Bilmagasinet på Romerike - Kommersielt magasin

De vil gjøre veien til førerkortet litt kortere!

For mange kan veien til førerkortet virke lang og svingete. Det ønsker de unge kjørelærerne ved 2050 Trafikkskole å gjøre noe med. Med en god kombinasjon av personlig kjemi og faglig dyktighet, forsøker de å gi alle elever den gode mestringsfølelsen på veien til å bli trygge sjåfører.

Adresse
Trondheimsvegen 83, 2050 Jessheim


Her kan du bestille time


https://www.2050.no/
Tlf: 998 99 988
marius@2050.no
Følg oss på Facebook!

Hvert år tar nærmere 100.000 nordmenn førerprøven, og de fleste av dem er rundt 18 år gamle. Ifølge statistikk fra Statens Vegvesen er det rundt tre fjerdedeler som består oppkjøringen. En liten andel av de nyervervede førerkortene skyldes de flinke trafikklærerne hos 2050 Trafikkskole på Jessheim.

Skolen ble etablert i 2014 av Marius Gudmundsrud. Med seg på laget har han i dag en ung stab av dyktige trafikklærere – Magnus Wiig (24), Samuel Borgersen (25) og Adrian Laiq (29). Selv er han 35.

– At aldersforskjell på lærer og elev ikke er større kan ofte være et pluss. Entusiasmen og stå-på-viljen vi som en ung gjeng har gjør det svært gledelig som kollega og for elevene utifra tilbakemeldinger vi får, sier han.

Han lyser opp når vi snakker om kollegaene hans, og sier han føler seg ekstremt heldig som får jobbe sammen med en så flink gjeng, som både er faglig dyktige, hjelpsomme og ikke minst gode menneskekjennere.

– Vår unge gjennomsnittsalder gjør som oftest at vi får en bedre kjemi med elevene, noe som er veldig viktig for å skape trygghet. Da blir terskelen lavere for å spørre om ting, og vi slipper "pinlig" stillhet. Det har ført til mange gode tilbakemeldinger fra elever som sier de stortrives på kjøretimene, smiler Gudmundsrud.

35-åringen trives utmerket i passasjersetet, hvor han med rolig stemme veileder elevene om hvordan de skal bli trygge i trafikken. I løpet av karrieren har det blitt noen mil bak rattet. Den drevne trafikklæreren trives aller best når han kan lære andre å bli flinke i noe. Det er en egenskap han har hatt med seg hele livet.

– Jeg husker veldig godt da jeg som 6-åring lærte et par kompiser av meg å sykle uten støttehjul. Det ga en voldsom mestringsfølelse å se at andre mestret noe som jeg hadde lært dem. Det er fortsatt noe av det som motiverer med aller mest, sier Gudmundsrud.

Da han gikk på ungdomsskolen og tok moped valgfag, ble Gudmundsrud "oppdaget" av læreren, som ga han i oppgave å lære klassekameratene sine å kjøre. At han hadde talent som trafikklærer, fikk Gudmundsrud på mange måter endelig bekreftet da han selv tok førerkortet på bil.

– Trafikklæreren min spurte om jeg hadde vurdert å bli kjørelærer, fordi han syntes jeg passet som det. Og det hadde jeg jo faktisk hatt i bakhodet i mange år, og jeg var i en alder der jeg var usikker på hva jeg ville. Han tilbød seg å sende en anbefaling til høyskolen som hadde utdanningen, og resten er historie, smiler Gudmundsrud. 

2050 Trafikkskole legger stor vekt på trivsel, trygghet, holdninger og god personlig oppfølging – i håp om å spare elevenes lommebok så godt det lar seg gjøre i Norge, og få trygge sjåfører.

Veien til førerkortet må begynne tidlig!

Tusenvis av unge som drømmer om å stå der med lappen i hånden. Likevel er veien til førerkortet kanskje ikke like enkel som mange tror. For at den store dagen skal bli en realitet, er det en rekke faktorer som spiller inn.

– Alle elever er forskjellige, har forskjellig bakgrunn og lærer på forskjellige måter. For meg er det veldig givende både å se fremgangen underveis og ikke minst se eleven stå der med førerkortet i hånden, sier den dedikerte kjørelæreren.

Jo større en skole er med flere lærere jo vanskeligere er det å sikre kvaliteten og likheten mellom hver lærer. Derfor har det blitt mye mer tid i baksetet som veileder for de andre lærerne etter at skolen i år har vokst med to lærere til.

– Jeg sitter en del i baksetet under kjøretimene som veileder. Da har vi også samtaler både før og etter, hvor vi går gjennom målet for timen og hvordan det gikk. Da kan vi også overta hverandres elever ved eventuell sykdom og fortsatt sørge for både høy og jevn kvalitet, understreker Gudmundsrud.

Tilbakemeldingene fra elevene viser at både Gudmundsrud og kollegene er tålmodige og har høy faglig kompetanse. Alle har fokus på at undervisningen tilpasses den enkelte basert på elevens behov og forutsetninger. Det gjør at elevene får en god, trygg og effektiv vei til førerkortet.

– Mange tror det er kortere, enklere og billigere enn det faktisk er. For oss er målet alltid å få en dyktig sjåfør ut av hver elev. Det er også viktig ikke å bare se på pris når du velger kjøreskole. Hør med andre som har tatt førerkort for å se hva de mener om både læreren og opplæringen, anbefaler Gudmundsrud.

Før du tar førerprøven anbefaler Statens Vegvesen at du har øvelseskjørt minst 140 timer. For bil kan du begynne å øvelseskjøre når du er 16 år, men det er obligatorisk med trafikalt grunnkurs først. Gudmundsrud oppfordrer til å begynne øvelseskjøringen så snart du har fylt 16 år og har tatt trafikalt grunnkurs.

– Jo tidligere du starter og jo mer du øvelseskjører hjemme, jo rimeligere blir førerkortet. Ønsker du et enklere og rimeligere førerkort der du fortsatt er en trygg sjåfør, er dette måten å gjøre det på, sier han.

Daglig leder Marius Gudmundsrud kan her ta Vilde Marie Holt i hånda som stolt sponsor av norsk og europeisk bronsjevinner i motocross 2019.

Øvelse gjør mester

Som elev hos 2050 Trafikkskole får du også kjørelekser, som det er viktig å ta seriøst. Da ligger du godt an når du ankommer neste kjøretime, og får den mengdetreningen som skal til. Mange unge gjør den tabben at de dukker opp noen måneder før de fyller 18, med et urealistisk bilde om hva som trengs for å sitte med lappen i hånden på dagen.

– Det å ta førerkort krever dedikasjon og øvelse. Kjør helst hver dag, og sørg for at leksene er gjort. Da slipper du øve det på det samme i mange kjøretimer og veien til førerkortet blir litt kortere, råder trafikklæreren.

Selv om de fleste oppkjøringer i fremtiden sannsynligvis vil skje med automatgir, er det fortsatt en stor andel av elevene som ønsker å lære seg å kjøre med manuelt gir. Fordi nyere biler som regel har automat, er det mange som ikke har mulighet til å øvelseskjøre med manuelt gir.

Derfor tilbyr 2050 Trafikkskole utleie av en skolebil med manuelt gir og ekstra pedalsett for de som ønsker. For bare 289 kroner i døgnet kan dere øvelseskjøre så mye dere vil!

– Mange foreldre kvier seg litt for å øvelseskjøre siden de ikke har mulighet til å gripe inn fysisk. Nå får de sjansen. Dette gir trygghet for begge parter, og kommunikasjonen blir bedre, mener Gudmundsrud.

Et siste råd fra den rutinerte og rolige trafikklæreren er å lese teori fra dag én. Det hjelper ikke å se skiltene når du ikke vet hva de betyr. Teori og praksis skal gå hånd i hånd. Dermed er du også bedre rustet når du skal ta teoriprøven.

– Det å bestå teoriprøven betyr ikke at du krysser av riktig, men at du faktisk forstår hva teorien går ut på, sier Gudmundsrud.

Den erfarne trafikklæreren brenner ikke bare for læreryrket. Han er også lidenskapelig opptatt av bil, motorsykkel og motor generelt. Han har blant annet konkurrert innen roadracing og har en forkjærlighet for motocross. Derfor har 2050 Trafikkskole valgt å sponse Vilde Marie Holt (17), som er en av landets fremste utøvere i en mannsdominert sport.

– Hun er veldig flink og har store planer for sporten. Hvis vi kan være med å hjelpe henne videre på veien og bidra til at flere får opp øyene for den flotte sporten og en flott ung rollemodell er det veldig bra. Neste år har vi planer om å ta henne med på roadracingbanen og se hvordan hun takler det, siden hun alt har uttrykt en fascinasjon for det. Noe vi mest sannsynlig kommer til å vise på vår youtubekanal youtube.com/2050trafikkskole, sier Gudmundsrud.

Så ta gjerne en titt der, 2050.no, 2050 trafikkskole på facebook eller Vilde Marie Holt #22 på instagram og følg hennes vei til toppen!

Kjekt å vite for deg som skal ta lappen

Hva må jeg tenke på ved øvelseskjøring?
Masse mengdetrening hjemme! Ta "leksene" du har fått fra din trafikklærer seriøst - også når du kjører hjemme. Jo oftere du kjører hjemme, jo billigere blir det. Husk: Alle har ikke likt talent!

Hvor gammel må jeg være for å øvelseskjøre?
Du kan begynne å øvelseskjøre når du har fylt 16 år på bil. For moped er det 15 år.

Må alle ha grunnkurs før man kan begynne å kjøre?
Det er obligatorisk med trafikalt grunnkurs før man kan begynne øvingskjøring. Dette gjelder både ved skole og privat. Er man fylt 25 år eller har mopedførerbevis (unntatt M145), fritas man fra dette kurset. Allikevel må førstehjelp og mørkekjøring gjennomføres før praktisk førerprøve.

Når burde jeg starte med kjøretimer?
Du burde begynne å øvelseskjøre så fort du har fylt 16 år og tatt trafikalt grunnkurs. Jo tidligere du starter, jo billigere vil førerkortet bli, for da trenger du ikke like ofte kjøretimer. Tren heller mye på ting hjemme og kom tilbake en gang iblant for nytt påfyll av læring fra trafikklærer.

Hvor mange timer må jeg ha for å få førerkort?
Det finnes ingen standard for hvor mange undervisningstimer en elev trenger. Dette er svært individuelt og avhenger av ditt medfødte talent, hvor tidlig du starter, interesse og hvor mye du øvelseskjører hjemme.

Hvor lang tid tar det å få lappen?
Igjen så har det veldig mye å si hvor tidlig du starter og hvor mye du kjører hjemme. Men det anbefales å starte tidlig, slik at du har fullført alt av føreropplæring på trafikkskolen så tidlig som mulig før oppkjøring. På den måten oppnår du god erfaring.

Hvordan gjennomføres mørkekjøringsdemonstrasjonen om sommeren?
I perioden 16. mars til 31. oktober blir ikke mørkekjøringsdemonstrasjoner gjennomført. De som tar trafikalt grunnkurs i denne perioden, må ta mørkekjøringsdemonstrasjonen på et senere tidspunkt. Uten gjennomført mørkedemonstrasjonskurs har du ikke lov å øvelseskjøre i perioden 1.november til 15. mars.

2050 Trafikkskole

  • Skolen ble etablert i 2014 av Marius Gudmundsrud og inkluderer i dag også trafikklærerne Samuel Borgersen, Magnus Wiig og Adrian Laiq.
  • Vi leverer høy kvalitet til konkurransedyktige priser.
  • Vi ønsker å gi alle en god forståelse av hva de må øve på og viktigheten av det for å bli en trygg sjåfør uten å bruke mer penger enn nødvendig.

  • Vi ønsker derfor ikke være størst, men best! Vår tålmodighet, erfaring og høye faglige kompetanse og kvalitetssikring gir deg den beste, tryggeste og mest effektive veien til førerkortet.
  • Undervisningen tilpasses den enkelte elev utfra elevens behov og forutsetninger.