Fra fredag overtok den nye appen som kun heter "Ruter" for den gamle appen "RuterReise". Det betyr at man slipper å ha en egen app for billettkjøp og en annen for å planlegge reisen, slik det har vært hittil.

– Vi har hørt på tilbakemeldinger fra kundene våre og i samarbeid med dem laget en app hvor du både kan planlegge reisen og kjøpe billett. Samtidig introduserer vi muligheten for å opprette en personlig profil, noe som gir kundene tilpasset innhold og informasjon, sier Ellen Rogde, markedsdirektør i Ruter.

Til VG opplyser pressevakt Øystein Dahl Johansen at de anslår at "flere tusen" allerede bruker den nye appen.

Samtidig avslører han at det nå vil komme nye billettløsninger, som følge av erfaringene under pandemien.

– Pandemien har endret måten vi reiser på. De som har muligheten til hjemmekontor vil kanskje være hjemme noen dager i uka, og på kontoret noen dager. Og da er det kanskje ikke behov for billett en hel periode, sier Johansen til avisen.

Ruter har derfor i samarbeid med andre kollektivselskaper jobbet med ulike løsninger.

– Vi ser på fleksible billettprodukter som skal gjøre det enkelt og attraktivt å reise kollektivt. Dette var et arbeid som var i gang før pandemien. Det er for tidlig å si noe konkret om hvordan slike mer fleksible billett- og prisløsninger vil bli i fremtiden. Det vil komme i den nye appen etterhvert, fortsetter han.