«Supertrening» har liten effekt: Forbrenner cirka halvparten av det som loves

BODYPUMP: Ny forskning viser at Bodypump har liten effekt og forbrenner langt færre kalorier enn det som loves. Foto: Sats Elixia

BODYPUMP: Ny forskning viser at Bodypump har liten effekt og forbrenner langt færre kalorier enn det som loves. Foto: Sats Elixia

Av

Man kan like gjerne gå seg en tur i raskt tempo som å trene Bodypump, sier idrettsforsker Anne Mette Rustaden.

DEL

(Nettavisen): «Gjør som millioner av andre og tren verdens mest populære gruppetime!»

Slik promoteres gruppetimen «Bodypump» på Stamina treningssenter sine nettsider, som skriver videre at timen passer for «de som ønsker å bli utfordret litt».

Stamina er bare et av mange treningssenter i Norge som tilbyr Bodypump. Gruppetreningstimen, hvor man trener hele kroppen ved bruk av vektstang, er tilgjengelig på alle de største treningssentrene i landet.

Fresh Fitness lover Bodypump-deltakere at de skal bli «sterk, utholdende og definert». Sats Elixia melder at «de effektive øvelsene gjør at du raskt merker resultater», mens Spenst skriver at «i løpet av en time trener du alle kroppens større muskelgrupper».

Det er selskapet Les Mills International som står bak konseptet Bodypump, som ble utviklet på 90-tallet. Gruppetimen ble raskt populær og konseptet spredte seg til en rekke land. Nå er den altså en del av gruppetimetilbudet på treningssenter i 55 ulike land, og rundt fem millioner mennesker trener Bodypump hver uke på verdensbasis.

Men hvor effektiv er «verdens mest populære gruppetime?»

Testet overvektige kvinner

Det var det Anne Mette Rustaden, forsker ved Norges idrettshøgskole, ønsket å kartlegge i sitt doktorgradsprosjekt.

FORSKER: Anne Mette Rustaden, forsker ved Høgskolen i Innlandet, har studert effekten av Bodypump i sitt doktorgradsprosjekt.

Hun studerte derfor effekten av Bodypump på overvektige kvinner opp mot en inaktiv kontrollgruppe og to andre treningsgrupper. De to gruppene trente enten tradisjonell styrketrening alene eller med en personlig trener.

Totalt 143 overvektige kvinner ble delt inn i fire grupper. Kvinnene hadde en BMI på over 25 (altså overvekt eller fedme). Ingen hadde trent aktivt de siste seks månedene.

Deltakerne ble tilfeldig fordelt til èn av fire grupper; BodyPump, styrketrening med en personlig trener, individuell styrketrening og inaktiv kontrollgruppe. Alle deltakerne skulle trene tre ganger i uken gjennom tolv uker.

Se video av Bodypump-timen hos Sats Elixia:

Minst effekt med Bodypump

Etter tolv uker ble de målt på tre punkter: Maksimal muskelstyrke, muskulær utholdenhet og kroppssammensetning (som blant annet viser fett- og muskelprosent i kroppen).

Det viste seg at Bodypump-gruppen hadde minst effekt av alle, med ingen endring i kroppssammensetning og ingen økt maksimal styrke eller økt muskulær utholdenhet.

Rustaden innrømmer at de hadde trodd at Bodypump-gruppa skulle kunne vise til bedre resultater.

- Vi var overrasket over at Bodypump-treningen ikke ga effekt på noen av de tre punktene, men det kan være flere grunner til at resultatene uteble: For det første kan det tenkes at treningen ikke var tung nok, altså at belastningen på vektstangen var for lav. I tillegg hadde studien flere metodiske svakheter, som at damene i Bodypump-gruppa ikke trente tre ganger som planlagt, men heller 1,6-1,7 ganger i uka, samt at vi hadde stort frafall i akkurat den gruppa, sier Rustaden til Nettavisen.

At det var så stort frafall i gruppa, kan tyde på at denne gruppetreningssettingen og treningen ikke «fenget» målgruppen, mener Rustaden.

PT-gruppa hadde derimot bedre resultat å vise til etter tolv uker. De fikk økt muskulær styrke og økt muskulær utholdenhet, men ingen endring i kroppssammensetning.

Gruppa som trente individuell styrke opplevde også økt maksimal styrke og økt muskulær utholdenhet, men økte mindre i beinstyrke enn PT-gruppa. De hadde heller ingen endring i kroppssammensetning.

- Vi så riktignok en tendens til endring i kroppssammensetning hos deltakerne i PT-gruppa, men tendensen var ikke tydelig nok til at det ble statistisk signifikant. Det handler nok litt om at vi ikke holdt på lenge nok, jeg antar at vi ville sett en tydeligere endring i PT-gruppa om vi hadde fortsatt lenger eller hatt et mer presist måleinstrument, sier Rustaden.

Antall kalorier forbrent

Les Mills, som er selskapet bak konseptet Bodypump, skriver på sine egne nettsider at gruppetimen forbrenner inntil 540 kalorier.

Ifølge Rustads studie, er det for høyt. I virkeligheten ser det ut til at en time Bodypump forbrenner opp til 300 kalorier. Det samme viste en studie fra 2015, hvor 40 menn og kvinner fikk målt sitt energiforbruk gjennom en time Bodypump. I gjennomsnitt forbrant de 250 kalorier i løpet av timen.

- For folk flest er forbrenningen lavere enn det de markedsfører. Les Mills skriver «inntil 540» kalorier, men argumenterer med at det ikke gjelder bare energiforbruket der og da, men også etterforbrenning og økt hvilemetabolisme over tid, sier Rustaden.

Uansett er det liten tvil om at det er svært få som vil forbrenne over 500 kalorier under en Bodypump-time.

- Kaloriene du forbrenner på en time Bodypump, tilsvarer en rask gåtur på 30 til 40 minutter. Sammenlignet med å trene på treningssenter, er det å gå tur både lett tilgjengelig og lavterskel. Samtidig vil man da miste den sosiale delen trening som gruppetrening gir.

Kostholdet avgjør

Hvis målet er vektnedgang, er det en kjent sak at det er kostholdet som er avgjørende. Rustaden presiserer at hun ikke kartla deltakernes kosthold. Selv om de fikk beskjed om å ikke spise mer enn det de gjorde før de begynte treningen, kan hun ikke garantere at ikke noen kompenserte med økt energiinntak.

Kroppen justerer nemlig raskt energiinntak etter energiforbruk. Sagt med andre ord: Øker du aktivitetsnivået vil du også øke sultfølelsen, og de aller fleste av oss vil øke matinntaket uten å tenke nevneverdig over det.

I et intervju med Nettavisen om styrketrening vs. utholdenhetstrening, uttalte Kristoffer Toldnes Cumming, postdoktor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved NIH, følgende:

- Forskning viser at det er nærmest umulig å trene seg slank, det ser vi i all mulig statistikk. For de aller fleste er det slik at du spiser mer hvis du trener jevnlig. Så hvis man skal trene seg ned i vekt, må man greie å begrense matinntaket kraftig, og det er utfordrende. Kroppen trenger mer mat når man trener mye, så hvis du begrenser inntaket kan du også risikere å tape muskelmasse. sier Cumming.

Artikkeltags