Studie: Forbrukere tror dyrt betyr sunt

Av

Den ene, enkle feilen du gjør når du vil spise sunt.

DYRT = SUNT: Mange velger matvarer ut fra tanken om at dyrer, er esunnere, og dropper informasjon om kalorier og innhold. Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

DYRT = SUNT: Mange velger matvarer ut fra tanken om at dyrer, er esunnere, og dropper informasjon om kalorier og innhold. Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

DEL

Bestill i dag: RB+ for 100 kroner ut påsken

(Side2): Det er tid for nyttårsforsettene, og mange har vektreduksjon og en sunnere livsstil høyt på lista. Men ifølge en ny studie så lar mange av oss lure av en enkelt ting.

For selv om det er mulig å lese seg opp på kalori- og næringsinnhold eller følge en diett, så er det en ting de fleste av oss bruker som kriterie for hva som er sunn mat: prisen.

- Vi lurer ofte på hvordan forbrukerne gjør seg nytte av informasjon om hva som er sunt å spise. Sannheten er at vi gir dem et tonn med informasjon, og de gjør seg ikke nytte av noe av den, sier professor i markedsføring ved Vanderbilt og medforfatter av studien, Kelly Haws, skriver Independent.

Sunt = dyrt

Studien er gjengitt i Journal of consumer research, og ses som nok et tegn på at hjernen ikke alltid samarbeider med den som ønsker å gå ned i vekt. Forskerne mener vi ubevisst sammenholder sunnhet med pris, og at vi derfor ikke bare bruker mer penger enn nødvendig, men også gjør sunnhets-valg uten å benytte seg av den informasjonen som er tilgjengelig om matvarer og deres effekt.

Det vil si at man dropper å ta hensyn til den fakta man har tilgang på, og lar antakelser styre valgene. Som at sunn mat er dyrere.

- Funnene tyder på at forbrukere har en sterk overbevisning om at sunnhet betyr dyrt. Det har mye å si for hvordan vi velger matvarer.

Jo dyrer, jo bedre

Forskerne gjennomførte fem eksperimenter på flere hundre college-studenter. I de to første, ble deltakerne viste nye produkter og ba dem gjette hvilken pris og sunnhetsverdi. I begge satte de høyere pris på sunne matvarer, og satte høyere sunnhetsverdi på dyre produkter.

I den tredje skulle deltakerne velge den sunneste av to sandwicher: de fleste valgte den dyreste. I det fjerde eksperimentet mente deltakerne at et heller ukjent vitamin, DHA, var bedre for en sunn diett når den ble satt sammen med et dyrt produkt, enn når den var med i et billigere.

I det femte forsøket skulle deltakerne evaluere en ny, super-sunn proteinbar. Prisene var satt tilsvarende 10 og 35 kroner. De fleste brukte mer tid på å lese omtalen av den billigste, noe forskerne mener er et tegn på at man ikke tror helt på at noe kan være sunt dersom det er billig.

- Forbrukere tror for mye på at sunt betyr dyrt, noe som antyder at vi lures av hva som gjør en ingrediens sunn, konkluderer studien.

Hopper over

Det er ikke den eneste måten vi hopper over informasjon, og velger sunnhet ut fra hva vi antar. Dersom noe ser sunnere ut, tar vi heller ikke hensyn til kaloriinnhold. En annen antakelse er at usunn mat smaker bedre, ergo at sunn mat ikke kan smake godt.

En Nederlandsk studie har vist at vi som forbruker anser mat pakket i mindre mengde emballasje, er sunnere.

- Problemet med å handle er at det krever en rekke avgjørelser, og som forbruker har vi begrenset kapasitet til å benytte all tilgjengelig informasjon. Alle har begrensninger på hvor mange gode avgjørelser de klarer å ta, før de hopper over og «kutter hjørner» mentalt, sier Deborah Cohen, forsker ved Rand Corp. Og forfatter av «A Big Fat Crisis: The Hidden Influences Behind the Obesity Epidemic -- and How We Can End It”.

Artikkeltags