Gardermoen skal bygges ut nok en gang

For litt over et år siden var det offisiell åpning av den tredje piren på Oslo lufthavn. Nå skal hovedflyplassen utvides igjen. (Illustarsjon: Illustrasjon: Nordic — Office of Architecture)

For litt over et år siden var det offisiell åpning av den tredje piren på Oslo lufthavn. Nå skal hovedflyplassen utvides igjen. (Illustarsjon: Illustrasjon: Nordic — Office of Architecture)

Artikkelen er over 1 år gammel

Oslo Lufthavn skal bygges ut igjen, denne gang for å ta unna for trafikkvekst utenfor Schengen-området og gi plass til en ny lounge etter passkontrollen.

DEL

Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. Prislapp: 3,3 milliarder kroner.

– Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen i en pressemelding.

Øker kapasiteten

Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året

– De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpasset infrastruktur er helt nødvendig. Det vil gi Norge økt konkurransekraft og store samfunnsøkonomiske gevinster, sier Falk-Petersen.

Byggestart i oktober

Arbeidet med utvidelsen vil starte opp allerede mandag første oktober og konsekvensen for reisende skal holdes på et minimalt nivå.

– Etter seks år med bygging av nye Oslo lufthavn har vi lært mye om hvordan vi skal bygge og drive flyplass samtidig. Læringen fra dette tar vi med oss på denne utvidelsen. Totalt må vi fjerne tre gater under utbyggingsperioden, men alt i alt bør vi klare dette uten at de reisende merker dette i særlig grad, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas i pressemeldingen.

Det blir totalt 14 flyoppstillingsplasser hvorav fire er fleksible gater som kan håndtere trafikk fra områder både innenfor og utenfor Schengen. Utvidelsen vil gi et samlet areal på 39.700 kvadratmeter for reisende til land utenfor Schengen.

For større fly

– Det blir en forlengelse av dagens område, nye flyoppstillingsplasser som er tilpasset større fly og nye kommersielle områder. Totalt vil dette gi oss nødvendig kapasitet for å kunne tilby en flyplass i Europatoppen for både reisende, flyselskap og andre samarbeidspartnere, sier Hasaas.

Utvidelsen omfatter også en tilrettelegging for US Preclearance, men en forutsetning for realisering av en slik løsning er en forpliktende deltagelse fra aktuelle flyselskap og en bilateral avtale mellom USA og Norge.

Artikkeltags