Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ettårsfeiring i gågata i Lillestrøm

Annonse fra Skousen Lillestrøm

Eier Fredrik Bråthen Kongsrud er overveldet over responsen folk har vist ham og butikken det siste året. Denne uken er det bursdagsfeiring hele uken!

Vi feirer med å gi 20 % avslag på alle butikkførte hvitevarer. Tilbudet gjelder fra 09. mai-14. mai.

- Jeg gleder meg til å feire ettårsjubileet med både eksisterende og nye kunder. Det er så viktig at folk fortsetter å støtte opp om og bruke lokale butikker i gågata, forklarer 28-åringen fra Lillestrøm.

Fredrik Bråthen Kongsrud har selv erfaring fra matvarebransjen. Der savnet han å ha mer kundekontakt, noe som er helt annerledes i hvitevarebutikken i Voldgata 11. Til sammen har han og kollegene Håkon og Bjørg tjue års erfaring med hvitevarer.

- Det mest spennende med jobben er relasjonen jeg får med alle dem som besøker oss. Her må man sette seg inn i hvordan de har det på vaskerom og kjøkken, forklarer Fredrik i Skousen Hvitevarer.

"Ny" ovn med pyrolyse

Selv har han alltid et godt tips eller to til Lillestrøm-folket. Det heteste på hvitevaremarkedet for tiden er selvrensende komfyrer. Disse produktene har en pyrolysefunksjon som betyr at du får en ovn hundre prosent ren uten å måtte vaske eller gjøre noe som helst annet enn å sette på pyrolyseprogrammet. Ovnen blir så god som "ny" igjen!

TJUE PROSENT PÅ HVITEVARER: Fredrik og Håkon (i bakgrunnen) håper på bra trøkk med kunder under bursdagsuken. - Kom innom oss for flere gode tips, sier gutta.

- Opphavet til pyrolyse startet egentlig med snakket rundt hva som er den beste måten å rengjøre ovnen på. Vi har hatt mange ulike triks som for eksempel salmiakktrikset. Nå kan du enkelt skru på et forbrenningsprogram, så går jobben av seg selv, understreker Fredrik.

Det finnes ulik lengde og hardhet på programmet, men etter halvannen time og opp mot to og en halv time, brennes alt smuss og fett vekk. Dette legger seg så som aske nederst i ovnen, så er det bare for deg å fjerne det hele med en klut.

- Det jeg liker aller best i jobben er den nære kundekontakten.

Fredrik i Skousen hvitevarer

SÅ GOD SOM "NY": Stadig flere velger ovner med såkalt pyrolyse. - Jeg har det selv også, så jeg snakker av erfaring, sier Fredrik med et stort smil.

Det siste året har han merket en økt interesse i å skaffe seg ovn med pyrolyse. Ifølge Fredrik er det fordelt femti-femti over folk som vet hva dette er i Lillestrøm.

- Ofte er de yngre mer oppdaterte på slike ting. Men når jeg forklarer hva det er, så vil de fleste ha pyrolysefunksjon. "Åh, det hørtes veldig deilig ut", er kommentarer jeg ofte hører, sier han og legger til:

- Ikke velg den aller rimeligste

- Men så har du flere fra den eldre generasjonen, som kommer med "nå er jeg blitt sytti år og skal klare å kunne vaske ovnen i fem år til".

Det finnes flere ulike merker med pyrolyse, men et tips er ikke å gå for den aller rimeligste. Det konkluderer Fredrik med at "de ikke er like gode ovner".

Enten du skal ha deg ny ovn eller ei, er du velkommen til bursdagsdager hos Skousen Hvitevarer denne uken. Det vil være tjue prosent på samtlige hvitevarer i butikken.

- Håper vi sees, avslutter 28-åringen fra Lillestrøm.

Fredriks beste hvitevaretips:

* Trommelrens på vaskemaskin

* Du kan ha fire like store stekesoner på en platetopp

* Uttrekkskinner, slik at man slipper å stikke hendene inn i ovnen

* Integrert steketermometer som gir perfekt mat hver gang

* Vifte i kjøleksap, for jevn luft og temperatur

* No frost = aldri mer is i fryseren din

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet