Hotel Triaden har nylig blitt pusset opp, og har fått store, fine fargerike rom med senger, dyner og puter i topp kvalitet.

– Meningen er at du skal bli glad og inspirert i fargerike omgivelser. Bak oppussingen av Thon Hotel Triaden står designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga, og interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar.

Om du ønsker å gjøre stas på helgen i Lørenskog er Triaden Lørenskog Storsenter nærmeste nabo, så her kan du shoppe og vandre rundt før bena kan slenges på den komfortable sengen. For å gjøre det ekstra komplett er alle rom utstyrt med en moderne smart-TV med mulighet for å logge på Netflix.

– Vi åpner også dørene og restauranten for julebord, firmafester, konfirmasjoner og andre selskap, hvor vi skreddersyr menyer. Vi trives med nordiske smaker og gjestene kan avslutte dagen med deilig kamskjell, indrefilet og pannacotta, sier Bø.

Her kan du slappe av i fargeglade omgivelser. Foto: Thon Hotel Triaden

Besøk Thon Hotell Triaden fra 28. september til 12. oktober og vinn en premie!

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet