Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Autentisk og folkelig

Annonse fra Bowlers Jessheim

Da Bowlers på Jessheim åpnet for tre år siden, ønsket de å utfordre kjederestauranter som Egon og Fridays. Her får du hjemmelaget og unike retter laget med de beste råvarer.

I et gammelt bygg i enden av Storgata i Jessheim ligger Bowlers. Bygget er vakkert og staselig. Det preger også interiøret som fremstår som en herlig blanding av minimalistisk og rustikt. Det er tidlig lørdag kveld - allerede har restauranten begynt å fylles av folk i alle aldre. Unge vennegjenger, godt voksne par og familier - hit kommer alle, uansett alder.

Det første som møter deg når du kommer inn, er en stor bardisk. Det er ikke tilfeldig - viser det. Cocktailbarer er stort i byer som New York, London og Paris - men det har ikke tatt av i Norge helt ennå. Hvem vet, kanskje er Jessheim ett av stedene som vil lede an?

Daglig leder Michaela Bergstrøm har iallfall stor tro på trenden.

-Vi lager alle drinkene våre fra bunnen av, med ferske juicer og råvarer. Det er et konsept vi er utrolig stolte av - og som vi får mye gode tilbakemeldinger på, forteller hun.

Stemningen er jordnær og lett - her trenger du ikke å komme dollet opp med høye hæler.

- Dette skal være et sted hvor du kan poppe inn en torsdag kveld når du vil ut og bare ta et glass vin, men det skal også være et naturlig møtested å sette seg ned med avisa på dagtid, forteller markeds- og event-ansvarlig Silje Marie Fredriksen. 

KUL BAR: Michaela er stolt av cocktailbaren, og at Bowlers kan by på drinker av ypperste råvarer og kvalitet.

Hjemmelaget og ekte 

Bowlers har som visjon å være autentisk og folkelig. Der kjeder som Egon og Peppes Pizza satser på store restauranter og merkevarer, har ikke Bowlers som mål å ta over Norge. Det startet i Bowlers med Ski for 25 år siden.

- I Ski er vi helt klart en av byens mest populære “go to-steder.” Alle vi vet hvem vi er, og vi er fullboket store deler av tiden. Vi opplever at folk i Jessheim og nærområdet begynner å varme opp også - men hadde vi ligget i andre enden av gata hadde vi nok fått mer spontanbesøk. Det som er fint, er at vi ser at jungeltelegrafen går i vår favør. Mange stamgjester kommer tilbake, og de anbefaler oss til andre, forteller Fredriksen.

Hun tror det har sammenheng med slagordet “spis bra - føl deg bra.” Med det mener hun at restauranten tar matkultur på alvor.

-Vi legger store ressurser i å ta inn gode råvarer, og jeg kan love at det ikke finnes et fnugg av halvfabrikata på menyen vår. Her lager vi alt fra bunnen, forteller hun. 

Oppnåelig for folk flest

Daglig leder Michaela Bergstrøm forteller at Bowlers legger stor stolthet i å servere kvalitetsmat til rimelige priser. I motsetning til kjederestauranter ønsker hun å gi deg gode råvarer som en del av prisen. Prismessig ligger Bowlers cirka midt på treet. Hver onsdag er det burger-onsdag med knallpriser på burger. Da får du en nykværnet burger av høyeste kvalitet til en veldig snill pris. Ønsker du å spise rimelig, kan du også gå for en av de herlige pastarettene. Biffene er av ypperste kvalitet og koster selvfølgelig litt mer, men ifølge Bergstrøm er det som regel det de selger mest av. Hun tror det har sammenheng med at folk ofte er villig til å betale noen kroner ekstra for å få det lille ekstra når de spiser ute.

- Jeg opplever at folk synes de får god biff til en god pris. Det er klart at godt kjøtt koster litt - men sånn er det jo når man jobber med bra råvarer. Vi får ofte tilbakemeldinger på at biffene våre holder høy kvalitet med tanke på prisnivået. Det synes vi er veldig hyggelig, avslutter markeds- og eventansvarlig, Silje Marie Fredriksen. 

UFORMELL STEMNING: På Bowlers er det god stemning og lave skuldre. Her møter du alt fra naboen til svigermor.
Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet