Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Entreprenøren med mestermerket

Annonse fra Holsve Entreprenør AS

Siden 1994 har Endre Holsve jobbet innen byggebransjen. På merittlisten står rehabilitering av bygårder, næringsutvikling, oppføring av nybygg og leilighetskomplekser og utføring av tradisjonell tømrervirksomhet og rehabilitering av kjøkken og bad.

– Jeg har jobbet som tømrer i alle år, drevet for meg selv, vært ansatt i flere firmaer og tatt noen hvileår i Forsvaret, sier Holsve med et smil. I 2010 begynte jeg som tømrer igjen, og har jobbet meg opp til byggeleder, en posisjon jeg har hatt de siste fem årene. I 2016 begynte jeg for meg selv igjen, og jeg er Mestergodkjent og har alle de nødvendige autorisasjonene, fortsetter han.

Lang fartstid i bransjen har gitt bred erfaring fra mange ulike prosjekter og mange sterke samarbeidspartnere. Dermed er han å anse som en totalentreprenør på markedet. Med seg på laget har han maler Tom Stian Korsmo, som er fast ansatt, og leier inn snekre, rørleggere og elektrikere ved behov. Blant samarbeidspartnere er Optimera og Fagflis.

– Vi tilbyr tjenester innen næringsutvikling, som gjelder alt fra oppussing av kontorlokaler til total rehabilitering, sier Holsve. På privatmarkedet har det gått mye på oppussing av leiligheter og rehabilitering av leiligheter i bygårder, spesielt kjøkken og bad. Vi har akkurat sluttført et prosjekt på Skjetten, hvor gamle bad er blitt til nye og moderne, smiler han. 

Full fokus på jobben for Endre Nesset Holsve (Foto: Svein Hansen)

Utfordring med rehabilitering av gamle hus er at du kommer inn der andre har jobbet tidligere. I enkelte tilfeller har dette bydd på utfordringer, siden det er gjort av huseier selv, eller noen med manglende kunnskap.

– Vi har jobbet på et prosjekt på et tilbygg der vi måtte legge forsterkninger på tak og nye bæringer siden jobben som var gjort tidligere var utført feil og med mangler, forteller Holsve. Det ga noen utfordringer underveis, men vi var glade for å kunne hjelpe og kunden ble meget fornøyd. Dette kunne fått alvorlige konsekvenser om det ikke hadde blitt oppdaget.

Den erfarne tømreren understreker hvor viktig det er å få en seriøs aktør til å utføre jobbene du skal ha gjort. Byggetekniske feil er meget alvorlig, og kan få alvorlige konsekvenser. Du bør ikke tenke pris, men kvalitet og sikkerhet når du skal i gang med et nytt prosjekt eller rehabilitering. Prosjektene skal i tillegg utføres slik at de oppfyller dagens standard og krav fra forsikringsselskap og myndigheter.

– Neste prosjekt på listen er et loft som skal bli godkjent som beboelig, og da kreves det blant annet rømningsvei, forteller Holsve. Alle våre prosjekter utføres på et profesjonelt vis hvor vi setter kundens ønsker i fokus, men vektlegger sikkerhet naturligvis.

Alle prosjektene blir fulgt opp av en prosjektleder og dokumenter med FDV, enten det er små eller store jobber. 

Lang erfaring

Med så mange år i bransjen har Holsve vært med på det meste, og han sier det er blitt en ny trend på privatmarkedet. Det virker som flere og flere nordmenn ønsker å sette bort jobben til profesjonelle entreprenører nå enn tidligere år. De ønsker å få et skikkelig resultat og setter kvalitet fremfor pris. De tre siste jobbene Holsve Entreprenør har utført har inkludert korreksjon av tidligere byggefeil. Et stor flertall av huseiere kan heller ikke dokumentere tidligere utført arbeid, som skaper hodebry med tanke på en eventuell forsikringssak senere.

– Nå ser vi at kunden vektlegger ordnede forhold fra dyktige entreprenører, og at de får jobben utført korrekt første gang. Det er ikke like ettertrakte å velge det billigste fremfor det sikre, og det er jo bra, forteller den drevne snekkeren.

Jungeltelegrafen er en god hjelp til å spre det gode budskap om trygge og solide entreprenører. I tillegg kommer gode anmeldelser og anbefalinger fra solide samarbeidspartnere. Takket være dette har Holsve Entreprenør fått et solid kundegrunnlag, med flere kunder som ønsker hjelp til nok et prosjekt.

– Hos meg får kundene økonomisk trygghet, stabilitet og seriøsitet av dyktige fagfolk, understreker Holsve. Under prosjekteringen påpeker vi hva som er feil, hva som må gjøre, hvordan det skal gjøres og forventede kostnader. Dermed er det lettere for kunden å akseptere at prosjektet koster mer enn forventet, men de vet at de unngår å måtte få jobben gjort igjen om noen år på grunn av mangler. 

– Jeg er en forholdsvis ny entreprenør i bransjen med tanke på firmanavn, men både jeg og Korsmo har lang fartstid i bransjen og mye erfaring, og har allerede fått et god rykte i lokalområdet. Vi bruker heller lengre tid på hvert prosjekt slik at vi vet blir grundig utført, forsetter Holsve.

Holsve Entreprenør har mesterbrev, som også styrker selskapets status innen håndverksfaget. De ser frem til mange nye og spennende prosjekter innen næring, bad, rehabilitering, nybygg, fasade og tilbygg i årene som kommer! 

Holsve Entreprenør AS

• Holsve Entreprenør utfører rehabilitering av bygårder, næringsutvikling, oppføring av nybygg og leilighetskompleks og tradisjonell tømrervirksomhet samt rehabilitering av kjøkken og bad.

• Sammen med våre samarbeidspartnere utfører vi alle prosjekter etter dagens standard.

• Vi setter kundens ønsker i fokus.

• Alle våre prosjekter blir fulgt opp av en prosjektleder og blir dokumentert med FDV – uansett om jobben er liten eller stor.

• Endre Holsve har jobbet innen byggebransjen siden 1994, de siste fem årene som byggeleder. 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet