Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Din lokale totalentreprenør

Annonse fra Asker Entreprenør

Asker Entreprenør er en totalentreprenør som jobber innen bolig, næringsbygg, offentlige bygg og rehabilitering. Hovedkontoret ligger i Hvalstad, Asker, men de har blant annet et regionkontor på Hagan i Nittedal.

Adresse
Hovedkontor og Regionkontor Vest
Ravnsborgveien 56, 1395 Hvalstad


Regionkontor Øst
Industriveien 8, 1481 Hagan


Regionkontor Follo/Østfold
Verket 22, 1534 Moss


Regionkontor Ringerike
Kartverksveien 7, 3511 Hønefoss


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

– Vi tar alt prosjektarbeid, og utfører det meste av betongarbeid selv, men de øvrige fagene kjøpes inn av våre samarbeidspartnere, sier Øyvind Velsand. Han jobber som leder i region Øst, hvor han trives godt sammen med 60 ansatte. Totalt i bedriften Asker Entreprenør er det ansatt 140 mennesker. 

Asker Entreprenør ble etablert i 1990, den gang under navnet Sandbækken Entreprenør AS. I 1997 ble selskapet kjøpt av Stryken og Gudbrandsen AS og fikk sitt nåværende navn Asker Entreprenør AS. I 2016 overtok Ø.M. Fjeld som største eier i Asker Entreprenør.

– Vi ønsker å være en behagelig samarbeidspartner, som oppfattes som ryddig, profesjonelle og greie å ha med å gjøre, sier Velsand. Det er jeg sikker på at vi har lykkes med, for vi har fått et godt renomme i bransjen, og får stadig tilbakemeldinger om dette fra nye kunder som har blitt anbefalt å bruke oss.

Selskapet er godt etablert i Nittedal og er blitt godt kjent blant de lokale. 

– Det har vært stor vekst i området, og vi har gjennomført mange prosjekter, både med tanke på bolig og infrastruktur. Omsetningsmessig har det vært meget bra hele tiden, og med 435 millioner bare på Hagan i fjor, er det ingen grunn til bekymring, forteller Velsand. Asker Entreprenør omsatte for omtrent 840 millioner i 2017. 

Asker Entreprenør gjennomfører en stor del boligprosjekter, men også skoleprosjekter, nye industribygg og kontorbygg står på merittlisten. På listen over prosjekter står både Berg skole i Oslo, Egeberg- kvartalet på Sørumsand og på Auli, hvor de er i gang med 44 leiligheter. 

Regionleder Øyvind Velsand og anleggsleder Thomas Finstad på byggeplass i Frogner, Sørum (Foto: Svein Hansen)

– Vi er veldig gode på bolig- og skolebygg, men også næringsbygg, så vi har et bredt spekter, slår Velsand fast.

I tillegg er det egen serviceavdeling som jobber primært for IF, hvor det er 10 tømrere med servicebiler som utfører egne oppdrag.

Til tross for at Asker Entreprenør er en mellomstor entreprenør på markedet, har de store ambisjoner for årene som kommer. Det er mange gode og store forespørsler på prosjekter i nærområdet, og det skal bygges og rehabiliteres både boliger, næringsbygg, skoler og offentlige bygg.

– Vi er en trygg aktør å ha med på laget, og vi ønsker det beste for alle partner, både leverandører, samarbeidspartnere og kunder, understreker Velsand. 

Asker Entreprenør

• Asker Entreprenør er en entreprenørbedrift med hovedkontor på Hvalstad i Asker, regionkontor i Nittedal, Follo/Østfold og på Ringerike.

• Oppland, Akershus, Oslo, Buskerud, Vestfold, Ringerike og Østfold er virksomhetens geografiske nedslagsfelt.

• Bedriften og dens ansatte har bred erfaring med oppfølging av de aller fleste typer bygg i alle entreprisemodeller.

• Referanseprosjekter består av bolig, næringsbygg, offentlige bygg og rehabilitering. 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet