Dette kommer fram i utredningen om kollektivtrafikken på Nedre Romerike, som Sweco har laget på oppdrag for Ruter.

Romeriksbanen er foreslått å gå fra Visperud, via Ahus, Lillestrøm og Kjeller.

I utredningen er forslaget i stedet å bygge superbuss fra Helsfyr, via Lørenskog og Strømmen og videre til Lillestrøm og Kjeller.

Dette alternativet er langt billigere enn en metro. Mens superbussen er budsjettert til 1,4 milliarder kroner, er metro budsjettert til 17 milliarder.

Superbussen får egne traseer og skal gå i mest mulig rette linjer for å komme fortest mulig fram.

– Skuffet

– Jeg ble skuffet. Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn superbuss-løsningen, sier Lørenskog-ordfører Ragnhild Bergheim.

Hun er bekymret for at Lørenskog har lite overflateareal, og kunne heller ønsket seg en t-bane eller bybane.

Ruter foreslår at superbuss-løsningen på sikt kan erstattes med en bybane. På sikt kan det også komme t-bane mellom Ellingsrudåsen og Lørenskog.

– Det virker som at vi endrer løsninger kontinuerlig helt fram til 2060, og at det er en lang vei fram til en mer robust løsning. Utviklingen av Lørenskog trenger mer forutsigbarhet, sier Bergheim.

Nye busslinjer

I tillegg til superbuss, vil Ruter opprette nye busslinjer som skal erstatte 401-bussen.

De vil opprette en ny buss mellom Ahus og Fjellhamar, slik at reisende til og fra Ahus kan bytte til tog på Fjellhamar. I tillegg vil de opprette buss mellom Blystadlia og Kjeller, og mellom Nesåsen og Stovner.