Sender luksus-jetene sine Europa rundt: – Koronaen var ikke akkurat det vi trengte

NYE OPPDRAG: Privatflyselskapet har hatt både oppturer og nedturer med koronaen.  Sjefsoperatør Jarle Granheim (t.v.) og daglig leder Fabian Qvist har måttet tenke nytt for å holde flyene i lufta så mye som mulig. (Foto: Lisbeth Lund Andresen)

NYE OPPDRAG: Privatflyselskapet har hatt både oppturer og nedturer med koronaen. Sjefsoperatør Jarle Granheim (t.v.) og daglig leder Fabian Qvist har måttet tenke nytt for å holde flyene i lufta så mye som mulig. (Foto: Lisbeth Lund Andresen) Foto:

Men vanskelige tider til tross: Privatfly-selskapet på Gardermoen gjør det bedre nå enn før koronaen.

DEL

– Koronaen har slått litt begge veier for oss, sier daglig leder i Airwing AS på Gardermoen, Fabian Qvist.

Selskapet har fire fly i flåten sin – to av dem eksklusive Lear-maskiner av den typen forretningsfolk og andre med god råd setter seg inn i når de skal ut på tur.

– Slike turer er det nærmest null av ut og inn av Norge nå, bekrefter Qvist.

Det har ført til at selskapet jakter slike oppdrag andre steder.

– I praksis betyr det nå at vi i perioder har disse flyene andre steder i Europa, som i London eller ved Middelhavet, for å kunne ta oppdrag der. Markedet for slike oppdrag er litt bedre andre steder enn i Norge nå, konstaterer Qvist.

– Mange tror at denne typen business-oppdrag er det vi gjør mest av, men det er det ikke. Slik flyginger utgjør bare rundt 10 prosent av virksomheten vår, presiserer Qvist, som har et håp om fornyet vekst etter koronaen.

– Pandemien har lært oss å være forsiktige. Kanskje tar folk færre turer til utlandet, men når de først gjør det vil kanskje flere av dem som har råd til det velge privatfly.

Flyr pasienter hjem

Det er imidlertid blitt stillere også fra en annen gruppe charterkunder akkurat nå:

– Vi flyr ambulanseoppdrag for forsikringsselskaper som skal få pasienter hjem til Norge. Rett etter at koronaen brøt ut her hjemme og Norge stengte ned ble det plutselig aktuelt for forsikringsselskapene å fly utenlandsbaserte pasienter hjem raskt. Det ga oss et raskt løft i antall oppdrag, men bare for en relativt kort periode. Etter hvert var alle hjemme, og siden ingen lenger flyr ut av Norge er også disse flygingene nå nærmest nede på null, sier Qvist.

Airwing AS20192018
Salgsinntekter59 55943 725
Driftsresultat-15 188-14 026
Res. før skatt-19 086-21 413

Et område som har gitt Airwing mer å gjøre, er å fly mannskaper for offshorebransjen.

– Det utgjør egentlig den største delen av chartervirksomheten vår og handler om at man på båter og plattformer nå er opptatt av å redusere smitterisikoen ved å passe på at crewene de har på jobb i så liten grad som mulig omgås andre enn de som de jobber med. Logistikken som skal til for å ha mannskapene på samme fly til og fra nærmeste flyplass før de dra ut på havet har gitt oss flere oppdrag. Når det ordinære rutenettet ligger mer eller mindre nede kan vi brukes, sier Qvist.

I tillegg til å fly passasjerer har også Airwing spesialavtaler som så langt ikke er berørt av koronakrisen.

– Vi har avtaler om å fly radioaktiv diagnostiseringsvæsker for blant annet kreftbehandling, fra produsent i Oslo, til sykehus andre steder i Norge. Disse oppdragene er ikke påvirket av koronaen nå, men vi er litt spente på hva som vil skje på lang sikt. Dersom koronaen fører til at man av beredskapshensyn flytter medisinproduksjonen nærmere sykehusene så kan det bli færre slike oppdrag for oss, sier Qvist.

Snuoperasjon

Da koronaen slo inn over Norge var Airwing i ferd med å avslutte en omfattende økonomisk snuoperasjon etter tøffe år med store underskudd. Qvist kom inn i selskapet sammen med nye eiere i høst. Nye grep ble tatt og selskapet fikk ny luft under vingene.

– Så kom koronaen, og det var ikke akkurat det vi trengte. Vi kommer likevel til å styrke oss nå i 2020 på grunn av de grepene vi har tatt. Det som er noe av det viktigste vi gjør nå er å få myndighetene til å forstå at et selskap som oss også fyller viktige samfunnsoppdrag. Selv om vi har bare fire fly, så representerer vi en fleksibilitet som er viktig i kritiske situasjoner. For eksempel ble vi leid inn for å sikre beredskapen i nord da det ble trøblete da Staten byttet leverandør av ambulanseflyginger i Norge. Det som er utfordringen vår er at vi ikke har noen form for avtaler som gir oss forutsigbarhet. Det håper vi det kan bli en endring på.

– Hvor endre dere økonomisk nå i 2020?

– Vi ligger an til en omsetning på rundt 70 millioner kroner, kanskje med et lite overskudd.

Airwing har til sammen 25 ansatte – 14 piloter og 11 på bakken. Ingen har vært permittert under koronaperioden.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken