Bil og motormagasinet 2021
– Fra mai 2019 til februar 2020 hadde vi i gjennomsnitt mer enn to nye kunder hver dag. Og det uten noen form for markedsføring, forteller daglig leder Kenneth Arstad.
Han gir flyttingen til nye lokaler i Dyrskueveien på Kløfta en stor del av æren for det solide oppsvinget til det lille bilverkstedet.
– Vi kan nesten snakke om en tidsepoke før og etter. Flyttingen viste hvor viktig beliggenhet og tilgjengelighet er. Det er et fint sted å være, og siden vi etablerte oss her for drøyt to og et halvt år siden har det bare gått én vei, sier Kenneth.
Firmaet ble etablert i 2014 under navnet Romerike Bilskadesenter. Men det var først når verkstedet begynte med mekanisk service og reparasjoner at ting tok av.
– I starten skrudde jeg alene neste døgnet rundt. Etter hvert ansatte jeg to ekstra mekanikere for å ta unna alle oppdragene, forteller Kenneth.
Kenneth Arstad, daglig leder
Romerike Bilverksted har i dag seks ansatte – inkludert Kenneth i administrasjonen, Marianne i kundemottaket og tre mekanikere.
De har vært merkeverksted for Subaru siden april 2015, da forhandleren Svinndal Bil skulle etablere seg på Kløfta og trengte et in-house verksted.
– Vi har ansvaret for alt av service, reparasjoner og deleleveranser til ettermarkedet på Øvre Romerike, som til sammen utgjør ca. 35% av det vi driver med. Selv om vi er spesialister på Subaru, skrur vi like mye på andre merker og modeller, understreker Kenneth.
Det lille bilverkstedet har i tillegg et tett samarbeid med Kroken Caravan, som er en av Norges største forhandlere av bobil.
– Kroken holder til bare 100 meter nedi veien her, og vi har en jevn strøm av oppdrag herfra. Faktisk går det nesten ikke en dag uten at vi har en bobil inne til service, forteller Kenneth.
GJØR BILHOLDET ENKELT: Denne gjengen hører gjerne fra deg som ønsker et enkelt og bekymringsløst bilhold. Zbigniew Roman Stanczak (f.v), Przemyslaw Florczak, Kenneth Arstad, Marianne Adolfsen Gjelseth og Viktor Semchuk.
Det er mange fordeler med å bruke et lite bilverksted. Korte beslutningslinjer gjør at du får raskt svar på din forespørsel og avklaring på ditt bilproblem.
– Vi er opptatt av å informere og være ærlige med kunden. Når du kommer til oss, gir vi deg et klart svar på hva som må gjøres. Du må for eksempel aldri betale ekstra for noe som i allerede er inkludert i en service, forsikrer Kenneth.
Han forteller at oljeskift, bytte av luftfilter og ikke minst bremseservice er tre av de viktigste tingene som må utføres på en bil med jevne mellomrom.
– Bremseservice må gjøres ved hvert serviceintervall. Hvis ikke vil det samle seg opp masse støv og smuss som igjen kan føre til at du må bytte klosser og skiver oftere enn nødvendig.
SERVICE MED ET SMIL: Den alltid blide Marianne Adolfsen Gjelseth i kundemottaket er den første du møter når du tar en tur eller ringer til Romerike Bilverksted.
Kenneth og kollegene trives som et lite bilverksted, og mener det skaper bedre og mer personlige kundeforhold.
Det er det tydelig at kundene er enige i. I 2014 og 2015 hadde de faktisk rekorden på Mitt anbud med flest tilbakemeldinger med toppscore på kortest mulig tid.
– På den tiden var konseptet helt nytt, og til å begynne fikk vi de fleste oppdragene våre på bakgrunn av tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Vi hadde knapt nok vært her i dag hadde det ikke vært for Mitt anbud, tror Kenneth.
Han mener de har "knekt koden" når det gjelder kundebehandling, og anbefaler alle bileiere til å ta turen innom når det er tid for EU-kontroll, kilometerservice eller reparasjoner.
Med rask problemløsning, konkurransedyktige priser og gratis lånebil hvis du trenger det er målet å gjøre bilholdet mest mulig enkelt og bekymringsløst for deg som kunde.
– Hos oss blir du alltid møtt med et smil, og jeg er ganske sikker på at du vil gå ut herfra med et smil også, avslutter Kenneth.
Alle foto: Linn Stangstuen