Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En klokkeklar morgengave

Annonse fra Urmaker Ø. Thomassen

Et ur er en fantastisk gave. Det er tidløst, eksklusivt og lekkert smykke på armen både for han og henne.

Adresse
Støperiveien 5, 2010 Strømmen

Åpningstider
Mandag – fredag: 10:00 – 21:00
Lørdag: 10:00 – 19:00

Tradisjonen tilsier at brudgommen overrasker sin nybakte kone med en morgengave dagen etter bryllupet. I likestillingens navn er det nesten en selvfølge at bruden har en gave til sin nybakte ektemann også.

Ur er ofte gaver for små og store anledninger, og er en fantastisk gave. Det har både en praktisk funksjon, samtidig som det kan være et eksklusivt, lekkert smykke på armen – både for han og henne.

Hos Urmaker Ø. Thomassen på Strømmen Storsenter kan kundene velge og vrake mellom alt fra barneur til eksklusive merker som TAG Heuer og Certina. 

I dag er det mange som varierer mellom morsomme moteur, hverdagsur og dyre, eksklusive ur, alt etter humør og behov. Urmaker Ø. Thomassen fører et bredt spekter av kjente merkevarer. Mekaniske ur er på full fart tilbake og viserne peker mot at dette er en perfekt morgengave til din utkårede. 

Ur finnes i alle prisklasser, fra billige moteur og helt opp til millionklassen så vi kan hjelpe deg med å finne rett gave til han eller henne.

Vi får svært positive tilbakemeldinger fra våre kunder. De setter pris på at de får tips til vedlikehold av urene når de kommer hit for å skifte batterier. Ønsker du at uret skal vare lenge, og kanskje gå i arv, er det viktig at det blir ivaretatt.

Tiden står ikke stille og morgengaven varer like lenge – om den tas vare på! 

Urmaker Ø. Thomassen

• Hos Urmaker Ø. Thomassen på Strømmen Storsenter kan kundene velge og vrake mellom alt fra barneur til eksklusive merker som TAG Heuer og Certina. Prat med oss så finner vi noe som passer deg. 

• Butikken har nærmere 80 års fartstid og sørger for kvalitet i alle ledd.

• Øivind Thomassen startet Urmaker Ø. Thomassen med to tomme hender i 1936.

• Blant Urmaker Ø. Thomassens kunder fins det flere klokkeelskere som stadig er innom og kikker på nye ur.

• Ur er ofte gaver for små og store anledninger, som skolestart, konfirmasjon, morgengave, bursdager og jubileer.

• Et ut er en fantastisk gave – det har både en praktisk funksjon, samtidig som det kan være et eksklusivt, lekkert smykke på armen. 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet