Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har du peiling på medier, har vi kanskje jobben for deg!

Annonse fra Romerikes Blad

Amedia er landets største utgiver av lokale medier og omsatte i 2017 for 3,5 milliarder kroner. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere gjennom sine 63 lokalaviser og Nettavisen. Amedias region Romerike/Innlandet, med Romerikes Blad på Lillestrøm som regionsenter, omfatter 12 aviser fra Røros til Hønefoss. Regionen omsetter for 620 millioner kroner årlig.

Vi trenger en medierådgiver som kan mer enn å prate. Vi ønsker en person som forstår digital markedsføring og kan gi våre kunder råd som er basert på deres produkter, hvem de ønsker å selge til og størrelsen på lommeboka. Vi har tatt en rask prat med salgsdirektør Terje Kjos Johansen for å høre hva og hvem han er ute etter.

- Vi må ha en selvgående person som kundene kan bli litt glade i.

  En som gjør så god jobb at kundene kommer tilbake for å få mer av det som fungerte så bra.

- Og hva bør den nye kollegaen din ha i bagasjen?

- Han eller hun må ha en god erfaring med å planlegge effektive markedsføringskampanjer som selger.      Det er viktig å forstå hvordan kampanjer vil slå an og hvorfor det skjedde. VI ønsker en som kan klekke    ut en god idé sammen med kunden eller alene – og ta ansvaret for gjennomføringen.

Kunsten å forstå kunden

Kjos Johansen mener at det ikke er nok å selge, den nye rådgiveren skal også forstå hva som skal til for å nå kundene og hva som skal til for å få dem interesserte.

- Er du redd for ansvar, så anbefaler jeg deg ikke å søke. I reklame og markedsføring gjelder fremdeles regelen om at en kunde ikke fornøyd for han kommer tilbake etter mer. Så mye av oppgaven er å jobbe på lag med annonsøren, følge med i markedet, ringe før kunden ringer og vise at du forstår hva som skjer i markedet.

Sosiale medier? Ja, du bør beherske det området. Budsjetter? Ja, du må forstå tall og at det er forskjell på penger ut og inn. Og hvordan du kan bruke penger der de har mest effekt.

- Innholdsmarkedsføring er blitt en viktig del av vår journalistiske virksomhet, sier Kjos Johansen. Og den nye partneren må vise til god erfaring fra lignende arbeid.

Kunnskap er viktig

Mangler du markedsføringsinnsikt, har du kanskje gått for lite på skole eller lest for få bøker. Dette er en bransje hvor du ikke kan leve livet med å ta beslutninger bare på hælen.

- Har du telefonskrekk, er det kanskje ikke så lurt. Du bør tørre å ringe opp kunder du ikke kjenner for å foreslå en kopp kaffe, en annonse på en av våre digitale flater eller at du har noen nye trender i markedet du vil dele. Som vår nye medierådgiver skal du lede – ikke følge.

Salgsdirektør Kjos Johansen lover at du får en god lønningspose og at det er moro å våkne opp hver dag og gå på jobben. Vi har et team med fenomenale kollegaer som gleder seg til å lykkes sammen med deg. Du bør også ha lappen, for du får noen turer mellom de forskjellige mediehusene.

Her er jeg

Har du spørsmål om stillingen – kontakt salgsdirektør Terje Kjos Johansen på telefon 911 64 278. Din åpningsreplikk bør være: Hurra! Her er jeg.

Søknad med cv sendes til tejo@rb.no Søknadsfristen er 20.mai.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet