Så mye mer forbrenner du om du trener på stranda

Bevegelse i sanda krever større energiforbruk. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Bevegelse i sanda krever større energiforbruk. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Av

Å bevege seg i sand øker kaloriforbruket.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

(SIDE2): Med varmere temperaturer og sol er det mange som er mer fysisk aktive i sommerhalvåret sammenlignet med vintermånedene.

Mange muligheter

Flere tar også treningsøkten ute i det fri, mens andre bruker sommerferien til å ta seg pause fra treningsprogram og rutiner.

I stedet prioriteres andre muligheter for å bevege kroppen. 

For eksempel så er strandvolleyball en aktivitet som trener både balanse og spenst samtidig som du får opp pulsen.

LES OGSÅ:  Forskere: Dette er den mest effektive måten å gå ned i vekt på

Forbrenner flere kalorier

Det er mange sommeraktiviteter som øker kaloriforbrenningen. 

Enten du går tur, kaster frisbee eller spiller volleyball så kan man forbrenne opptil tre ganger så flere kalorier om du er aktiv i sanden i stedet for på vanlig underlag, skriver Mabra.com. 

Nettstedet har laget en liste med hvor mange kalorier gjennomsnittskvinnen forbrenner i seks ulike aktiviteter på vanlig underlag versus i sand. 

Så mange kalorier forbrennes på 30 minutter:

Gåturer
Vanlig underlag: 150 kcal
I sand: 450 kcal

Løping
Vanlig underlag: 320 kcal
I sand: 950 kcal

Frisbee
Vanlig underlag: 100 kcal
I sand: 250 kcal

Sparke ball
Vanlig underlag: 210 kcal
I sand: 520 kcal

Badminton
Vanlig underlag: 210 kcal
I sand: 520 kcal

Volleyball
Vanlig underlag: 200 kcal
I sand: 280 kcal

Artikkeltags