Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Glitrende favoritter til jul

Mestergull Anthony Sandberg gir deg julegavetipsene.

Her viser Dag Sandberg stolt fram Diplomet i Gemmologi.

Velkommen til smykkenes verden

Gullsmed Anthony Sandberg AS ble etablert 5.mars 1962 av Anthony og Rigmor Sandberg. Den første butikken var bare på noen få kvadratmeter og lå i Brogaten 10, der Anthony og Rigmor bodde midlertidig på bakrommet. I 1969 ble butikken bygd ut til en flott gullsmedbutikk.

I over 50 år har Gullsmed Anthony Sandberg hatt som mål å yte best på service.

– Våre kunder er det viktigste for oss, de fortjener ekstra god service, smiler Dag Sandberg, 2. generasjons butikkeier, gullsmed og gemmolog. 

Dag har, som eneste gullsmed i Lillestrøm, diplom i gemmologi.    

En gemmolog er en spesialist på alle 400 edelstener; på verdi, kvalitet og opprinnelse.

– Dette diplomet er jeg veldig stolt av. Det finnes ikke mange gemmologer på Romerike, kanskje til og med ingen andre, forteller Dag.

Dag eier og driver i dag Mestergull Anthony Sandberg sammen med søsteren gullsmed Anne Lene Sandberg.

– Det er en ordentlig familiebedrift, dette. Også Anthony og Rigmors barnebarn er utdannet i faget. Hos Mestergull Anthony Sandberg er det lang tradisjon for genuin interesse og ekspertise i faget, nikker Dag bekreftende.

I 1987 ble Gullsmed Anthony Sandberg medeier av Mestergull kjeden.

I dag finnes det to Mestergull Anthony Sandberg i Lillestrøm, en på Torvet 5 og en i Storgata 16. I tillegg finnes det også et eget verksted. Begge butikkene tilbyr et bredt utvalg merker, alt fra luksusbrands til rimelige alternativer og det beste faget har å by på.


Åpningstider før jul:

Hverdager :10-19

Lørdag : 10-17

Søndag :12-18

Julaften: 10-13

KONTAKTINFORMASJON

Adresse: Torvet 5, 2000 Lillestrøm // Storgata 16, 2000 Lillestrøm

Telefon: 63 81 21 09 // 63 81 30 54

Faks: 63 80 08 07

Topp tre på ønskelisten

I år som i fjor tror Dag på små, firkantede pakker under treet. De glitrende favorittene får du hos Mestergull Anthony Sandberg.

Kjærlighetsgaven kommer fra Ole Lyngaard Copenhagen. Dette er gaven til noen du setter høy pris på og som fortjener en ekstra fin oppmerksomhet til jul.

Ole Lynggaard Copenhagen er et internasjonalt luksusbrand med fokus på høy kvalitet og nyskapende design. Lidenskap gjenspeiles i design, håndverk og arbeidet som ligger bak hver enkel gjenstand. Som eneste forhandler mellom Oslo og Hamar fører Mestergull Anthony Sandberg en godt utvalg Ole Lyngaard Copenhagen.

Til den moderne kvinne med et moderne hjem, er Georg Jensen et godt gavetips. Georg Jensen representerer unik kvalitet og tidløst estetisk design, fra små sølvvarer til klokker, smykker og produkter til hjemmet.

Den klassiske gaven kommer fra Van Bergen. Van Bergen er norsk design og håndverk av ypperste klasse, laget til den norske kvinne som er opptatt av design, kreativitet og kvalitetsprodukter. Van Bergen er spesielt kjent for sine kreative og vakre smykkelåser med tilhørende kjeder, og hver serie har et tema.

– Vi har julegavene du garantert lykkes med, du gjør ikke bomkjøp med et smykke. Vi hjelper deg med å finne den riktige gaven, og kokebøker har hun sikker nok av fra før, antar Dag.

Gjør en hyggelig førjulshandel hos Mestergull Anthony Sandberg. Er du sent ute, er du ikke alene.

– Det har hendt at vi har ventet på kunder kl. 12.50 på julaften. Det er et par av de, men kunder tar vi oss alltid av. Og konene deres? Jeg tror de er fornøyde, de og, smiler Dag Sandberg. 

Stor aktivitet i verksted til byens gullsmed!
Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet