Lær å ta gode portretter av RB-fotograf Tom: – Noe av det vanskeligste vi gjør

Martha (5 md.) Poserer foran kameraet med en 50 mm linse (f 1,2). Foto: Tom Gustavsen

Martha (5 md.) Poserer foran kameraet med en 50 mm linse (f 1,2). Foto: Tom Gustavsen

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

«Portretter er det vanskeligste jeg vet. Du må prøve å få kameraet ditt mellom motivets skjorte og hud».

Henri Cartier-Bresson.

Etter at mobiltelefonen ble allemannseie og mobilkameraet ble brukbart å fotografere med, er det aldri blitt tatt flere portretter. Det er så enkelt – vi trenger bare litt stemningsfullt lys, og en som ønsker å bli tatt bilder av – og vips så har vi enda ett portrett i albumet i bildeappen på favorittdingsen din.

Men portrett er mye mer enn det. Ønsker vi at bildet skal se mer proft ut, så er det litt mer å tenke på.

Noe av det vanskeligste vi tar bilder av, er mennesker. Samtidig er det de bildene som engasjerer mest. Bare tenk på instagram-kontoen din. Hvilke publiserte bilder har fått flest «likes»? Det er som oftest de bildene med mennesker.

Her er noen råd som gjør portrettene dine bedre:

LYSET:

Jeg har allerede nevnt lyset – men det er bare en av flere viktige elementer som er med på å gjøre portrettet ditt bra. Se deg rundt for å finne steder der lyset faller fint. Lys fra et vindu for eksempel, gir en fin stemning i portrettet. Er det for mørk, bør du vurdere blits. Men ikke rett den direkte på motivet. Test ut ved å vri blitsen via taket eller en vegg. Eller gå til innkjøp av en softboks til blitsen.

BAKGRUNN:

Valg av bakgrunn er viktig. Ikke en som tar fokuset vekk fra motivet. Ensfargede myke og rolige bakgrunner gjør at portrettet ikke drukner i andre forstyrrende elementer. Busker, kratt og lyktestolper som stikker fram bak den du tar bilder av, blir sjelden vellykket.

KOMMUNIKASJON:

God kommunikasjon med den du portretterer er et annet viktig element. Det er ikke alle som er like bekvemme med å være foran et kamera. Et tips er å prate med vedkommende under opptakene for å skape en god atmosfære. Motivet ditt føler seg dessuten mer trygg. Det kan være lurt å ikke «dirigere» motivet for mye.

INSTRUERE:

Noen ganger kan det være enklere å vise hvordan du ønsker bildene dine enn å forklare. Det er ikke alltid lett å forstå for motivet hva du som fotograf ser og tenker gjennom kameraet.

OBJEKTIV:

En liten telelinse er bra. Jeg foretrekker en 50 mm eller en 85 mm.

FOKUSERE:

Fokusere alltid på øynene. Et portrett som ikke er skarpt rundt øynene blir som regel ikke særlig vellykket.

KAMERASTANDPUNKT:

Det kan være greit å fotografere litt ovenifra og ned. Spesielt på tette portretter. Da demper du eventuelle dobbelthaker.

Husk at du som fotograf skal jobbe sammen med motivet mot et godt resultat. Lykke til!

Artikkeltags