Utekontaktene møter nå altfor få ungdommer, likevel jobber de for første gang i påska: – Vi må bruke andre arenaer

Inga Marit Bakken, utekontakten Lørenskog kommune, håper å komme i kontakt med ungdommen på en litt annen arena enn de vanligvis er vant med.

Inga Marit Bakken, utekontakten Lørenskog kommune, håper å komme i kontakt med ungdommen på en litt annen arena enn de vanligvis er vant med. Foto:

En påskeåpen chattetjeneste skal hjelpe ungdommer som kommunen sliter med å nå ut til på grunn av koronasituasjonen.

DEL

– Én av fem barn og unge blir utsatt for vold eller overgrep i hjemmet. Vi som samfunn må finne gode løsninger for å nå ut til dem og andre ungdom som nå har det vanskelig. Det finnes mange anonyme chattetjenester, men tanken er at denne skal betjenes av dem som jobber lokalt i kommunen, som har kunnskap om helsetjenester, helsestasjon og de tilbudene Lørenskog kommune tilbyr, sier Inga Marit Bakken, SLT-koordinator og utekontakt.

Kan koble på riktige instanser

Bakken er blant dem som skal være med å betjene chatten, som tirsdag kveld åpnet for første gang. Sammen med klubbarbeidere og miljøarbeidere, håper utekontaktene i kommunen å ta imot henvendelser fra ungdom som har det spesielt vanskelig hjemme nå i disse dager.

– Vi håper å nå målgruppen som er mellom 12 og 18 år, men også de som er yngre. Chatten er i utgangspunktet anonym, men dersom de selv ønsker å oppgi hvem de er, kan vi koble på riktige instanser lokalt om de selv vil det. Det, og at mange kjenner oss fra før, blir den store forskjellen mellom vår chat og andre anonyme hjelpechatter, sier utekontakten.

Hun forteller at de i dag ser altfor få ungdommer ute. Selv om de er tilgjengelige og fremdeles får med seg mye det som skjer, spesielt i enkelte grupper som ofte er mye ute fra før av, ønsker de å komme i kontakt med dem som sliter psykisk.

– De er vanskelige å få tak i. Spesielt i denne tiden fordi vi ikke møter dem på de arenaene vi vanligvis gjør.

Ensom hverdag

Chatten skal holde åpen hver kveld i påsken mellom klokken 18.00 og 22.00.

Salma Elyachouti (16), nestleder i Lørenskog AUF, tror ikke hun er alene om å ha følt seg ensom etter at skolene stengte dørene. En anonym chattetjeneste mener hun er et viktig verktøy for å komme i kontakt med, og hjelpe ungdom som nå har det vanskelig.

– Den ene dagen hadde jeg det kjempefint med vennene mine på skolen, dagen etter var det stengt. Det kom så brått på og det opplevde jeg som vanskelig. Jeg vet om mange som har det tøft nå med ulike situasjoner hjemme. Mange sliter med tanker som ofte kommer på kvelden, derfor er det veldig fint at tjenesten holder åpent til klokken ti på kvelden, poengterer nestlederen.

Selv tror hun påsken blir veldig annerledes for mange i år, men ikke bare i negativ forstand.

16 år gamle Salma Elyachouti vet om mange som har det tøft på hjemmebane i disse dager. Selv har hun kjent på ensomheten etter at skolen stengte dørene.

16 år gamle Salma Elyachouti vet om mange som har det tøft på hjemmebane i disse dager. Selv har hun kjent på ensomheten etter at skolen stengte dørene.

– Mange får ikke dratt på hytta som de vanligvis gjør. Tidligere har folk gått glipp av mye fordi de ikke har hatt tid, men nå kan man male og pynte egg og gjøre litt sånne ting hjemme. Nå når vi ikke kan gjøre de små hverdagstingene som å gå på kjøpesenteret og ta en brus med en venninne, så merker jeg hvor mye mer jeg setter pris på småting. Bare det å gi en klem til venninna di, sier 16-åringen.

Også 20 år gamle Høyre-politiker Kristian Rude-Hansen mener en kommunal chattefunksjon er en fin måte å nå ut til ungdommen.

– Hverdagen er veldig tøff for mange nå. En side hvor man lett kan ta kontakt og snakke med noen er utrolig bra. Det er spesielt positivt at de kan velge å være anonyme, sier han.

Skal oppbemannes

Bakken er spent på hvor mange som vil benytte seg av den nye tjenesten. Frem til nå har kommunen markedsført chatten i ulike sosiale medier-kanaler.

Hun forsikrer om at tjenesten er sikker og at alle logger blir slettet etter praten, med mindre ungdommen selv ønsker det skal lagres.

– Noen ganger har vi kommunisert med ungdommer via Messenger. Det er viktig for oss at dette er en sikker kanal slik at vi slipper å si til dem at vi ikke kan ta de og de spørsmålene her på grunn av personvern. Spesielt nå som vi ikke har mulighet til å ta samtalen ansikt til ansikt, sier utekontakten.

På sikt skal chattetjenesten, som ligger tilgjengelig på www.ungilorenskog.no, oppbemannes, og flere tjenester og andre fagfolk, som blant annet psykologer, skal etter planen også kunne bidra.

– Er et barn eller ungdom i akutt fare så må de selvfølgelig ringe direkte til alarmtelefonen på telefonnummer 116 111. Chatten har ingen som kan rykke ut, men vi kan videreformidle informasjon om nødetater ved behov, avslutter hun.

Artikkeltags