Regjeringen ønsker seg hovedbanen tilbake til Eidsvoll

Samferdselsminister Jon Georg Dale anerkjenner behovet for utbygging.

DEL

– Det vil løfte hele regionen. Dette er fantastisk.

Leder i Eidsvoll Høyre, Christoffer Nyborg, er storfornøyd med at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), nå ber Jernbanedirektoratet om å starte en konseptvalgutredning, som skal se nærmere på behovet for å bygge ut infrastrukturen på Hovedbanen mellom Lillestrøm og Eidsvoll.

– Regjeringen styrker arbeidet for å løfte norsk jernbane til et moderne velfungerende transportsystem. Jernbanen er en viktig del av kollektivtransporten som frakter mange mennesker til og fra jobb hver dag, skriver Dale i en pressemelding.

Det er i dag kun det første og siste toget som går til Eidsvoll, siden det her toget står om natten. Ellers snur det i dag på Dal, grunnet kapasitetsutfordringer. Samtidig har det i lengre tid vært manglende kapasitet og dårlig punktlighet på strekningen nord for Lillestrøm.

– I praksis er det Dal som er endestasjon per i dag, sier Nyborg.

Selv håper han å få banen til Eidsvoll klar så fort som mulig, men anerkjenner samtidig at dette er en prosess som vil ta tid.

– Det er mye som skal gjøres, først skal utredningen gjennomføres, så skal det bygges, men jeg håper at alt er i drift innen fem til ti år, sier Nyborg.

– Ballen har begynt å rulle

Fylkesvaraordfører i Akershus, Lars Salvesen (KrF), klarer ikke huske hvor lenge han har vært engasjert i debatten.

– Det er godt å se at ballen endelig har begynt å rulle, sier Salvesen.

Han bor selv på Eidsvoll, og opplever dagens ordning som en utfordring.

– Det tar overraskende lang tid å komme seg til Dal, og tid er en viktig faktor, man konkurrerer jo mot bilen, sier Salvesen.

Også Salvesen anerkjenner at dette er en prosess som vil ta tid, men er likevel optimistisk.

– Dette er første skritt i riktig retning.

– Togene har lidd

Også fylkesleder i Viken Frp, Liv Gustavsen, var til stede når Dale annonserte behovet for utbyggingen.

– Befolkningsveksten har vært enorm. Vi ser at dette går ut over kapasiteten og at togene har lidd, sier hun.

Gustavsen føler seg derfor privilegert over å nå forståelse hos regjeringen.

– Det er et steg i riktig retning.

Gruppeleder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus, Solveig Schytz (V), er enig.

– Strekningen har for lite kapasitet togene er for lite punktlige, sier hun.

Hun sier at utredningen er noe partiet har kjempet for i lang tid, både lokalt og sentralt.

– At arbeidet for med en konseptvalgutredning for Hovedbanen nå igangsettes er derfor en stor gladnyhet.

Artikkeltags