Dyre abonnementer sender Telenor-kundene til konkurrentene

KUNDEFLUKT: Stadig færre norske kunder velger Telenor. Fra venstre: konserndirektør og administrerende direktør for Telenor i Norden, Berit Svendsen; konsernsjef Sigve Brekke; finansdirektør Jørgen Arentz Rostrup.  Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

KUNDEFLUKT: Stadig færre norske kunder velger Telenor. Fra venstre: konserndirektør og administrerende direktør for Telenor i Norden, Berit Svendsen; konsernsjef Sigve Brekke; finansdirektør Jørgen Arentz Rostrup. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Har mistet 234.000 mobilkunder i Norge de siste tre årene.

DEL

[NETTAVISEN:] Billigaktører som Ice.net har tatt noen skikkelige jafs av Telenor de siste årene. 

Til sammen har Telenor mistet 234.000 mobilkunder i Norge fra 2015 til i dag. Det aller fleste har gått til billigere aktører.

– Vi ønsker alle kunder velkommen, men de må sette pris på vår nettverksposisjon og vår kundeservice, som er det som skiller oss ut. Vi er ikke de billigste i markedet, sier Berit Svendsen, sjef for Telenor i Norden, til Nettavisen.

Går til konkurrenter

Telenor la tirsdag fram kvartalstall som viste at telekjempen har flere abonnementer enn noensinne på global basis. Men abonnementsveksten kommer i land som Pakistan og Bangladesh, ikke i hjemmarkedet Norge. 

Svendsen sier at de norske kundene som bare er opptatt av pris kanskje ikke passer til Telenor.

– Telenor har så mye annet å tilby. For kunder som er opptatt av pris så kan det skje at de går til konkurrenter, sier Svendsen.

Hun viser til at majoriteten av dem som forlater Telenor er kontantkortbrukere og er mindre lønnsomme for Telenor enn brukerne som har abonnement. 

– Disse kundene gir oss en veldig lav ARPU (snittinntekt pr. bruker, red.anm.). Det er abonnementskundene som vi er mest opptatt av, sier Svendsen.

Konkurranse

I første halvår 2015 hadde Telenor godt over halvparten av det norske mobilmarkedet, men markedsandelen har falt jevnt og trutt siden den gang, og er nå under halvparten. 

De siste årene har det primært vært Ice.net som har hatt framgang blant de norske telekom-aktørene. Også Telia har hatt nedgang, tross en god utvikling til konsernets lavprisalternativ OneCall.

– Vi har en bra utvikling, men samtidig er det kommet nye spillere, som Ice og Chili, som er mer aggressive enn oss, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i OneCall, til Nettavisen, som ikke kan kommentere på utviklingen til OneCall spesifikt.

Ice Norge-sjef Eivind Helgaker er også forsiktig med å kommentere utviklingen, ettersom de legger fram kvartalstall neste uke.

– Det jeg kan si er at vi er den tredje aktøren i Norge og har en positivt trend. Samtidig er markedet preget av en duopol bestående av Telenor og Telia. Men de senere årene har vi kommet med noen spennende ting, som data rollover og datadeling, sier Helgaker til Nettavisen.

Svendsen viser til at det er veldig stor konkurranse mellom aktørene.

– Det er høy konkurranse og vi mister noen forbrukerkunder, men samtidig ser vi at forretningskunder kommer tilbake. Alt i alt er vi fornøyd med utviklingen i Norge, sier Svendsen.

Feil kunder

Hun viser til disse kundene som er veldig opptatt av pris, fort vil være tilbøyelige til å bytte raskt til en annen tilbyder. Slike bytter er i seg selv kostbart for Telenor.

– Tiltrekker du deg feil kunder, så øker churn (andelen som sier opp abonnementet i løpet av et år, red.anm.). Det kan være kostbart i lengden, sier Svendsen.

Telenors toppsjef Sigve Brekke påpeker at Telenor klarer å ta bedre betalt av de kundene de har.

– Vi lever 60 prosent mer data og får fire prosent mer betalt enn på samme tid i fjor. Jeg synes det er veldig bra, sier han til Nettavisen.

Artikkeltags