Gå til sidens hovedinnhold

SATS Elixia flytter automatisk alle til digitale medlemskap. Medlemmene ber om bedre kundebehandling

Artikkelen er over 1 år gammel

I liten skrift lister SATS opp alternativ til ditt «nye» medlemskap til 199 kroner - tross stengte senter. Det får medlemmene til å reagere.

(NETTAVISEN): «Du får midlertidig et nytt, digitalt medlemskap,» skriver SATS til sine medlemmer i en e-post mandag.

Videre skriver treningssenterkjeden, som har holdt fullstendig stengt siden 12. mars, at de har utvidet sitt online-tilbud og gir medlemmene «et heldigitalt medlemskap til 199 kr/mnd».

Dette skjer imidlertid automatisk. Som det står i e-posten:

«Du trenger ikke foreta deg noe – den midlertidige endringen fikser vi for deg og prisen vil være gjeldende fra 26.3».

Etter at SATS ønsker medlemmene lykke til med hjemmetreningen, kommer det et nytt avsnitt - hvor alternativene til digitalt medlemskap blir listet opp:

Gavekort på 500 kroner (med merknad lenger ned, i mindre skrift, om at gavekortet i så fall er kompensasjon for hele den tiden treningssenterkjeden må holde stengt. Velger du dette alternativet, vil din ordinære medlemsavgift løpe som normalt).Frys av medlemskap uten tilgang på digital trening.Betale ordinær medlemsavgift for å støtte SATS Elixia mens de må holde stengt.

Medlemmene har til 3. april klokka 23.59 å svare på, hvis ikke blir de automatisk flyttet til digitalt medlemskap.

Klikk på bildet for å forstørre. DIGITALT: I en e-post denne uken fikk SATS_medlemmer beskjed om at medlemskapet deres automatisk blir digitalt.

DIGITALT: I en e-post denne uken fikk SATS_medlemmer beskjed om at medlemskapet deres automatisk blir digitalt. Foto: Skjermdump

Frustrerte medlemmer

På SATS Norge sin Facebook-side, er det mange medlemmer som reagerer på e-postens formuleringer og etterspør bedre kundebehandling.

LES OGSÅ: Disse treningsmytene kan du bare glemme

I all hovedsak går kritikken på at medlemmene synes selskapet er utydelig i kommunikasjonen sin. De etterspør tydeligere retningslinjer, samt at de reagerer på at selskapet først skisserer opp de ulike valgmulighetene etter de har informert om det digitale medlemskapet.

- Sjekk e-postene deres - nå skal SATS ta 200 kroner i måneden for sitt online-tilbud med mindre du selv velger det bort. E-posten endte opp i søppelpost-boksen hos meg, så pass på. De endret på dette fra 26. mars, skriver en.

Klikk på bildet for å forstørre. ALTERNATIV: Helt til slutt kommer informasjon om at det er mulig å velge noe annet enn digitalt medlemskap.

ALTERNATIV: Helt til slutt kommer informasjon om at det er mulig å velge noe annet enn digitalt medlemskap. Foto: Skjermdump

- Majoriteten kommer ikke til å få med seg at dere sender ut en mail hvor dere i fin stil ber om at man skal ha forståelse og setter dere selv indirekte i en offer/synes synd på-rolle så folk skal fortsette å betale penger for noe som dere ikke lenger tilbyr. Hadde dere hadde brydd dere om medlemmene deres, så hadde det kommet ut tydelig informasjon om at alle medlemskap fryses fra dag én og alle fakturaer kommer til å krediteres, skriver en annen.

- Er du SATS-medlem og fikk mail fra dem i dag, så les det med liten tekst nøye. Du står i stor fare for å bli lurt, skriver en tredje.

I tillegg viser mange stor frustrasjon rundt korte svarfrister. Mange rapporterer også om vanskeligheter med å melde seg ut av senteret.

- Kan dere forklare meg hvordan man får meldt seg ut av Sats når dere har stengt telefon, ikke responderer på kontaktskjema eller Messenger på Facebook, spør en.

- Det dyreste gavekortet du har fått

Pressekontakt i SATS, Malin Selander, sier til Nettavisen at de har hatt stor interesse for sitt online-tilbud og derfor har utvidet det.

- Siden vi nå må holde stengt en periode har vi derfor ønsket å gi medlemmene tilgang til dette digitale tilbudet, uten å måtte betale full medlemsavgift. Ambisjonen har vært å gjøre dette enkelt for medlemmene, men samtidig gi dem full valgfrihet – hvis de ønsker noe annet, sier Selander.

- Har dere vurdert andre muligheter - som å fryse alles medlemskap og så kan de som ønsker et online-medlemskap heller aktivt velge det?

- Vi har selvfølgelig vurdert ulike alternativer for å finne en kompensasjonsløsning som vi raskt og smidig kan nå ut med til våre medlemmer. Ettersom våre digitale produkter og tjenester er veldig populære, landet vi på å tilby et billigere medlemskap kun for det digitale tilbudet, men med mulighet til å velge andre alternativer for kompensasjon, svarer Selander.

Hun legger til at medlemmer som eventuelt ikke har fått med seg overgangen til digitalt medlemskap kan ta kontakt for å finne en løsning i ettertid.

Mange reagerer spesielt på utydelig kommunikasjon rundt gavekortet, som altså er en kompensasjon for hele perioden SATS holder stengt, samt at man da vil måtte betale full medlemskontingent.

- Det blir det dyreste gavekortet du har fått i hele ditt liv, skriver en.

- Forstår dere at medlemmene reagerer på dette?

- Vi hadde med et gavekort-alternativ ved den første perioden vi har stengt, og så at dette var populært blant medlemmene. Dette har vi lyttet til, og derfor har vi inkludert et valg om dette nå også. Vi har forsøkt å være så tydelige som mulige i e-posten om vilkårene ved gavekortet med denne formuleringen «Gavekortet er kompensasjon for hele perioden vi holder stengt, fra og med 26.3 til vi åpner senterne igjen.»

Alle ansatte er permitterte

Flere medlemmer uttrykker frustrasjon over at de ikke kommer gjennom hos kundeservice, og etterspør en enkel «utmeldings-knapp».

- Hvis man ønsker å si opp medlemskapet sitt, tar man kontakt med medlemsservice på helt vanlig måte. Akkurat nå er det mange medlemmer som ønsker å få tak i oss, men du kan være trygg på at oppsigelsen blir registrert den datoen den kommer inn, sier Selander.

Ettersom SATS har forskuddsbetaling for medlemskap, har noen medlemmer allerede betalt ordinær medlemsavgift for mars og april. Dette blir korrigert og kreditert ved senere fakturaperioder, beroliger Selander.

På SATS Norge sin Facebook-side, er det også mange som stiller seg positive til online-trening og som skryter av tilbudet SATS nå tilbyr medlemmene sine.

- Vi ser at behovet og ønsket for å trene er stort og veldig tydelig i denne perioden hvor samfunnet i stor grad er stengt. Vi håper selvfølgelig at så mange som mulig fortsetter å holde seg aktive og at vi kan støtte dem i dette med vårt tilbud, sier Selander.

Alle ansatte i SATS er nå permitterte, og selskapet har ikke noe annet valg enn å holde treningssentrene stengt så lenge regjeringen opprettholder tiltakene.

- Vi tilpasser oss hele tiden etter situasjonen som er, og antallet ansatte i den norske organisasjonen blir også tilpasset etter behovet vi har. Vi vet ikke hva som skjer etter den 13. april, men det får vi ta stilling til da, avslutter Selander.

Kommentarer til denne saken