Torsdag gjorde aviskonsernet Amedia stas på flere av sine om lag 80 lokalaviser.

Romerikes Blad, som var nominert sammen med Nordstrands Blad og Sandefjords Blad, stakk av med prisen for «Årets Mediehus».

– Det føles fantastisk å motta prisen som «Årets mediehus». Amedia har 80 aviser, så kampen har vært hard. Jeg er så stolt på vegne av alle mine flotte kolleger i denne avisa, sier administrerende direktør i Romerikes Blad, Kristina Fritsvold Nilsen.

Amedia-sjef Anders Opdahl var ikke overrasket da han fikk vite hvilken avistittel som ble tildelt prisen som «Årets Mediehus». Han la blant annet vekt på Romerikes Blads opplagsutvikling da han delte ut prisen.

Onsdag kom også nyheten om at RB har fått nesten 1.000 nye abonnenter på et halvt år.

– Det Magne (Storedal journ.anm.), Kristina (Fritsvold Nilsen journ.anm.) og resten av gjengen har fått til med å snu trenden med en konsistent og kjempegod vekst over tid, slik at vi nå ser abonnementstall som minner om det glade 90-tallet, er bare helt utrolig, sier konsernsjefen.

– Nær og relevant

Juryen, bestående av Stig Finslo, Elin Floberghagen, Eivor Jerpåsen, Eivind Fjellstad og Hallgeir Westrum, trekker også fram mediehusets abonnement- og lesertall i sin begrunnelse.

**Hele begrunnelsen kan du lese nederst i saken!

– Avisa har i år passert 30.000 abonnenter og har 20.000 daglige plusslesere. Med seriøs, grundig og god journalistikk framstår Romerikes Blad med et kvalitetspreg som et stadig større publikum setter pris på, heter det i juryens begrunnelse.

Der trekkes også RBs to nysatsinger fram.

– Med de nye ultralokale nettstedene MittJessheim og MittLillestrøm tilbyr mediehuset nær og relevant journalistikk som blitt en drivkraft for lokalt engasjement.

Konsernsjef Anders Opdahl legger også vekt på de journalistiske prestasjonene avisen har levert.

– Romerikes Blad leverer god journalistikk, de er knallgode på breaking news og knallgode på dybde. Over «hele fjøla» har Romerikes Blad gjort en fantastisk jobb, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sammensveiset

Ansvarlig redaktør i Romerikes Blad, Magne Storedal, beskriver pristildelingen som en fin og svært oppmuntrende anerkjennelse av jobben som er utført i avisen han er leder for.

– Prisen går til hele stabens innsats. Vi er blitt en veldig godt sammensveiset gjeng som hver eneste dag forsøker å virke så godt vi kan for hele befolkningen på Romerike. Vi har jo hatt sterk opplagsframgang de senere årene og spesielt det siste året. Dessuten ser vi at de som betaler for oss, i større og større grad bruker abonnementet til å lese innholdet vårt, sier Storedal.

Administrerende direktør Kristina Fritsvold Nilsen legger til at hun tror at Amedia har lagt merke til journalistikken RB har levert det siste året.

– Jeg mener våre journalister har utmerket seg med god dekning av krimsaker, flott featurejournalistikk og kjempegod dekning av korona. Juryen har kanskje også sett at annonseselgerne våre har stått på hardt i et tøft marked, og at RB har satt i verk mange nye tiltak for å bygge relasjoner til leserne. Vi har holdt familiearrangementer, sponset lokale initiativ og jobbet målrettet for å nå unge lesere, sier Fritsvold Nilsen.

Juryens begrunnelse:

Årets Mediehus 2020: Romerikes Blad

Årets mediehus i Amedia har vist at langsiktig arbeid, tydelig veivalg og evne til å fange opp utviklingen i sitt nedslagsfelt gir resultater. Årets mediehus 2020 er Amedias lokomotiv, som det siste året har fått både nye krefter og ny fart. Årets mediehus er Romerikes Blad!

Fra en langvarig og sterk posisjon i Amedia-toppen med gjennomgående gode redaksjonelle og økonomiske resultater, kan Romerikes Blad nå vise til ytterlige framgang i opplag og lesing. Avisa har i år passert 30.000 abonnenter og har 20.000 daglige plusslesere. Med seriøs, grundig og god journalistikk framstår Romerikes Blad med et kvalitetspreg som et stadig større publikum setter pris på. Gjennom ulike redaksjonelle og kommersielle aktiviteter bygger mediehuset stadig bedre relasjoner til sine lesere og kunder.

I bunnen for framgangen til Romerikes Blad ligger evnen avisa har til å tilføre ny merverdi til sine abonnenter. Med de nye ultralokale nettstedene MittJessheim og MittLillestrøm tilbyr mediehuset nær og relevant journalistikk som blitt en drivkraft for lokalt engasjement. Samtidig gjennomføres jevnlig et betydelig antall forbrukermarkedsaktiviteter forbeholdt abonnenter, og mange med stor suksess.

Romerikes Blad opererer i landets mest krevende nedslagsfelt, der mange av innbyggerne kjenner svak lokal tilhørighet. Det stiller ekstra høye krav til bredden av redaksjonelt innhold, hvordan innholdet kommuniseres og hvilke aktiviteter mediehuset tilbyr. Den positive utviklingen mediehuset nå opplever, forteller om en innholds- og aktivitetsprofil som treffer leserne godt. Spesielt er det verdt å merke seg hvilken rolle Romerikes Blad umiddelbart tok i den lokale koronadekningen og registrere den positive effekten dette hadde på abonnements- og lesertall.

Romerikes Blad kjenner sitt ansvar i rollen som Amedias største mediehus og deltar aktivt i samarbeid med andre redaksjoner i konsernet for å utvikle journalistikken. Dermed tilbys lesere i andre aviser grundigere, mer omfattende og bedre journalistikk.

Det er aldri tvil om hva som er ståstedet til Romerikes Blad. Mediehuset har på en stadig bedre måte greid å utvikle dette i sitt arbeid med å skape gode relasjoner til lokalsamfunn og lesere. Med en aktiv digital profil, der nyhetsarbeidet er det bærende, er Romerikes Blad nå en uunnværlig partner i hverdagen til avisas lesere.

Romerikes Blad har hatt tro på sin egen strategi, også i de tyngste motbakkene, uten å fravike den. En krevende periode er endelig over. Både ansatte og ledere fortjener all ære for resultatene de nå oppnår! Derfor får de prisen som Årets Mediehus i Amedia.

Stig Finslo (juryens leder), Elin Floberghagen, Eivor Jerpåsen, Eivind Fjellstad og Hallgeir Westrum