Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et vilt, vakkert og velsmakende bryllup

Annonse fra Maarud Gaard Opplevelser

Dato for den store dagen er satt. Planleggingen er i gang og jakten på det perfekte lokalet er i gang.

Det finner dere på Maarud Gaard. Et helt spesielt sted. En egen verden få mil fra Oslo og Gardermoen. Sommer som vinter setter våre 70 000 mål med vill og vakker natur den perfekte ramme rundt bryllupet.

Snøen ligger dyp og hvit, den henger i store klaser fra trærne. Himmelen er skyfri og frosten farger kinnene lett rosa. Lyden av dombjeller og tunge hestehover høres i det fjerne. Brudeparet er i anmarsj. De nygifte sitter godt innpakket i en slede, trukket av sterke hester. Smilende gjester venter, klare for en minneverdig feiring i det festpyntede lokalet og velsmakende retter.

Solen skinner, blomstene har sprunget ut i fullt og sommerfuglene flagrer mellom de fargerike blomstene. Lyden av en bil nærmer seg. Brudeparet ankommer i en veteranbil fra familien Stangs museum. Ankomst i en bil fra svunnen tid som er stilt til disposisjon er virkelig et brudepar verdig! 

Måltidene byr på en kulinarisk opplevelse. Maten smelter på tunga og pirrer smaksløkene. Det skåles for brudeparet, gjentatte ganger, mens en femretters serveres i det festpyntede lokalet.

Et utsøkt måltid forberedt av friske råvarer. Som sopp fra skogens skattkammer, poteter høstet bare noen meter unna, lekkert dandert rundt fisk og vilt.
Alt er preparert av en eminent kokk med lidenskap for mat og naturens råvarer.

Alternativt kan den samme menyen serveres midt i villmarka. Det gir en helt unik stemning rundt bryllupsfesten – og glemmes ikke – verken av brudepar eller gjester! 

Midt i en rydning i skogen står noen gamle og vakre hus, vitner om et skogbrukersamfunn som var. Husene er nennsomt renovert, og fremstår med sjarm og en egen intim hygge. Her er det rom for både bryllup, konferanser, arrangementer og overnatting.

Sengene er gode og ved langbordet i spisestuen serveres det beste kokkene og naturen kan by på.

Bryllupsnatten blir enda mer minneverdig om den tilbringes i en lavvo, omgitt av furutrær.

Vi tilbyr 40 senger innendørs og 40 soveplasser utendørs i lavvo.

Maarud Gaard – en uforglemmelig bryllupsfest i villmarken!  

Maarud Gaard Opplevelser

• Maarud Gaard Opplevelser er et helt spesielt kurs- og konferansesenter.

• Det er en egen verden få mil fra Gardermoen og Oslo.

• 70 000 måls tumleplass, historie i de vakre veggene og et åpent vertskap ligger alt til rette for opphold og seminarer.

• Kulinariske måltider kan serveres i naturen eller i spisesalen.

• Det er mange overnattingsmuligheter: Lavvo eller myke senger.

• På museet på Maarud Hovedgård kan det avholdes ball.

• Våge det, ville det, gjøre det. Velge vekst, verdier, opplevelser og samhold, nå nye mål. Vi er her! 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet