Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvorfor eie når du kan leie?

Annonse fra Ramirent

Det er mye aktivitet på kundesenteret på Hvam/Skjetten. Noen har kommet innom for gode råd og tips om rett maskin for neste prosjekt mens andre vet akkurat hva de skal ha. Kaffe serveres med et smil, mens løsninger legges frem for kundene.

Adresse
Hvam/Skjetten

Hvamsvingen 20, 2013 Skjetten


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Ramirent er Norges ledende leverandør av utleieutstyr og kombinerer det beste av utstyr med service og kunnskap. 

Hver dag hjelper våre ansatte små og store kunder med deres utfordringer gjennom å forstå deres behov, gi gode råd, finne riktig utstyr og gi kvalifisert opplæring.

Per Anders Jameson er en av de trivelige kundebehandlerne du møter på kundesenteret på Hvam. Når dørene åpner sitter han smilende bak skranken, klar til å ta imot dine utfordringer, spørsmål og bestilling.

– Det er en variert og spennende hverdag, forteller han. Noen ganger er kunden veldig usikker på hvilke utstyr og løsninger som er rett, og andre ganger vet de nøyaktig hva de skal. Vi har alt fra private til store bedrifter som kunder, så man vet aldri hva man må bistå med!  

Per Anders Jameson hjelper gjerne kundene Ronny og Glenn med spørsmål om utstyr (Foto: Svein Hansen)

Alle de ansatte i selskapet, enten du treffer dem på Hvam eller ett av de andre kundesentrene rundt om i Norge, består en faglig sterk kompetanse om maskiner, utstyr og løsninger.

– Vi hjelper deg uansett hvilket problem du har, selv om du bare trenger hjelp til å fylle bensin på motorsagen, smiler Jameson.

Kundeservice står i fokus, og alle som en strekker seg gjerne det lille ekstra for at kundene skal bli fornøyd.

Kompetanse, en stor maskinpark og godt vedlikeholdt utstyr gjør at kunden kan fokusere på selve jobben. Dermed kan kundene opprettholde produktiviteten, samtidig som de sparer tid og kostnader. 

En variert hverdag

Petter Bråthen jobber som selger i Ramirent, og har ansvaret for hele Romerike. Skjorte og slips er ikke en del av antrekket siden store deler av arbeidsdagen tilbringes på byggeplasser.

– Jeg er ute hos kundene for å sjekke at alt fungerer som det skal og veileder gjerne kunden om det er noe de trenger hjelp til, sier Bråthen. Vi må ofte kaste oss rundt for å hjelpe en kunde i nød. Noen ganger er det snakk om levering av store maskiner med kort leveringstid, kanskje bare noen timer. Men som regel så fikser vi det – og kunden setter pris på det!

Mellom slagene bistår han kunder på telefon og hjelper kunder med å prise anbud slik at kunden kan vinne anbud.

– Jeg følger også opp kundene våre tett, både før, under og etter prosjektet, forklarer han. Jo tidligere dialog med kunden, jo bedre kan vi tilrettelegge prosjektet ditt og sørge for den mest kostnadseffektive løsningen. 


Geir Helland jubler over Ramirents anerkjennelse hos kundene

For maskinene hos Ramirent er det ingen hvile. Maskiner og utstyr flyttes rundt i distriktet etter behov og maskinene jobber for fullt. Da er det trygt å vite at godt vedlikehold av maskinene står i fokus hos Ramirent. Selskapet tenker også miljø og sikkerhet i alt de gjør. Her jobbes det systematisk for å hindre ulykker eller skader. Dette skaper en ekstra trygghet for deg som kunde.

Så uansett om prosjektet ditt er lite eller stort, om du trenger små eller store maskiner så er Ramirent der når du trenger dem. Kundesenteret på Hvam ønsker deg velkommen inn for en prat. Gode råd og tips serveres med en kopp kaffe og et stort smil! 

Petter Bråthen, Rune Langmoen og Per Anders Jameson tester noen av maskinene (Foto: Svein Hansen)

Ramirent

• Ramirent er Norges største og ledende aktør innen utleie av maskiner, verktøy og utstyr.

• Ramirent er en totalleverandør som samarbeider med aktører i næringer som bygg og anlegg, industri, offentlig sektor, landbruk, verft og det private markedet.

• I Norge er Ramirent representert med 42 kundesentre og har 420 ansatte.

• Selskapet ble etablert i 1955 og har nærmere 300 utleiesentre i 10 land (Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Slovakia og Polen).

• Ingen oppdrag er for store – ingen er for små!

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet