Gå til sidens hovedinnhold

Stor interesse for Bygg Reis Deg-messa: Utvider med egen tidlig fase-hall

Artikkelen er over 2 år gammel

Denne uka ble det klart at høstens Bygg Reis Deg-messe i Lillestrøm blir enda større enn den for to år siden.

– Dette er svært gledelig og bekrefter at vi er på rett spor til å samle enda flere aktører fra ulike deler av byggenæringen. Vår visjon er å bygge næringens viktigste møteplass, sier administrerende direktør Gunnar Glavin Nybø i Bygg Reis Deg AS i en pressemelding.

Onsdag passerte selskapet 18.500 kvadratmeter solgt messeareal for utstillingen som finner sted på Norges Varemesse i Lillestrøm 16.–19. oktober.

Egen tidlig fase-hall

– Byggenæringen er Norges største landbaserte næring, og vi skal fungere som hele næringens utstillingsvindu- og utviklingsarena. Derfor er det svært gledelig at interessen for å bruke denne arenaen er så stor. Det er mange utstillere som vil vise fram hvordan de kan bidra til økt effektivitet og kvalitet i ethvert byggeprosjekt – og som vil dele av sin kunnskap om hvordan de kan bidra til økt samspill, det digitale skiftet og dermed sørge for en bærekraftig utvikling av norsk byggenæring, sier Nybø.

På grunn av den store interessen fra utstillere har messearrangøren valgt å utvide utstillingen med en egen hall for alle aktører som kan bidra med nyttige råd, løsninger og verktøy i tidlig fase av et byggeprosjekt.

– Det er her vi har det aller største forbedringspotensialet i byggeprosessen. Det er også i denne hallen vi har etablert en egen «Digital arena» hvor man skal finne aktører som skal hjelpe alle profesjonelle aktører til å bli mer effektive i planleggingsfasen. I tillegg har vi fått med oss aktører som skal vise hvordan både private og profesjonelle utbyggere skal ta i bruk den digitale byggesøknadsprosessen som Direktoratet for byggkvalitet har lagt til rette for, sier Gunnar Glavin Nybø.

Endringsskepsis

En av utstillerne som har meldt seg på til nettopp den digitale arenaen er Oslo-firmaet Dimension10.

– Vår største utfordring er endringsskepsis hos kundene våre. Vi vet det er en overgang å bruke VR headset som en del av arbeidshverdagen, til tross for all verdiskapningen og fordelene det bringer med seg. Men vi har nå gjort teknologien så tilgjengelig at man ved hjelp av et par tastetrykk kan ha virtuelle byggemøter i BIM-modellene og oppleve dem som om de var bygget i virkeligheten, sier administrerende direktør Aleksander Nyquist Langmyhr.

Kommentarer til denne saken