Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå blir det burgerbonanza!

Annonse fra Millies Burgerbar

Ekteparet Mikko og Ida Tran (33) åpnet Millies burger bar med en visjon: å gjøre kvalitetsburgere til et hverdagsvalg for folk i Lørenskog.

Blodig alvor: Hos Millies får du kvalitetsburger av ypperste klasse. Her lages alt fra bunnen av. Her er en av kokkene i dyp konsentrasjon.

- En god burger består av tre ting: et godt brød, godt kjøtt og god ost. Etter å ha jobbet med burgere halve livet har jeg skjønt at hemmeligheten bak den perfekte burgeren er å gjøre det enkelt. Har man gode råvarer og dyktige kokker, skal utgangspunktet være en smaksopplevelse i seg selv, forteller Mikko Tran (33) mens han illustrerer formen med hendene.

- Millies skal være et kvalitetssted som tilbyr kvalitetsburgere til rimelige priser. Det skal ikke være sånn at det må være fredag kveld, bursdag eller en begivenhet for å komme hit: dette er et sted som skal lage burgere til folket. Jeg har tre barn selv, og jeg vet at det er barna som i stor grad avgjør hvor man spiser. Vi håper at Millies kan være et smakfullt alternativ til Happy Meal fra McDonalds, forteller Mikko. 

Gjorde Oliva til en suksess

For å ha sagt det først som sist: Mikko Tran er ikke hvem som helst. Svensken vokste opp med en far som eide til sammen 21 restauranter i Sverige og Finland. Som 17-åring proklamerte han at “matte er totalt unyttig, jeg vil heller jobbe med å lage mat”, og sluttet på skolen for å jobbe i restaurant. I dag, 17 år - og flere restaurantsuksesser i både Sverige og Oslo senere, angrer ikke Mikko på det valget.

Men hva får en kreativ kokk og entrepenør til å forlate hjemlandet sitt for å jobbe i Norge? Mikko forteller at han fikk tips fra en kamerat om at Norge var et bra land å starte opp noe nytt på restaurantfronten.

En fredag i 2010 tok Mikko og den eldste sønnen turen til Oslo for å se nærmere på Olivia i Oslo, som Mikko tenkte kunne ha et spennende utgangspunkt.

- Kjapt research viste jo at nordmenn hunger 5-10 år etter Stockholm, og Sverige, når det gjelder matkultur. Det fascinerte meg, forteller Mikko.

- Jeg kommer aldri til å glemme hvordan eventyret startet. Mikko dro til Oslo for å sjekke ut Olivia etter tips fra en kamerat. Han gikk inn i restauranten for å spørre etter jobb, men de fortalte at de ikke ansatte der og da. Mikko ba om å få prøvejobbe gratis i et par dager bare for å vise hva han kunne. Han jobbet fra fredag til søndag. Søndag kveld kom telefonen: De ønsket å tilby ham jobb, smiler Ida.

Mikko nikker mens kona stolt forteller om hvordan det hele begynte:

- Det er jo en Askepott-historie når jeg tenker på det nå - og det er helt sykt kult at vi endte opp her vi sitter i dag. 

Vi ønsker å skape et fastfood-konsept som ikke gir avkall på kvalitet

Mikko Tran

Vil endre nordmenns matvaner

Da Mikko Tran sluttet i Olivia i 2014 etablerte han burgerbaren Bunś på Sørenga sammen med en kamerat. Det som i dag ansees som Oslos mest nyskapende bydel, var for mange restauranteiere et svært risikabelt strøk å satse i. Dette var midt i burgerens storhetstid, hvor det poppet opp burgerbarer hver måned, men for Mikko var det ingen hindring:

-De fleste ville kanskje tenkt at “shit, hvem er så dumme at de starter en burgerbar i et så nytt område?" Burgere finnes over alt, og Sørenga var ikke et sted folk gikk på den tiden. Samtidig har jeg alltid vært av typen som liker å tenke ut av boksen. Jeg kicker på utfordringer, og jeg ønsket å gi Oslo-folk et fantastisk burgersted i det som nå er ett av byens kuleste områder, forteller Mikko.

Og gjett om de lyktes! I løpet av de første 10 månedene solgte de burgere for over 10 millioner kroner - og satte ny omsetningsrekord i området. 

Satser på Lørenskog

Nå er det altså Lørenskog som står for tur. I lokalene hvor Video Nova, og senere en annen restaurant tidligere hadde lokaler, har Millies Burger holdt åpent siden juli. Så langt synes ekteparet at nysatsingen har gått over all forventning.

-Det er klart at man spør seg selv om man tenker riktig, men det er ikke tilfeldig at vi startet opp her først. Metro-senteret er det Steen og Strøm-senteret som omsetter best i Norge, i tillegg er jeg sulten på å starte opp konsepter utenfor Oslo nå. Oslo begynner å våkne, det skjer mye der - nå må utkanten følge etter. Noen justeringer må selvsagt til, mens folk i Oslo er opptatt av eksklusivitet og design, står god service og rask levering høyere i kurs hos folk på Romerike, sier Mikko.

Etter å ha inngått en avtale med Steen og Strøm-kjøpesentrene om å kunne åpne spisesteder på alle deres senter er det altså Metro-senteret som var først ut. For noen uker siden startet han et lignende konsept i Bærum, og i løpet av andre halvår 2018 er planen å etablere seg i Asker.

-Vi ønsker å skape et fastfood-konsept som ikke gir avkall på kvalitet. Vi ønsker også å være tilstede i byer hvor det kanskje ikke finnes så mange alternativer å velge i. Vi kommer selv fra små steder i Sverige, og vet hvor kjedelig det er når man kan velge mellom et knippe kjederestauranter å spise på, forteller Ida. 

God stemning. Atsmofæren er uformell og hyggelig. Du trenger ikke å komme stivpyntet for å spise her fredag kveld

Familiebedrift

Når vi møter Mikko på restauranten kommer kona Ida, som er daglig leder og slår seg ned sammen med oss. De tre barna underholder seg selv i et hjørne av lokalet. Det er her de jobber, det er her de (ofte) spiser, og det er dette de brenner for nå: Millies. Burgerbaren har fått navn etter parets datter Millie (7) og holdingselskapet som eier Millies heter Jayden, etter parets yngste sønn på 4 år.

Ida, som jobbet som leder i psykiatrien valgte i mars bort fast jobb til fordel for Millies. Det har hun ikke angret på.

-Det føltes riktig å hjelpe Mikko med å ta drømmen videre. Nå jobber vi for oss, alt vi gjør eier vi hundre prosent, det gjør jo at man står på ekstra. Som daglig leder er jeg i restauranten hver dag og jeg jobber mye på gulvet. Jeg elsker det.

- Hun gjør en fantastisk jobb. Å drive en restaurant er ikke bare-bare med alle lover og regler som må overholdes, men Ida har lært seg alt i kanonfart. I tillegg er det fantastisk gøy å kunne jobbe sammen med kona si, forteller Mikko.

Selve menyen har de utformet på bakgrunn av inspirasjon fra andre land, men også barna har hatt ett ord med i laget:

-Vi er en familierestaurant. Hvis ikke de liker burgerne våre, er vi ikke det stedet vi ønsker å være.

-Og barna liker dem?

- Ja, de elsker dem, avslutter Mikko leende. 

Inspirert av utlandet. Mikko og Ida dro på flere inspirasjonsreiser til utlandet da de utviklet konseptet bak Millies. Der lot de seg inspirere av både mat og interiør. Det har gitt restauranten et urbant preg.
Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet