Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Byen feirer mor

Annonse fra Lillestrøm Torv

I nesten 100 år har vi feiret morsdag i Norge. Det skal feires på Lillestrøm Torv.

Lørdag 11. februar byr Lillestrøm Torv på gode tilbud, konkurranser og god stemning.

– Vi håper du tar med deg familien en tur til den fine byen vår. Snart er det både morsdag og valentinsdagen, så kanskje du kan ordne en oppmerksomhet til noen du er glad i samtidig? oppfordrer Hege Andreassen, senterleder på Lillestrøm Torv.

Morsdagens historie

Den første norske morsdagen ble markert 9. februar 1919, og i Norge feires dagen andre søndag i februar. På verdensbasis var USA først ut i 1908, og dagen feires på forskjellige datoer i ulike land. Ifølge Store Norske Leksikon ble dagen først arrangert av religiøse organisasjoner, men den er senere gått over til å bli en familiedag, der familien oppvarter mor på ulike måter. Dermed steller man ekstra godt med mor denne dagen og prøver å overraske henne med noe hyggelig.

Lillestrøm Torv har nye eiere, og Andreassen ser morsdagen som en fin mulighet til å gjøre noe hyggelig.

– Det skal vi selvfølgelig gjøre gjennom hele året også. Lokalene skal fylles, og vi har mange planer. Men det tar litt tid å komme i mål og til en ny plattform har satt seg. En ting er sikkert - vi skal yte det lille ekstra, og på årets første Bylørdag blir det god stemning og mange gode tilbud fra butikkene, så her kan du finne noen fine gaver til mor, lover Andreassen.

Aktiviteter på Lillestrøm Torv

DELTA i vår konkurranse der vi kårer «Verdens Beste Mamma». Premien er en bli-ny-dag på Lillestrøm Torv til en verdi av kr 6.000,-. 

VINN gavekort på kr 3.000,-! Alle som handler over kr 200,- i en av våre butikker er med i trekningen av gavekortet. 

Mange gode tilbud fra butikkene denne lørdagen,.

Våre kjekke dresskledde verter deler ut sjokolader til alle mammaer-og barn.

Dette må gjøre hvis du ønsker å vinne premier for flere tusen kroner!

Bli med å kåre "verdens beste mamma"

Er du riktig heldig kan du få en sjokolade eller to fra en av Lillestrøm Torvs dresskledde verter. De går rundt i senteret mellom klokken 12-16 og deler ut hjertesjokolader til alle mammaer og barn.

– Du kan også delta i vår konkurranse der vi kårer «Verdens Beste Mamma». Premien er en bli-ny-dag på Lillestrøm Torv til en verdi av kr 6.000,-. Vinneren får hjelp av kjendisstylisten Thrond Arne Schau til å finne antrekk, og i tillegg blir hun sminket og frisert. Du kan nominere helt frem til lørdag klokken 18. Konkurransefoldere og påmelding finner du utenfor H&M i 1. etasje. Den heldige mammaen offentliggjøres neste uke, forteller Andreassen.

Og ikke nok med det – du kan i tillegg vinne et gavekort på 3.000 kroner. Alle som handler for over 200 kroner i en av butikkene er med i trekningen av gavekortet. Butikkene deler ut lykkelodd til alle som handler over denne summen.

– Så her er det bare å ønske velkommen til en hyggelig og spennende handel. Vinneren blir kontaktet, avslutter Andreassen.

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet