Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lokale håndverkere gir trygghet

Annonse fra Nedre Romerike Bygg AS

Nordmenn er glad i å pusse opp. I vår iver etter å sette i gang og bli ferdig, er det utallige feller du kan gå i – både før og under prosessen. Det vet Nedre Romerike Bygg AS, og leverer kvalitetsarbeid med stor nøyaktighet slik at du kan nyte boligen etter endt oppussing. Uten bekymring!

Nedre Romerike Bygg AS

Adresse
Gamle Trondheimsvei 49A, 2020 Skedsmokorset

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:30

Nedre Romerike Bygg AS er en håndverksbedrift med solide kvaliteter innen faget. Selskapet ble etablert i 2011 og leverer tjenester som innbefatter oppføring av nybygg, tilbygg, oppussing, renovering og innredning. De påtar seg små og store jobber for både det private markedet og bedriftsmarkedet.

– Vi er en håndverksbedrift og en frittstående entreprenør, som kombinert gjør at vi er en totalentreprenør, forteller Jonas Halvorsen, daglig leder. Han forteller videre at selskapet har både tømre- og murerbiten og henter inn andre fagfolk, som for eksempel elektriker og rørlegger, gjennom faste og trygge samarbeidspartnere. 

– Vi bruker tid på å finne de rette folkene til de ulike prosjektene. Vi ønsker å delta i hele prosessen slik at vi kan sikre at jobben utføres i henhold til de krav vi stiller til oss selv og krav som må følges samt oppfyller kundens forventninger, understreker Halvorsen. Han får samtykke fra medeier Vidar Liljebakk, som legger til at ett av selskapets fortrinn er at de aldri har hatt noen negative tilbakemeldinger.

Selskapet samarbeider også med arkitekt Ronny Alexander Sjølie, et samarbeid som har pågått i mange år. 

– De ansatte i Nedre Romerike Bygg er ryddige og faglig dyktige folk som man kan stole på, sier arkitekten.

Nedre Romerike Bygg AS fokuserer på rehabilitering og har utført mange oppdrag i nærområdet, både på næringsbygg, hus og leilighet.  

Poblo Yasar trives godt høyt under taket (Foto: Svein Hansen )

God planlegging er nøkkelen til suksess

De to erfarne tømrerne har lang fartstid i bransjen, spesielt når det kommer til rehabilitering av hus. Det kan ofte by på utfordringer, som i hovedsak skyldes to ting: Folk er ikke flinke nok til å planlegge oppussingen før de kontakter en håndverker og arbeidet som har vært utført tidligere holder ikke mål. Begge legger vekt at for et godt sluttresultat må det stilles krav til både kunde og håndverker før byggeprosessen kan starte. Manglende kunnskap er en dårlig kombinasjon når det kommer til oppussing, og kan føre til alvorlige konsekvenser.

– Når vi skal prise et rehabiliteringsprosjekt har vi funnet en løsning som gjør at totalen blir til det beste for kunden og at de får en bolig som de trives i, sier Halvorsen. Når vi kommer på befaring så undersøker vi boligen nøye og priser etter hvordan vi mener det bør være, ikke etter hva huseier mener det bør være. 

Nøyaktig gir best resultat, og Martin Hansen skulker ikke unna (Foto: Svein Hansen)

Dette er en felle mange går i når de innhenter firmaer til befaring. De forteller håndverkeren hvordan de ønsker det, og så baseres tilbudet på dette. Underveis vil mange erfarer at håndverkene avdekker feil og andre nødvendigheter som må til, og dermed øker kostnadene, som ikke var medregnet i det opprinnelige tilbudet. Resultatet er et mye dyrere prosjekt enn hva du forventet.

Nedre Romerike Bygg AS har sett mange slike resultater.

– Vi har fått telefoner fra potensielle kunder som takket nei til vårt opprinnelige tilbud, og som brukte noen andre. Et par år senere har de kontaktet oss slik at vi kunne komme å gjøre ferdig jobben og rette opp de feil som ble gjort, sier Halvorsen. 

Poblo Yasar jobber så det spruter

Gode råd er ikke dyre

Så hvilke gode råd har Halvorsen og Liljebakk til de som vurderer en rehabilitering?

Bruk lokale håndverkere som har en tilhørighet til der du bor. Leverandøren får et større ansvar for jobben når den utføres lokalt enn når håndverkere hentes utenfra. I nærområdet er den berømte jungeltelegrafen noe som går, og gode tilbakemeldinger fører med seg flere oppdrag.

Før du setter i gang med å innhente tilbud bør du som huseier også planlegge nøye slik at du vet hva du ønsker og hvordan du vil ha det. Hva nøyaktig er det du ønsker at skal gjøres? Hvordan vil du at rommene skal se ut? Hvilket budsjett jobber du ut fra? Du må med andre ord vite hva du skal ha.

– Gjør undersøkelser i forkant slik at du vet hva som er fornuftig å gjøre med huset. Det er vanskelig for oss å komme på befaring fordi veldig mange ikke har en plan om hva de ønsker å gjøre, råder Halvorsen. Du kjøper jo ikke en ny bil uten å vite hva du ser etter, så hvorfor skal det være annerledes med et hus? Det er jo tross alt her du tilbringer mesteparten av tiden, og hjemmet er et sted du skal trives, legger han til. 

Hektisk aktivitet under rehabiliteringen (Foto: Svein Hansen)

Med gode forberedelser og planlegging fra den som skal pusse opp huset vil også vår befaring være til ditt beste.

– Med grundige undersøkelser før befaring vil du også være inneforstått med hva som kan forventes av arbeidstid, utføring og pris, forklarer Halvorsen. Vår befaring er så grundig at du ikke vil få overraskelser underveis. Det kommer ikke tillegg på tillegg i prisen. – Slikt vil vi unngå, for det er slike opplevelser som bidrar til at bransjen får et dårlig rykte. Hos oss setter vi alltid kundens behov først og etterstreber oss å innfri våre kunders forventninger til enhver tid, slår han fast.

At Nedre Romerike Bygg AS lykkes med strategien er det ingen tvil om. Iris Therese Ask er et meget fornøyd eksempel på at det lønner seg å tenke kvalitet fremfor kvantitet.

– Vi har vært strålende fornøyd med tanke på byggeprosessen hjemme hos oss. Fra første stund var det god kommunikasjon og full kontroll med tanke på tidsforløpet. Før vi satte i gang kom de med gode tips og ideer og var gode støttespillere med tanke på den rådgivende rollen. Dette er et firma man kan stole på leverer!

Nedre Romerike Bygg AS har opparbeidet seg en god posisjon i bransjen, takket være deres leveringstid, pris og sluttresultater. Selskapets skreddersydde løsninger, kombinert med huseiers egne undersøkelser og ønsker, gir kvalitetsbevisste kunder akkurat det de ønsker! 

Unngå oppussingsfella

1. Bruk lokale håndverkere som har tilhørighet til der du bor. Leverandøren vil føle et større ansvar for sluttresultatet når de jobber i nærområdet.

2. God planlegging er nøkkelen til suksess: Start med papir og blyant og skriv ned nøyaktig hva det er du har lyst til å gjøre.

3. Få med deg alle ting første gang. Kommer du på ting underveis kan dette fort fordyre prosessen.

4. Deretter lager du en tilstandsrapport. Her beskriver du hvordan det ser ut i dag og hvordan du ønsker det skal se ut. Tilstandsrapporten er også et ypperlig grunnlag for prissammenligning mellom ulike håndverkere. En seriøs håndverker vil spørre, forklare og komme med råd og tips underveis før han kommer med et komplett tilbud. En mindre seriøse aktør aksepterer tilstandsrapporten slik den er, og baserer tilbudet kun ut fra dette.

5. En totalentreprenør koordinerer alle håndverkene som er engasjert i prosjektet slik at du slipper å bekymre deg for å avtale med snekker, rørlegger og elektriker. Entreprenøren sørger for at håndverkene kommer til rett tid og i riktig rekkefølge.

6. Skriv kontrakt! Dette sparer deg for unødvendig frustrasjon og gjør at begge partner forplikter seg.

7. En seriøs entreprenør dokumenterer alt arbeidet, som gir trygghet i henhold til forsikringsselskaper.

8. Ikke tenk kvantitet fremfor kvalitet! Det kan koste deg dyrt senere.

9. Planlegg ut fra økonomien du har til rådighet. Oppussingsobjekter har en tendens til å bli dyrere enn først forventet. Rund oppover eller sett av litt ekstra. Det er bedre å litt å gå på.

10. Godt utført og dokumentert arbeid og god kvalitet på arbeidet vil alltid veie positivt ved et eventuelt salg av boligen senere. 

Med nøye planlegging blir sluttresultatet som ønsket

Nedre Romerike Bygg AS

• Nedre Romerike Bygg AS ble stiftet i 2011.

• Vi er en håndverksbedrift som innehar solide kvaliteter innen faget.

• Kvalitetsarbeid med stor nøyaktighet er for oss en forutsetning.

• Vi leverer skreddersydde løsninger etter behov og ønsker til konkurransedyktige priser.

• Vi setter alltid kundens behov først og etterstreber oss å innfri våre kunders forventninger til enhver tid.

• Nedre Romerike Bygg AS er et frittstående entreprenørselskap.

• Vi leverer tjeneste som innbefatter oppføring av nybygg, oppussing, renovering og innredning for både det private markedet og bedriftsmarkedet.

• Gjennom gode relasjoner har vi opparbeidet oss en god posisjon i bransjen.

• Takket være våre kvalitetsbevisste kunder har vi fått erfare at vår leveringstid, pris og vårt resultat er avgjørende.

• For oss er ingen jobb for liten eller for stor. 

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet