Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sikker sykling i sommer

Annonse fra Strømmen Storsenter

Det er én ting mange gjør feil når de kjøper sykkel til barn. Sjekk ut vårens ultimate sykkelguide - og unngå tabben i nabolaget.

Jørgen Tiltnes og hans kolleger hos Anton Sport vet godt hva du bør tenke på, og hva du bør unngå, når du skal kjøpe sykkel til barna. For selv om det høres enkelt ut, er det her flere bommer. Sykkelens størrelse og vekt blir feil for barnet.

– Noen barnesykler er nesten like tunge som voksensykler, enda barn veier betraktelig mindre. Det mener vi går utover tre ting som er spesielt viktig for barn på sykkel, nemlig sikkerhet, sykkelglede og mestringsfølelse. For å oppfylle disse bør en sykkel føles lett og trygg å håndtere for et barn, forklarer Jørgen.

Tilbehøret har betydning for totalvekten

Jo lettere syklene er, desto dyrere er den fordi delene er dyrere å produsere. Det er derfor et viktig kvalitetstegn. Er sykkelen både billig og lett, kan noen av komponentene være av dårligere kvalitet.

– Alle komponentene bør dessuten være av tilnærmet lik standard, for at sykkelen skal være gjennomført god. De fleste kunder ser på girene og bremsene, men glemmer krank og nav som er mer skjult. Mekanismen er ikke sterkere enn sykkelens svakeste ledd, presiserer Jørgen. 

TIL JENTENE: En lettere utgave av standardmodellen XEED XC5 lite 20 tommer. Medlemspris hos Anton Sport, kr 2499.T

Fordi vekt er så viktig, kommer sykler for barn ofte i to modeller: en standard og en lettere utgave av standardmodellen. Barnesykler kommer dessuten med mindre utstyr nå enn tidligere, fordi mange ønsker å velge eget tilbehør til sykkelen.

– Det mange glemmer når de kjøper sykkel er at tilbehøret også vil gjøre sykkelen tyngre. Du bør derfor tenke på dette både når du velger sykkel og tilbehør, slik at hele sykkelens vekt tas med i vurderingen.

«Mange kjøper en sykkel som barnet skal vokse seg inn i, men da opplever barnet at det blir for vanskelig å håndtere sykkelen.»

«Mekanismen er ikke sterkere enn sykkelens svakeste ledd.»

Tilpass sykkelen til barnets størrelse

Feil størrelse er også viktig å unngå når man skal kjøpe sykkel til barna. – Mange kjøper en sykkel som barnet skal vokse seg inn i, men da opplever barnet at det blir for vanskelig å håndtere sykkelen. Dette går igjen utover sikkerheten, mestringsfølelsen og sykkelgleden. Kjøp heller en sykkel de kan vokse seg ut av, råder Jørgen.

For de minste barna kan du kjøpe en løpesykkel i stedet for en trehjulssykkel: – Her sitter barna på en sykkel uten pedaler, men bruker bena til å dytte seg fremover. Dette trener opp balansen bedre enn med trehjulssykkelen og gjør overgangen til tohjulssykkel med pedaler mye enklere.

Til slutt er det viktigste tilbehøret hjelm til barnet, og her er rådet soleklart:

– Sørg for å ha en god hjelm. Å arve sykkelhjelmer er ikke så lurt, da hjelm er ferskvare og ikke tåler altfor mange slag før den bør byttes ut, avslutter Jørgen hos Anton Sport.

Slik velger du riktig sykkel til og fra jobb

TIL GUTTA: Standardmodellen XEED XC4. Medlemspris hos Anton Sport, kr 1999.
Redaksjonen i Romerikes Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet