Slik trimmet Tone vekk depresjonen

KETLEBELLS I SKOGEN: Tone Merete Klavenes (til venstre) og venninnen Yvonne Solberg trener mye sammen. Tone Merete slet med alvorlig depresjon for noen uker siden. Etter at hun begynte å trene har hun fått tilbake selvtilliten og troen på seg selv.Alle Foto: Bjørn Inge Rødfoss

KETLEBELLS I SKOGEN: Tone Merete Klavenes (til venstre) og venninnen Yvonne Solberg trener mye sammen. Tone Merete slet med alvorlig depresjon for noen uker siden. Etter at hun begynte å trene har hun fått tilbake selvtilliten og troen på seg selv.Alle Foto: Bjørn Inge Rødfoss

Artikkelen er over 5 år gammel

Da dagene var som mørkest og Tone Merete Klavenes (38) gikk med selvmordstanker, begynte hun å løpe i skogen. Resultatet sjokkerer henne selv og omgivelsene.

DEL

– Jeg var asosial og hadde til og med sluttet å shoppe. Selvtilliten var på bånn, og jeg hadde bare lyst til å sove. Jeg hadde en alvorlig depresjon, sier hun.

Når RB treffer henne er hun ikke lenger lenket til sofaen. Nå er hun iført treningstøy fra topp til tå, smiler fra øre til øre og ser sunn og frisk ut. Men hun har ikke alltid følt seg sånn.

November 2013: Tone Merete er en storrøyker. Lungekapasiteten er helt nede i 60 prosent.

– Jeg orket ikke engang å jogge to hundre meter.

Den store forvandlingen

Juli 2014: Tone Merete har bestemt seg for å ta grep. I jobben som markedsansvarlig i Eidsvold Turn Fotball begynner hun med et nytt treningsprosjekt.

Gjennom «Prosjekt Aktiv» er målet å få henne selv og resten av Eidsvolls befolkning opp av sofaen og inn i treningsklærne. På dette tidspunktet slet Tone Merete selv med en alvorlig depresjon. Hun hadde utfordringer med å komme seg ut på trening, og det skyldtes ikke bare den dårlige pusten.

– Jeg hadde store utslett på ryggen, og orket ikke stort annet enn å sove. På de aller mørkeste dagene gikk jeg med selvmordstanker. Selvbildet var elendig, sier tobarnsmoren.

September 2014: Tone Merete har vært gjennom en formidabel forvandling de siste månedene. For ett år siden var hun storrøyker. Nå er lungekapasiteten økt fra 60 til 98 prosent, og hun trener fast flere ganger i uka. Forvandlingen i selvbilde og selvtillit har vært minst like stor.

– Jeg trykker ikke meg selv så mye ned lenger, og føler meg fresh. I tillegg har jeg blitt smalere, og fått mindre appelsinhud. Før klarte jeg ikke å jogge. Nå løper jeg fire-fem kilometer uten problemer, sier hun.

– I tillegg har jeg fått i gang systemet i kroppen. Før kunne jeg gå én gang i uka på do. Nå går jeg hver dag. Huden er heller ikke tørr lenger. Trening gjør like mye på innsiden som på utsiden, sier Tone Merete.

Gjennom «Prosjekt Aktiv» har Tone Merete Klavenes fått mye hjelp av venninnen Yvonne Solberg. Hun er utdannet idrettspsykolog på Norges Idrettshøgskole, og er daglig leder på Trimmen Fysioterapi & Trening i Eidsvoll.

Styrket selvbilde

– Hun har vært gjennom en formidabel forvandling. Trening kan gi mye av den samme virkningen som antidepressiva. Gjennom trening skilles det ut adrenalin og endorfiner, sier Solberg.

– Hvor viktig er trening for å ha troen på seg selv?

– Det er så mye mestringsfølelse i trening. I tillegg får du kontakt med musklene og blir bedre kjent med kroppen din. Adrenalinet og endorfinene som skilles ut gjør at du føler deg bra. Du får en slags lykkerus, og du angrer aldri etterpå.

Tone Merete smiler.

– Treningen har æren for at jeg føler meg bra nå. Jeg har trimmet vekk depresjonen. Når barna kikker i sofaen for å se om jeg sover nå, så finner de meg ikke. Jeg har en helt annen livskvalitet, og orker mye mer.

– Trening viktig for psykisk helse

Effekten av regelmessig fysisk aktivitet som forebyggings- og behandlingsmetode er vitenskapelig godt dokumentert ved en del former for psykiske problemer og lidelser.

– Det er en meget sterk sammenheng mellom fysisk og psykisk helse. Det får vi mange rapporter på, og derfor er fysisk aktivitet også noe vi sterkt anbefaler. Det er også en fin måte å knytte sosial kontakt på, sier generalsekretær Tove Gundersen i Rådet for Psykisk Helse.

Det anslås at mellom 15 og 20 prosent av Norges befolkning har en eller annen form for psykisk lidelse.

Bare 15–20 minutter trening noen få ganger i uka, har stor betydning for den psykiske helsa. Det viser flere studier. Forskere ved Göteborgs universitet har gjort noe helt nytt. De har sett på forskjellen mellom det å være inaktiv mot det å bevege seg bare litt. 3717 personer ble fulgt tett fra 2004 til 2010.

Forskerne så blant annet at de som begynte å mosjonere – bare litt – ble mindre deprimerte og fikk mindre angst.

– Uansett hva slags type psykisk lidelse man skulle slite med, kan det å holde seg i fysisk aktivitet virke, både som behandling og forebygging, sier Tove Gundersen til RB.

Aktive for å få folk ut av sofaen

Gjennom «Prosjekt Aktiv» satser Tone Merete Klavenes og Yvonne Solberg på å få folk opp av sofaen og ut i skogen – og det helt gratis.

– Mange sitter og ligger, som jeg gjorde, i sofaen stort sett hele døgnet. Og da orker man ikke annet enn å tenke på trening. I morgen, da skal jeg bli flink. Så går dagene og ukene, og det blir med tanken på trening. Det er ikke først og fremst følelsen mens man trener som gjelder. Det er den følelsen og kikket man får etter trening som virkelig gjør det verdt det, sier Tone Merete Klavenes til RB.

Solberg er daglig leder på Trimmen Fysioterapi & Trening i Eidsvoll. Sammen arrangerer duoen nå utetreninger for alle som måtte ønske det – helt gratis.

Artikkeltags