Sterke virkemidler fra sterke karer

Martin Hasle og Vidar Løken er begge lamme etter trafikkulyke. De fortalte sine historier til videregående elever.

Artikkelen er over 2 år gammel

STRØMMEN: De kommuniserer gjennom ansiktsuttrykk og datamaskiner. Men budskapet er ikke til å misforstå.

DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

I 1993 sovnet 19 år gamle Vidar Løken fra Sørum bak rattet.

I 2000 kjørte bilen Martin Hasle (19) fra Aurskog satt i, av veien.

I dag sitter de begge i rullestol. De er uten taleevne. Men har mye på hjertet.

Sammen med Helge Bærland og Trond Boye Hansen fra Ullevål universitetssykehus reiser de landet rundt og forteller om trafikksikkerhet og livsvalg.

Historien de forteller er brutal. Like brutal som virkeligheten.

– Å velge feil kan bety døden. Bruk belte, kjør forsiktig og hold deg rusfri og våken bak rattet. Målet vårt er null drepte og null hardt skadde ungdommer.

– Veldig sterkt

I går besøkte de to klasser på Strømmen videregående skole.

Gjennom guttenes egne, oppleste ord, videoer, bilder og forskningsresultater, fikk elevene et innblikk i trafikkulykker blant ungdom, og hvordan det er å leve resten av sitt liv i en rullestol, uten å kunne snakke.

– Det oppleves veldig meningsfullt og jeg føler jeg gjør noe nyttig, formidler Vidar Løken gjennom datamaskin, blikk og hodebevegelser etter foredraget.

Opplegget er laget av Hansen og Berland, og blir realisert takket være 1,8 millioner kroner fra Gjensidigestiftelsen. Det siste året har de holdt rundt 40 foredrag, fra Agder i sør til Alta i nord, på skoler, idrettslag, mekkeklubber og andre steder ungdommen lever sine liv.

– Det var veldig sterkt, særlig å høre deres historier. Jeg tror vi alle sammen har lært noe og fått noe å tenke på, forteller Iselin Klarholm (17), Stian Karlsen (17) og Jeanette Nøklebye Lien (18) etter foredraget.

15 unge drept på ett år

Parallelt gjennomfører Boye Hansen et forskingsstudie om ulykker med ungdommer mellom 16 og 24 år involvert.

Studien startet i mars i fjor, og går fram til mars 2016.

– Vi dybdeanalyserer ulykkene og forsøker å finne svar på hva som har foregått inne i bilen, forteller Hansen.

Siden studien startet har det skjedd 119 ulykker i Helse Sør-Øst med ungdommer involvert. 15 unge liv har gått tapt.

– Men de siste åtte månedene har det skjedd en utvikling i alvorlige ungdomsulykker: De har gått ganske kraftig ned, forteller Hansen.

Det kan være tilfeldig. Men det kan også ha en forklaring:

– Jeg tror det har sammenheng med holdningsskapende, langsiktig arbeid som dette. Og ikke minst at bilene ungdommen kjører i dag er nyere enn bare for noen år siden.

Trond Boye Hansens mantra har i flere år vært at ungdommer ikke skal kjøre eldre biler enn 2004-modeller.

– Biler eldre enn dette har langt dårligere sikkerhet enn biler fra senere år, som har flere airbager, har beltevarslere og bedre karosserisikkerhet, forteller han.

■ I kveld er Løken og Hasle i Lørenskog ishall, der Lørenskog trafikkskole inviterer alle interesserte til gratis, åpent foredrag og ungdom og trafikk.