Siste tog forlater Strømmen

SNART SLUTT: Finn Moe i Norsk Modelljernbane AS (NMJ) har skapt toghistorie i butikken på Strømmen. Nå pakkes alt ned i pappesker.  Alle foto: Rune Fjellvang

SNART SLUTT: Finn Moe i Norsk Modelljernbane AS (NMJ) har skapt toghistorie i butikken på Strømmen. Nå pakkes alt ned i pappesker. Alle foto: Rune Fjellvang

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

STRØMMEN: Siden 1873 har det blitt produsert store og små tog på Strømmen. Nå pakkes de siste ned i esker og kjøres til Oslo.

DEL

Siden 1976 har Finn Moe (65) sørget for norske modelljernbaneentusiaster har kunnet kjøre rundt med norske lokomotiver på sine spor. For 34 år siden flyttet butikken inn på Strømmen.

– Det har vært et eventyr, sier karen som ble lei av å selge møbler til damer som tauet rundt på motvillige menn hos Møbel-Moe på Sørumsand.

Butikken i Sagdalen har blitt et landemerke med sin lokomotivfront i veggen. Innenfor er det en fullt utstyrt førerhytte som har gledet stor og små i mange, mange år.

Kjøpt hos hogger'n

– Det der var et utslag av galskap. NSB hadde skrotet alle sine så vi måtte til Hellik Teigen på «Hogg sund». Det ble ikke billig, sier togbyggeren og ler.

Togeventyret begynte med at han syntes Märklin og de andre lagde for dårlige modeller av norske lokomotiver. I stedet lagde han sine egne på kjøkkenbordet hjemme.

– Jeg tok med meg noen av disse på et julemøte i modelljernbaneklubben og folk ropte «må ha, må ha», sier Finn Moe. Da var det gjort.

Han fikk med seg Finn Augbo i Lillestrøm, og vips hadde de startet modelljernbanebutikk.

Økende interesse

LOKFØRER: Ikke alle vet at man kan «kjøre» ordentlig tog i butikken. Nå håper han at neste leietaker ønsker å beholde dette klenodiet som Finn Moe ikke har tenkt å ta med seg videre.

LOKFØRER: Ikke alle vet at man kan «kjøre» ordentlig tog i butikken. Nå håper han at neste leietaker ønsker å beholde dette klenodiet som Finn Moe ikke har tenkt å ta med seg videre.

At dørene lukkes på Strømmen er ikke noe tegn på en dalende interesse for modelljernbane. Snarere tvert imot. Man vokste ut av lokalene og etablerte seg også på Ensjø.

– Men i disse nettbutikktider innså vi at det ikke var behov for to kjempespesialiserte butikker for modeller, sier Moe.

Sett i forhold til folketallet er Norge helt unikt i verden når det gjelder å tilby ulike modeller av egne tog.

Og ingen kan skilte med så tro kopier av de virkelige produktene som det Norsk Modelljernbane (NMJ) skaffer til veie.

Reiser verden rundt

Bak seg har Finn Moe tusener på tusener med kilometer reising i Kina og Sør-Korea for å finne de beste produsentene.

Selv tror han at bare halvpartene av lokomotivene han selger kommer på sporet. Resten havner hos samlere.

– Mye går til entusiaster som går og drømmer om det anlegget de en gang skal bygge. Vi opprettholder den drømmen, sier Finn Moe.

Selv har Moe forlatt både Bjørkelangen, Sørumsand og Strømmen. Nå har han flyttet til Åmål i Sverige der han styrer hovedlageret til NMJ.

Sønnen Knut-Arne er i full gang i Tyskland, hvor interessen for norske tog er stor.

– Den interessen har vi skapt, sier Moe og forteller at deltakelse på de tre største modellmessene i Tyskland er svært viktig for å bygge opp denne interessen.

NMJ og Small Size Hobbyland har vært samlokalisert på Strømmen. Den samlokaliseringen fortsetter i butikken på Ensjø.

– Og Strømmen blir en turistattraksjon fattigere. De turistene som ikke gikk av på feil stasjon, de skulle til oss, sier Finn Moe og forteller om besøk fra alle verdenshjørner.

Gir seg ikke: Finn Moe vil jobbe med modelltog til de bærer ham ut med skoa på.

Gir seg ikke: Finn Moe vil jobbe med modelltog til de bærer ham ut med skoa på.