Hvor mange pull-ups klarer du?

Artikkelen er over 5 år gammel

LØRENSKOG: – Pull-ups er en viktig øvelse og kan gi deg bedre holdning, mener personlig trener Tor Arne Kallevik.

DEL

Personlig trener Tor Arne Kallevik (42) fra Lørenskog gir RBs lesere en ny øvelse hver uke. Denne uka er det pull-ups og chins som står på programmet.

– For mye stillesittende arbeid, feilbelastning eller stress fører ofte til at skuldrene dingler oppetter ørene. En korrekt utført nedtrekksøvelse er derfor viktig for mange yrkesgrupper, forteller den personlige treneren.

En viktig øvelse

Pull-ups er en viktig øvelse fordi den aktiverer musklene nede midt på ryggen. Når du gjør den riktig, skal den også aktivere musklene som trekker skulderbladene nedover.

– Dette påvirker holdningen din, noe som mange sliter med i dag, påpeker han.

Les Tor Arne Kalleviks treningsblogg her!

Start med nedtrekk

Men for mange er en pull-ups en litt for tung øvelse.

– Hvis en kroppsheving føles som en uvirkelig enhjørning av en øvelse, kan du likevel få god nytte av å gjøre nedtrekk. Når du er sterk nok her til at du trenger tyngre vekter ned til brystet eller haka, kan du gå videre, forklarer Kallevik.

I videoen viser personlig trener Hege Pedersen hvordan du kan gjøre pull-ups med strikk, med samlede ben eller i ringer.

Hvis du derimot synes dette er for enkelt, finnes det belter du kan henge vekter etter rundt midjen for å gjøre den så tung du bare vil, sier Tor Arne.

Brenner i armene

Øvelsen Chins er nesten det samme som pull-ups. Her er det grepet som er litt annerledes.

– Chins utføres med et såkalt supinert grep, eller på godt norsk - med neglene mot deg. Resten av bevegelsen er kliss lik. Mange kjenner denne øvelsen bedre i armene, forklarer den personlige treneren.

Ukas treningstips sist uke: Push-ups i slynger

Artikkeltags