– Alle har et forhold til bensinstasjoner

KORSET: Sjåfører og busser utenfor kafeen som Martha "Korset" Isingrud drev gjennom flere år. Her fantes to BP-pumper i 1951. Foto: Aina Huser (MiA)

KORSET: Sjåfører og busser utenfor kafeen som Martha "Korset" Isingrud drev gjennom flere år. Her fantes to BP-pumper i 1951. Foto: Aina Huser (MiA)

Etter flere omstillinger og en del nedleggelser, var det på høy tid å få samlet historien, synes Kirsten Linde og Petter Tønder Jakobsen.

DEL

BP, Shell, Esso, Gulf, Hydro Texaco, Statoil og Circle K. For å nevne de kanskje mest kjente ...

Aktørene og navnene har vært mange, og faktum er at antall bensinstasjoner er blitt stadig færre, på Romerike som ellers i landet.

For tre år siden ønsket Museene i Akershus, med base på Strømmen, å samle historien til fylkets bensinstasjoner i et hefte.

Nå foreligger en bok på 180 sider, spekket med fakta, fotografier og historier.

En morsom jobb

Kirsten Linde og Petter Tønder Jakobsen synes det har vært en morsom jobb. Om bakgrunnen sier duoen:

– I 2016 var det stor oppmerksomhet rundt Statoilstasjonenes skifte av navn til Circle K

.

FORFATTERE: Petter Tønder Jakobsen og Kirsten Linde har skrevet tekstene til boka om Akershus fylkes bensinstasjoner.

FORFATTERE: Petter Tønder Jakobsen og Kirsten Linde har skrevet tekstene til boka om Akershus fylkes bensinstasjoner. Foto:

Samtidig var det flere medieoppslag angående bensinstasjoner generelt.

– En statistikk fra Drivstoff Norge viste en markant nedgang i antall stasjoner.

I 1969 var det 4.264 stasjoner, hvorav noen rene pumpestasjoner.

– I dag finnes omkring 1.500 igjen, hvorav nærmere 170 i Akershus. En tredjedel av stasjonene er automatstasjoner.

BAKSIDEN: Martha Nygård fylte bensin på bilen til en kunde ved BPs stasjon på Opakermoen i Nes i 1952. Bildet er å finne på bokas siste side.

BAKSIDEN: Martha Nygård fylte bensin på bilen til en kunde ved BPs stasjon på Opakermoen i Nes i 1952. Bildet er å finne på bokas siste side. Foto:

Eierskap endres

Eierskapet til stasjonene er også endret.

– Det er ikke lenger selskapene selv som eier stasjonene, men store, ofte internasjonale selskaper som har spesialisert seg på denne type drift, forklarer Jakobsen.

Fra og med 2019 er det ingen av de norske bensinstasjonskjedene som eies av oljeselskapene.

Statoil var selve symbolet på et norske oljeeventyret. Fra 2018 ble Statoil historie, idet både morselskapet og bensinstasjonene endret navn, med ett unntak i Akershus.

MANN OG KONE-BEDRIFT: Inger-Lise og Leif Lundhagen fra Kongsvinger overtok stasjonen på Hemnes i Høland i 1983. Vårt bilde er fra 2016.

MANN OG KONE-BEDRIFT: Inger-Lise og Leif Lundhagen fra Kongsvinger overtok stasjonen på Hemnes i Høland i 1983. Vårt bilde er fra 2016. Foto:

Høland og Dal

Bensinstasjonen på Hemnes i Høland fikk beholde sin drakt helt fram til våren 2019. I dag er også denne stasjonen en Circle K.

Ekteparet Leif og Inger-Lise Lundhagen som driver «tettstedsstasjonen» i Høland er viet spesiell omtale.

Det samme er den bynære stasjonen på Nadderud i Bærum og motorveistasjonen på Dal.

Stasjonen ved E6 i Eidsvoll har fått en Grønn kontakt, som er et firma for elbilladestasjoner.

Mange bilister setter seg i kafeen mens bilen lades opp på 20–30 minutter, fortelles det i boka.

MINNER: MiA-direktør Cecilie Øien viser fram omtale fra Skedsmokorset. - Hos Håkensen Maskin kjøpte jeg motorsag til bruk på hytta, forteller hun.

MINNER: MiA-direktør Cecilie Øien viser fram omtale fra Skedsmokorset. - Hos Håkensen Maskin kjøpte jeg motorsag til bruk på hytta, forteller hun. Foto:

Stil, farger og neon

– Hva har vært mest interessant ved prosjektet?

– Ved å studere gamle fotografier, kan vi slå fast at bensinstasjonene har ligget i forkant på flere områder.

De var flere steder blant de første til å bygge i funkisstil, og selskapene var tidlig ute med bevisste fargevalg.

– Det samme kan sies om god markedsføring, i form av neonskilt.

En kuriositet er at først da stasjonene la om fra betjent salg til selvbetjent, omkring 1970, ble det vanlig med tak over pumpene.

BORGEN: BP-stasjonen i Nafstadhellinga på Borgen i Ullensaker åpnet i 1956, nedlagt i 1999. "Stasjonen har en liten boksformet butikk og separat verkstedbygning. Bensinforhandlerens bolighus lå på samme tomten." Foto fra 1961.

BORGEN: BP-stasjonen i Nafstadhellinga på Borgen i Ullensaker åpnet i 1956, nedlagt i 1999. "Stasjonen har en liten boksformet butikk og separat verkstedbygning. Bensinforhandlerens bolighus lå på samme tomten." Foto fra 1961. Foto:

Energistasjoner

Boka avsluttes naturligvis med tanker rundt framtida.

– Bensinstasjonene vil muligens bytte navn til energistasjoner, tror bokas forfattere.

Fakta

  • Til å begynne med ble bensin solgt på kanner på apoteket.
  • Siden begynte blant andre landhandlere og hotelleiere å selge.
  • Esso åpnet den aller første bensinstasjonen i Tønsberg i 1912.
  • MiA er ute med «Bensinstasjonsboken» for Akershus.

Fakta

70 salgssteder på Romerike (2019):

  • Skedsmo 14
  • Ullensaker 13
  • Aurskog-Høland 7
  • Nes 7
  • Nittedal 5
  • Sørum 5
  • Lørenskog 4
  • Nannestad 4
  • Fet 3
  • Rælingen 3
  • Enebakk 2
  • Hurdal 2
  • Gjerdrum 1

JESSHEIM: Bokas forsidefoto er hentet fra "Nor-stasjonen" på Jessheim.

JESSHEIM: Bokas forsidefoto er hentet fra "Nor-stasjonen" på Jessheim. Foto:



ELDST? På Kjellerholen i Skedsmo har det vært salg av bensin siden 1921. Esso kan derfor muligens påberope at stedet huser Romerikes eldste bensinstasjon. Eller hva sier leserne?

ELDST? På Kjellerholen i Skedsmo har det vært salg av bensin siden 1921. Esso kan derfor muligens påberope at stedet huser Romerikes eldste bensinstasjon. Eller hva sier leserne? Foto:



Artikkeltags