Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Før kjørte folk bare forbi – nå har det skjedd noe

Annonse fra Block Watne

Her er det mulig å oppfylle boligdrømmen.

Trollskogen på Kløfta

Visning

Onsdag 10. august, kl. 17:30 - 18:30.

Består av 44 selveierboliger.

De første boligene får innflytting fra august 2017.

Utbyggingsperiode: 2016-2018.

Gangavstand til barnehager, barneskole, ungdomsskole, idrettshall og idrettsplass.

To kilometer til Kløfta stasjon, Romerikssenteret og tilbudet i Kløfta sentrum.

10 minutter med bil til Jessheim, 15 minutter til Gardermoen og Lillestrøm.

- Kløfta er så sentralt som det er mulig å få det, mener salgskonsulent Pål Westgaard i Block Watne Romerike.

Med den svært sentrale beliggenheten som utgangspunkt har denne tradisjonsrike boligutbyggeren bestemt seg for å gjøre sitt for at Kløfta skal vokse, men samtidig beholde sin sjarm og sitt litt nedskrudde tempo.

Imponerende tilbud

Kommunikasjonen til og fra dette tettstedet med drøyt 7000 innbyggere er det nesten ikke mulig å forbedre.

Like utenfor sentrum ligger Østlandets hovedåre E6 med firefelts motorvei retningene nord, sør og øst. Midt i sentrum har Kløfta stasjon vokst seg imponerende stor og moderne, med tette togavganger både i retning Lillestrøm og Eidsvoll.

På under 15 minutter rekker du flyet på Oslo Lufthavn Gardermoen med bil eller buss.

Sted for framtida

- Kløfta er definitivt et av de viktigste satsingsområdene på Romerike. Vi får en klar følelse av at det framstår litt som Jessheim for noen år siden, fortsetter salgskonsulenten i Block Watne.

Det kan bety mange svært spennende år framover for dette knutepunktet i Ullensaker.

For det meste er tilgjengelig på Kløfta – til og med i gangavstand. Barnehager og skoler ligger tett knyttet til sentrumskjernen. Samme sted finner du idrettshall og idrettsplasser med et godt variert tilbud.

- Handel og uteliv kan tilby det meste, og hvis man ønsker et enda bredere tilbud er Jessheim bare 10 minutter unna. Kommunikasjonen dit går nær sagt hele døgnet, opplyser Westgaard.

Bygger for familier

Om et drøyt år kan de første familiene flytte inn i Trollskogen, et boligområde like sør på Kløfta. De første husene er utbygger Block Watne veldig godt i gang med.

- Byggingen er godt i gang og vi reiser nå de første eneboligene i kjede. Etter hvert begynner vi på rekkehusene, og da vil Trollskogen-området få en fin variasjon av boliger – både for dem som er førstegangsetablerere og dem som ønsker seg litt større plass, sier salgskonsulent Pål Westgaard

Boligene leveres helt nøkkelferdig i rolige og naturskjønne omgivelser, men likevel sentrumsnært. Totalt vil Trollskogen-utbyggingen gi 44 boenheter, og det antas at hele prosjektet er ferdigstilt i 2018.


Lyst til å vite mer om Trollskogen på kløfta? Les mer og se bilder fra prosjektet her!


Ta med småtrollene og kom til Trollskogen!
Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet