Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Italiensk eventyr på Strømmen storsenter

Annonse fra Il Padrino

Tormod Johansen og kona Anita ønsket å starte noe mer enn en vanlig kafe. Resultatet ble den italiensk-inspirerte restauranten Il Padrino.

Tormod Johansen og kona Anita hadde drevet spisesteder på Strømmen storsenter i mange år da de ønsket å prøve noe nytt. Tormod har alltid vært glad i italiensk mat - men ville menyen slå an på et kjøpesenter? Lang bransjeerfaring til tross - paret var ikke sikre, men en ting visste de: de måtte prøve.

Navnet Il Padrino er inspirert av “Gudfaren”-filmene. I kombinasjon med miljøet på Strømmen har det tatt utspring i senterrestauranten Il Padrino som skal gi besøkende på Strømmen storsenter det lille ekstra.

- Vi ønsket å skape et spisested som er mer enn en kafé. Det skal være et sted du vil sette deg ned, det skal være mulig å bestille god mat og god vin - og ikke minst, skal det være et sted hvor kundene blir sett. Her skal du ikke komme raskt inn og raskt ut - vi ønsker også å skape den gode nabolagsfølelsen, forteller innehaver Tormod Johansen.

La oss si det først som sist: Il Padrino er ikke stedet for deg som vil betale minst mulig. Prisnivået er veldig overkommelig, og du kan få gode pastaretter til rundt hundrelappen, men som med alt annet; det finnes rimeligere alternativer. Er du på jakt etter noe rimelig og av høy kvalitet derimot - er det nok ikke så mange andre spisesteder på senteret som har et så gjennomtenkt konsept.

ITALIENSKE IMPULSER

Det er ikke tilfeldig at Tormod og kona Anita valgte å satse på nettopp italiensk mat. Eller, som Tormod er nøye med å presisere; italiensk med en norsk twist. Samme hvor verdensvante vi nordmenn liker å tro vi er, er det nok lite sannsynlig at en hundre prosent italiensk meny hadde funket. Likevel: Tormod er ikke i tvil om at tidspunktet for å satse på italiensk kvalitetsmat er riktig. Pizza og pasta er hverdagsfavoritter de fleste av oss kjenner til, og det er greit å vite hva man får etter en lang dag på shopping.

-Vi har en variert meny til både lunsj og middag. Vi ønsker å nå ut til alle; ungdommer, eldre, voksne, og vi ønsker å være et godt alternativ uansett lommebok, forteller Johansen.

Det er vanskelig å ikke bli imponert. Servitøren vi får tildelt forteller gjerne om vinene vi drikker - og vi blir riktig positivt overrasket når hun kan fortelle utfyllende om ulike druer og smaker innad i Italia. Vi får også en god beskrivelse av menyen - som består av alt fra biff til pasta og pizza.

-Vi er opptatt av at både vin og råvarer skal være av svært høy kvalitet. Vi er en av svært få italienske restauranter her på Strømmen - og det tar vi alvorlig. Pizzakokken vår er italiensk - og i kombinasjon med en dyktig kjøkkensjef har vi landet på en fantastisk italiensk meny med en norsk twist, forteller Johansen.

NOE FOR ALLE

Å lage en italiensk inspirert-meny som i tillegg skal kunne friste de fleste uansett alder er ikke enkelt. Det kan Johansen skrive under på. Da de startet opp ifjor var menyen mer italiensk enn den er idag.

-Vi henter fortsatt de fleste impulsene fra det italienske kjøkken, men vi tar også hensyn til at kanskje ikke alle ønsker et fullstendig italiensk måltid. Siden vi holder til på et senter har vi en variert kundegruppe, og det må vi ta hensyn til. Barnefamiler, unge vennegjenger, middelaldrende par - her er alle velkommen.

Selv om senteret helt klart bidrar til kundemassen, legger ikke Johansen skjul på at de også ønsker å bli et alternativ for folk i Strømmen. De arrangerer både vin- og øl-smakinger, og planen er å utvikle tilbudet enda mer.

- Her man like gjerne spise frokost på en lørdag, som å gå ut på middag en torsdag kveld, avslutter Johansen.

Il Padrino

Adresse: Strømmen storsenter, Støperiveien 5

Telefon: 920 89 340

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet