Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik styler du vårens vakreste skjørt

Annonse fra Strømmen Storsenter

Lei av å vente på våren? Med ett av vårens heteste plagg som utgangspunkt, kan du planlegge vårgarderoben allerede nå.

Denim tar sin plass i vårens motebilde i år igjen, og jo mer av det – desto bedre! Gå "all in" med denim i ulike nyanser fra topp til tå, slik personlig shopper og stylist Elin Månsson viser på et av antrekkene i denne filmen. Det er kult, delikat og trendy.

– Jeg stortrives i denim og mitt neste kjøp blir definitivt et denimskjørt i ordentlig 70-tallsstil, gjerne med et par høye platåsandaler til, forteller Elin. 

Hun liker at skjørt både kan være feminint og tøft, alt etter hva du styler det med.

Sverger du til den sporty stilen i år? Se de tøffe stylingene i våravisen! 

– Både denimskjørtet og det semskede skjørtet er to av vårens store trender og kan styles til alle mulige anledninger. Denimskjorten er et must i garderoben og den er superdelikat både til det semskede skjørtet og som en lysere nyanse til denimskjørtet, sier Elin.

SEMSKET ELLER DENIM: Foretrekker du et semsket skjørt fremfor denimskjørtet? Den samme stylingen fungerer til det også.

For å gjøre stilen rocka og tøff, kan du style skjørtet med en sort, løs topp eller T-skjorte og en kul blazer til. Ønsker du et søtere uttrykk, er hvite blonder like populært som tidligere, og passer nesten alt.

– Når du vil ha inn mer farger er også den korallrøde jakken en favoritt, noe som gir antrekket et løft. Også er det jo ekstra fint med farger på våren! avslutter personlig shopper Elin.

Vil du bli stylet av Elin? Hun er Strømmen Storsenters personlige shopper og kjenner senterets 200 butikker ut og inn. Les mer om personlig shopper og book time her

Få stilen her:

Denimskjørt, Selected Femme/Olivia’s 499,-

Brunt skinnskjørt, Hallhuber 1699,-

Antrekk 1:

Denimskjorte, Selected Femme/Olivia’s 599,-

Skjerf i blåtoner, Olivia’s 249,-

Skinnveske med frynser, Depeche/Olivia’s 999,-

Brune skinnstøvletter, Depeche/Nilson Shoes 1550,-

Antrekk 2:

Hvit blondetopp, Hallhuber 699,-

Koralljakke, Hallhuber 1699,-

Hvite sneakers, Vagabond/Nilson Shoes 999,-

Antrekk 3:

Sort topp, Hallhuber 599,-

Sort blazerjakke, Hallhuber 1299,-

Sandaler, Depeche/Nilson Shoes 799,-

Sort veske, Hallhuber 499,-

Smykke, Hallhuber 299,-

Undertøy:

BH, Skiny/Next to Nothing 445,-

Truse, Skiny/Next to Nothing 195,-

Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet