Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Snø ute, sol inne

Annonse fra Bakke AS

Det er en av disse vinterdagene når nettavisene er fulle av bilder av snøkaos på Østlandet med tilhørende hånlatter fra nordlendinger som hevder østlendinger ikke vet hva snøkaos er for noe. Men dit vi skal, er det lunt og behagelig. Vi er nemlig på vei til Nittebergsvingen på Kjeller for å besøke Aina Johansen og Mona Myrvold.

Endelig!

«Kom inn, kom inn!» Aina Johansen smiler som en sol. Hun og samboeren Mona Myrvold har akkurat flyttet inn i nytt rekkehus med de to barna sine, og når vi sier nytt, så mener vi helt, splitter, flunkende nytt. De flyttet nemlig inn dagen i forveien og er fortsatt i lykkerus over å endelig ha flyttet inn i ny bolig. Aina byr på kaffe («kaffemaskinen var det første vi plugget i veggen»), og vi setter oss ned ved spisebordet ved døren til den snødekte verandaen. 

«Her blir det fint til sommeren, når vi kan nyte solen fra vi kommer hjem fra jobb, til den går ned», sier Aina. «Det er jo litt luksus med frokostterrasse i tredje etasje og middagsterrasse i andre, men vi venner oss nok til det», ler hun og forteller at det først og fremst var mer plass og bedre solforhold som gjorde at de valgte å flytte.

«Vi bodde faktisk rett oppi veien her, men begynte å se oss om etter noe større da ungene var over småbarnsperioden. De er åtte og elleve år nå, og kommer ikke akkurat til å ta noe mindre plass i årene som kommer. Vi hadde ikke lyst til å flytte langt – vi trives veldig godt her og har stor tro på Kjeller-området – så da vi så at disse husene ble påbegynt, ble vi veldig nysgjerrige, og etter å ha vært på visning var vi sikre i vår sak, sier Mona og forteller om en spennende tid der de fulgte byggeprosessen mens de gledet seg til å flytte inn. 

Det er jo litt luksus med frokostterrasse i tredje etasje og middagsterrasse i andre, men vi venner oss nok til det

Aina

Kortreist

«En av fordelene med å bo så nær, var jo at vi kunne følge med så å si fra sofakroken der vi bodde før. Det var litt sånn ‘nå får vi vegger’ eller ‘nå kommer kjøkkenet’», forteller Mona og smiler. «Det er fascinerende å se hvordan de setter opp disse husene – de er på en måte byggesett som kommer ferdig levert på trailere.»

Bakke bygger elementene i husene sine i sin egen fabrikk på Aurskog. Dette gjør at alle husene blir bygget i et tørt og kontrollert miljø av fagfolk med lang erfaring i de ulike typene. Denne måten å bygge på gir Bakke full kontroll over hele byggeprosessen slik at de kan oppfylle kundeløftet sitt: nøkkelferdige hus. 

Sofakroken i stua

Alt på stell

Aina og Mona kjøpte nytt hus forrige gang også, og noe bruktkjøp kom ikke på tale.

«Det er utrolig deilig å flytte inn i nytt hus. Da slipper du å forholde deg til gamle spikerhull i veggene eller striper i parketten og kan bare konsentrere deg om å gjøre huset til ‘ditt’. Det er også en fordel at du kan være med og bestemme farger på veggene og ulike interiørløsninger – da får du det akkurat som du vil ha det», forteller Aina. «Jeg opplever egentlig hele prosessen som ekstremt ryddig, og alle vi har vært i kontakt med underveis, har vært veldig hjelpsomme og hyggelige. Uansett hva vi har spurt om eller etterlyst, har det blitt tatt hånd om med en gang. Monica hos Bakke fortjener en stor blomst! Det må du skrive.»

Mona stemmer i og forteller at da hun kom ut i dag tidlig, forberedt på å drive arkeologiske utgravinger i snøen etter bilen sin, hadde en av Bakkes bygningsarbeidere allerede brøytet den fri.

«Dette er ikke slikt du forventer deg på en byggeplass, men jeg synes det har vært slik hele veien. At de som arbeider her, har en stolthet i det de gjør, som i alle fall jeg setter stor pris på», forteller Mona og fortsetter: «Du merker det på resultatet når folk trives og har det bra på jobben. Fra prosjektlederen på byggeplassen som jeg tror fysisk hadde stått på hodet om han trodde det ville gjøre oss mer fornøyde, til de som monterte kjøkkenet vårt fra Sigdal. Alt er på stell.». 

Venner overalt

En stor årsak til at de ville bo her i utgangspunktet, var Kjeller skole. Fra høsten 2013 har Kjeller vært profilskole for regionen innen real- og teknologifag og er kommunens kunnskapssenter når det gjelder disse fagene.

«Kjeller skole er en veldig bra skole, og vi synes også det er positivt at den er fra første til tiende trinn. Det betyr at barna våre skal gå sammen med venner og naboer til de er ferdige med ungdomsskolen, og det tror jeg er bra for lokalmiljøet», sier Aina, «og så er det jo en klar fordel at den bare ligger ti minutter unna, og at skoleveien er bilfri og trygg.»

Aina og Mona forteller at de gleder seg til det blir sommer og det blir litt liv i gatene.

«Vi liker veldig godt å bo i en ‘gate’ der du har et nabolag hvor alle kjenner alle og ungene er omgitt av venner. Det er viktig for oss at barna har boltreplass samtidig som vi kan føle oss trygge fordi vi har et nettverk rundt oss, og da er jo et slikt sted, der unger vokser opp sammen, det beste for alle.»   

Nøkkelferdige boliger fra Bakke, les mer

Eikelundveien på Kjeller, Lillestrøm

* Byggingen er godt i gang. Innflytting fra sommeren

* Nøkkelferdige boliger med hvitevarer, sentralstøvsuger, ferdigplen og asfalt

* Les mer: www.eikelundveien.no


Nittebergsvingen

* 20 kjedede boliger med spennende funkispreg

* Prosjektet er utsolgt og innflyttingen er godt i gang

* Utbygger: Bakke AS


Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet