Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lillestrømbanken gir bort tre millioner:

Slik gjør de en forskjell for lokalsamfunnet

Annonse fra LillestrømBanken

LillestrømBanken viser at de tar samfunnsoppdraget på alvor. For fjerde året på rad gir de bort tre millioner kroner gjennom Lokalbidraget. For Skedsmo Fotball har dette blant annet resultert i nytt garderobeanlegg.

Lokalbidraget handler først og fremst om at LillestrømBanken ønsker å gi en del av overskuddet sitt, tilbake til samfunnet. 

- For oss er det viktig at denne byen har gode oppvekstvilkår og tilbud til alle. Hvis det ikke gror på utsiden, gror det ikke hos oss. Det engasjementet vi legger igjen i lokalmiljøet er vår måte å vise at vi er en lokalbank som bryr oss, forteller Trine Ullereng som er samfunnskontakt i LillestrømBanken.

Lokalbidraget bidrar til å hjelpe mange mennesker på Romerike, og er til ettertanke for flere.

Jørn Ove Lunder, Skedsmo Fotball

- Årets enkleste dugnad

Tre millioner kroner skal i år fordeles på 89 lag og foreninger (se egen faktaboks) som har meldt seg på.

Det er stor bredde blant kandidatene, og både store og små foreninger er representert. Nå er det opp til bankens kunder hvilken kandidat som får hvor stor del av kaken. Alt du må gjøre for å kunne stemme på din favoritt er å være kunde i LillestrømBanken, og ha mobilbank.

- Hver stemme har stor betydning for lokalmiljøet. Din stemme betyr noe for at noen andre skal få realisert sine drømmer, forteller Ullereng.

Er du like glad i lokalmiljøet som LillestrømBanken, bør du vurdere å bli kunde.

- Dette er årets enkleste dugnad for foreningene. Det eneste de trenger å gjøre for å få inn ekstra midler er å få så mange som mulig til å stemme på seg, supplerer markedsansvarlig Jørgen Sigernes.

NY GARDEROBE: Theo von Køppen, Erling Kjos, Marius Andresen og Eirik Holm Olsen på juniorlaget til Skedsmo gleder seg veldig til ny garderobe. (Foto: Privat)

Dette er lokalbidraget:

Lokalbidraget deles ut for fjerde gang i år. Totalt har da 12 millioner kroner blitt delt ut.

Lokalbidraget deles årlig ut til lag og foreninger fra Romerike, som søker midler til gode formål. I år skal tre millioner deles ut 15. november. Du kan stemme frem din favoritt via mobilbank frem til 26. oktober.

Bli kunde i LillestrømBanken.

To garderober på over hundre lag

Skedsmo Fotball er blant de lokale lagene som har vært ivrige søkere av Lokalbidraget de siste årene. Det er også noe banken har bitt seg merke ved.

- I alle de fire årene vi har hatt denne ordningen har de søkt med ønske om nytt garderobeanlegg, så vi har skjønt at det er et stort behov, forteller Sigernes.

Årets Lokalbidrag blir utbetalt i november, og fotballklubben har de tre foregående årene mottatt til sammen 333.000 kroner fra Lokalbidraget.

- Vi har over hundre lag og tusen aktive spillere i klubben. Alle disse har nå delt på to garderober. Det er et kaos uten like med for eksempel to kamper etter hverandre, forteller Jørn Ove Lunder som er daglig leder i Skedsmo Fotball.

GLAD: Daglig leder i Skedsmo Fotball, Jørn Ove Lunder er fornøyd med at det snart kommer ny garderobe på denne grusen. (Foto: Marthe Stenberg)

- Bidrar til å hjelpe mange

Nå ser det imidlertid ut til å løsne på garderobefronten for fotballklubben.

- Nå ser det ut som det skal skje noe. Det er bevilget sju millioner kroner fra kommunen. Sammen med Lokalbidraget fra LillestrømBanken gir dette oss muligheten til å få et helt nytt komplett og funksjonelt garderobeanlegg. Dette har vi ønsket oss lenge. Nå kan det endelig bli realitet, sier Lunder som er veldig fornøyd med det lokalbanken har bidratt med.

- Lokalbidraget bidrar til å hjelpe mange mennesker på Romerike, og er til ettertanke for mange egentlig.

For LillestrømBanken er det også gledelig å høre at det er i ferd med å skje ting rundt fotballbanen på Skedsmo.

- Det er veldig godt å se at noen faktisk får realisert prosjektene de søker midler til, sier Ullereng.

Har du ennå ikke brukt stemmerettet din? Gå inn på mobilbanken å stem på den foreningen eller laget du ønsker skal få penger gjennom Lokalbidraget.

Årets kandidater:

Dyrebeskyttelsen Lillestrøm og omegn, Hjelpdende hender, Lillestrøm Pensjonistforening, Lions Club Lillestrøm, Lions Club Skedsmo, Mental Helse Lørenskog, Mercy House, Morgenstellet-veien tilbake til livet, Norsk Folkehjelp Fetsund, Skedsmo Røde Kors, Skedsmo sanitetsforening, Strømmen og Skjetten Sanitetsforening, Danseklubben 2Dance, Enebakk Motorsportklubb, Fet Idrettslag, Fjellhammer Idrettslag Lørenskoghallen, Flisbyen Ballklubb, Idrettslaget Kraftsport, Kunnskapsbyen Ro- og Padleklubb, Leirsund Velforening, Lillestrøm amerikanske fotballklubb, Lillestrøm Golfklubb, Lillestrøm Håndballklubb, Lillestrøm Kampsportklubb, Lillestrøm Sportsdansklubb, Lillestrøm Sportsklubb, Lillestrøm Tennisklubb, Lillestrøm Topphåndball, Losby Golfklubb, Lørenskog Cykleklubb, Lørenskog Håndballklubb, Lørenskog Idrettsforening, Løvenstad Fotballklubb, Nedre Romerike Alpinklubb, Nitelven Travlag, Norges Livredningsselskap Romerike Krets, Romerike Fotballdommerlaug, Rælingen Fotballklubb, Rælingen skiklubb alpin, Rælingen skytterlag, Skedsmo Fotballklubb, Skedsmo Håndballklubb, Skedsmo ishockeyklubb, Skedsmo Rideklubb, Skedsmo Skiklubb, Skjetten Fotball, Strandpromenaden Krokketklubb, Strømmen Innebandyklubb, Strømmen og Lillestrøm skiklubb, Ullensaker Rideklubb, Unique Danseklubb, Velforeningen Ramstadskogen, Åkrene Idrettsforenng, Framlaga i Lørenskog / Kurland framlag, Nedre Romerike lokallag av Norges Fibromyalgiforbund, Norsk forening for slagrammede Nedre Romerike, Norsk Schäferhund Klub avd Romerike, Romerike afasiforening, Skedsmo og omegn revmatikerforening, Syklistenes landsforening Lillestrøm og omegn, Sørum Fritidsgårds Venner, Ups an Downs Romerike, Folkeakademiet Sørum, Gjerdrum skolekorps, Helpless Management, Lillestrøm byorkester, Lillestrøm Damekor, Lillestrøm Folketeater, Lillestrøm Musikkorps, Lillestrøm Skolekorps, Lillestrøm Teaterselskab, Lørenskog husflidslag, Mannskoret Over Enga, Romerike drillkorps, Rælingen Pensjonistforening, Rælingen skolekorps, Rælingen storband, Sangkoret Frisk Pust, Sanglaget (tidl Rælingen sanglag), Senior Norge Skedsmo, Skedsmo Amatørteater (SKAT), Skedsmo Bluesklubb, Skedsmo janitsjarorkester, Skedsmo skolekorps, St. Laurentiuskoret, Stiftelsen Lillestrøm Kulturforum, Strømmen barneteater, Strømmen og Skjetten Skolekorps, Toneklang - Lillestrøm.

Husk å stem på din favoritt via mobilbanken.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet